Limburg verzet zich tegen vertraging renovatie Maaslijn

Limburg verzet zich tegen nog verdere vertraging van de renovatie van de Maaslijn. Die vertraging dreigt omdat de Arbeidsinspectie onlangs het gebruik van stenen met het kankerverwekkende kwartsstof tussen spoorrails verbood.

Niet opnieuw vertragen

ProRail heeft te weinig kwartsloze stenen en wat er al is wil ProRail gebruiken voor onderhoud, niet voor de vernieuwing van spoorlijnen. Onder dat laatste valt ook de Maaslijn, aldus ProRail. Daar is Limburg het niet mee eens. “Het kan en mag niet zo zijn dat de verbetering van de Maaslijn, die eerder al vertraagd is en afgelopen jaar een afgebroken aanbesteding achter de rug heeft, opnieuw met vertraging of tegenslag wordt geconfronteerd”, aldus het college van Gedeputeerde Staten van Limburg in een brief aan staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat.

“Het is voor ons college onbegrijpelijk hoe een kwestie die al meerdere jaren speelt, plots tot een majeur risico uitgroeit voor vele belangrijke projecten in Nederland waaronder de Maaslijn. Onderhavige kwestie van kwartsstof is voor ProRail immers geen nieuw dossier.”

Planningsafspraken

De brief vervolgt: “Wij achten het van groot belang om gemaakte planningsafspraken tijdig na te komen, en projecten, waaronder de Maaslijn, binnen de afgesproken tijd tot realisatie te brengen.” Volgens de laatste prognose van ProRail zou dat in 2027 moeten zijn. Maar die prognose dateert van vóór het verbod van de Arbeidsinspectie.

Limburg stoort zich al langer aan de voortdurende vertragingen van de renovatie van de Maaslijn, de drukke treinverbinding tussen Roermond en Nijmegen die dagelijks goed is voor zo’n 20.000 reizigers. Al in 2020 had de Maaslijn geëlektrificeerd en op enkele plekken verdubbeld moeten zijn, maar steeds weer werd dat uitgesteld. De kosten lopen almaar op en worden inmiddels geraamd op 300 tot 400 miljoen.

Rijksniveau

Eerder was afgesproken dat het Rijk en de provincie de meerkosten ieder voor de helft dragen. Maar de provincie kan en wil de almaar oplopende kosten niet meer betalen. De gebeurtenissen rond kwarts vormen voor Limburg “een bevestiging dat dit type hoofdinfrastructuurdossiers primair op rijksniveau moet worden aangestuurd, gefinancierd en gerealiseerd.”

(c) ANP

Treinreiziger.nl werkt aan uitbreiding van de redactie. Het kan daardoor tijdelijk voorkomen dat er minder vaak berichten worden gepubliceerd dan wenselijk is.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 09:31

Share
Tags: Maaslijn

Recent Posts

Kritiek op treinonderzoek: ‘Resultaten nietszeggend’

Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…

15 uur terug

Nog hele dinsdag hinder op het spoor

Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…

1 dag terug

Goedkoper treinen tussen Brussel en Parijs met Ouigo

De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…

2 dagen terug

Update met reactie NS – Onderzoek zet NS bij vijf slechtste Europese vervoerders

De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…

2 dagen terug

Wacht, er kan nog geen trein komen – hoe overwegen de treinen tegenzitten

Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…

4 dagen terug

Arriva ziet – voorlopig – af van ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…

5 dagen terug