Limburg verzet zich tegen vertraging renovatie Maaslijn

Limburg verzet zich tegen nog verdere vertraging van de renovatie van de Maaslijn. Die vertraging dreigt omdat de Arbeidsinspectie onlangs het gebruik van stenen met het kankerverwekkende kwartsstof tussen spoorrails verbood.

Niet opnieuw vertragen

ProRail heeft te weinig kwartsloze stenen en wat er al is wil ProRail gebruiken voor onderhoud, niet voor de vernieuwing van spoorlijnen. Onder dat laatste valt ook de Maaslijn, aldus ProRail. Daar is Limburg het niet mee eens. “Het kan en mag niet zo zijn dat de verbetering van de Maaslijn, die eerder al vertraagd is en afgelopen jaar een afgebroken aanbesteding achter de rug heeft, opnieuw met vertraging of tegenslag wordt geconfronteerd”, aldus het college van Gedeputeerde Staten van Limburg in een brief aan staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat.

“Het is voor ons college onbegrijpelijk hoe een kwestie die al meerdere jaren speelt, plots tot een majeur risico uitgroeit voor vele belangrijke projecten in Nederland waaronder de Maaslijn. Onderhavige kwestie van kwartsstof is voor ProRail immers geen nieuw dossier.”

Planningsafspraken

De brief vervolgt: “Wij achten het van groot belang om gemaakte planningsafspraken tijdig na te komen, en projecten, waaronder de Maaslijn, binnen de afgesproken tijd tot realisatie te brengen.” Volgens de laatste prognose van ProRail zou dat in 2027 moeten zijn. Maar die prognose dateert van vóór het verbod van de Arbeidsinspectie.

Limburg stoort zich al langer aan de voortdurende vertragingen van de renovatie van de Maaslijn, de drukke treinverbinding tussen Roermond en Nijmegen die dagelijks goed is voor zo’n 20.000 reizigers. Al in 2020 had de Maaslijn geëlektrificeerd en op enkele plekken verdubbeld moeten zijn, maar steeds weer werd dat uitgesteld. De kosten lopen almaar op en worden inmiddels geraamd op 300 tot 400 miljoen.

Rijksniveau

Eerder was afgesproken dat het Rijk en de provincie de meerkosten ieder voor de helft dragen. Maar de provincie kan en wil de almaar oplopende kosten niet meer betalen. De gebeurtenissen rond kwarts vormen voor Limburg “een bevestiging dat dit type hoofdinfrastructuurdossiers primair op rijksniveau moet worden aangestuurd, gefinancierd en gerealiseerd.”

(c) ANP

Treinreiziger.nl werkt aan uitbreiding van de redactie. Het kan daardoor tijdelijk voorkomen dat er minder vaak berichten worden gepubliceerd dan wenselijk is.

This post was last modified on 18 maart 2023 09:31

Share
Tags: Maaslijn

Recent Posts

Reageren (tijdelijk?) uitgeschakeld op Treinreiziger.nl

Op de website Treinreiziger.nl is de mogelijkheid om te reageren op artikelen voorlopig uitgeschakeld. Dit…

12 uur terug

NS verkoopt ook Abellio Duitsland: in 20 jaar 260 miljoen in buitenland verloren

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…

2 dagen terug

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

7 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

2 weken terug