Ten minste tot volgende week dinsdag rijden er geen treinen tussen Eindhoven en Den Bosch omdat dassen het spoor hebben ondergraven bij het plaatsje Esch. Ook tussen Sneek en Stavoren is er langdurig hinder als gevolg van schade veroorzaakt door dassen.
Eindhoven – Den Bosch is een druk traject waar normaal in beide richtingen zes intercity’s per uur rijden, aangevuld met twee Sprinters. De sprinters worden tussen Boxtel, Vught en Den Bosch vervangen door stopbussen. Doorgaande reizigers krijgen het advies om via Tilburg te reizen. Dat kan niet alleen door gebruik te maken van de reguliere treinen, in de spits rijdt er ook één keer per uur een pendeltrein Eindhoven – Den Bosch, die wordt omgeleid via Tilburg.
Het treinverkeer ligt stil omdat door de dassenburcht het spoor kan verzakken en “de veiligheid van treinverkeer niet langer is te garanderen. Zeer ingrijpend voor reizigers en vervoerders, maar het kan niet anders. We doen er alles aan om zo snel mogelijk weer te kunnen rijden”, aldus spoorbeheerder ProRail.
Volgens de spoorbeheerder is herstel van de spoorbaan en ondergrond nodig, maar de organisatie weet nog niet wanneer dat kan plaatsvinden. “De dassen zijn namelijk beschermde dieren en daarom is er eerst toestemming nodig van bevoegd gezag. De dassenburchten waren bij ProRail al langer bekend en er was al een vereiste procedure gestart voor herstel. De laatste dagen bleek uit inspectie dat dassen opeens veel actiever waren gaan graven met directe gevolgen voor de veiligheid van het spoor.”
Wanneer treinen op het traject weer kunnen rijden is niet duidelijk, aldus ProRail. De komende tijd zal er spoedoverleg zijn tussen ‘bevoegde instanties’ en deskundigen. Daaruit zal moeten blijken welke acties genomen kunnen worden om het probleem op te lossen. Het treinverkeer gaat op z’n vroegst weer rijden op woensdag 29 maart.
Hoeveel dassen er zich bij Esch bevinden, is niet duidelijk. “Nee, dat is zelfs door ecologen zeer moeilijk in te schatten. Daarnaast is er nu sprake van de kraamperiode, dus ze zijn zich ook nog aan het vermenigvuldigen”, aldus een woordvoerder van ProRail in een toelichting. “We zien wel hele grote graafactiviteiten dus het lijkt een behoorlijke populatie.”
In Friesland, bij Molkwerum, is ook door dassen geen treinverkeer mogelijk. Daardoor zet Arriva bussen in tussen Workum en Stavoren. Daar zal de hinder tot minimaal 23 april blijven.
ProRail werkt daar aan een vergunning om de dassen uit de buurt van het spoor en in een nieuw aangelegde kunstburcht te krijgen. Of die aanpak ook in Esch de juiste zal zijn, is nog niet duidelijk. “Ik constateer dat we voor de tweede keer in een week tijd treinverkeer moeten staken omdat dassen een spoorbaan ondergraven en dat het vervolgens veel tijd kost om dit aan te pakken, omdat we van bevoegd gezag toestemming moeten krijgen”, aldus John Voppen, CEO bij ProRail. “Er is, in het belang van de reiziger en vervoerders, echt meer ruimte nodig om sneller actie te kunnen ondernemen. We zijn hierover uiteraard in spoedoverleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat”, aldus de topman.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 24 maart 2023 08:02
Arriva wil dagelijks een trein tussen Groningen en Parijs laten rijden. Arriva, de grootste concurrent…
Vanwege een brand in een tunnel hebben Oostenrijkse hulpdiensten vannacht 151 reizigers uit de Nightjet…
NS krijgt een maximale boete van 1,5 miljoen euro opgelegd omdat de spoorvervoerder de dienstregeling vorig jaar…
Sinds maandagmorgen wordt het treinverkeer in en rond Amsterdam vanuit Utrecht geregeld. Deze uitwijklocatie draait stabiel…
Reizen met het OV kan nu ook in de regio Rotterdam met de bankpas. Vanaf…
Eurostar blijft met NS, ProRail en het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat in gesprek om…
Bekijk reacties
Onbegrijpelijk dat dieren die veel schade veroorzaken aan de natuur en infrastuctuur, niet alleen de das maar ook de wolf, de bever en de otter, dat juist die dieren beschermd zijn...
Met 'bevoegde instanties' worden de provincies bedoeld want die gaan daar over. En iedere provincie heeft zijn eigen regels en procedures.
Voordeel met wolf dat die bij te weinig voedselmenu gewoon Nederland uitgaat. Wolven denken niet in grenzen. Dat doen mensen.
Maar met dassen zal het anders zijn. Wolven zijn natuurlijke vijanden van dassen. Maar volgens BIJ 12 zijn er geen wolven tussen Den Bosch - Eindhoven.
Probleem is dat in Nederland geen echte natuur is. Het moet beheerd worden omdat er anders teveel van komen.
Wat een Profail weer!
Ze waren 10 jaar terug al gewaarschuwd!
Dit was op het RTL nieuws te zien.
De veiligheid van het treinverkeer is niet langer te garanderen? Nou ja, als de dassen maar veilig zijn.
Voor mij is het helder: een beschermd dier is een beschermd dier en om daar in te grijpen worden er geen vergunningen verleend. Vandaag is het de das, morgen weer een ander beschermd dier die plaats moet maken. Voor de helderheid: ik ben volledig afhankelijk van het OV, rijd heel bewust geen auto maar heb een te groot hart voor het dier - dat zijn leefruimte beperkt ziet worden - en ben daardoor bereid om om te reizen. Als we de natuur een handje helpen, komen we er wel!
Er wordt al maanden langzaam gereden op dat deel van het traject. Navraag bij een conducteur ongeveer twee maanden geleden leverde op dat toen al bekend was dat er een dassenburcht was. Dat Prorail nu pas het proces in gang zet om te kijken wat ze er aan kunnen doen lijkt me rijkelijk laat, ook gezien de problemen in Friesland. Tienduizenden reizigers per dag of een paar dassen? Ik zou het wel weten!
Wie zich nog kan herinneren dat de Rheintalbahn nabij Rastatt, spoorlijn Karlsruhe - Basel, 12 augustus - 2 oktober 2017 (bijna twee maanden!) versperd geweest is vanwege verzakkingen bij de bouw van een diagonaal kruisende tunnel, kan zich wellicht enig voorbehoud voorstellen.
Bekijk de foto's! lees de teksten!
Typisch ook weer voor NL: alles moet goedkoop. Gevolg is dat er alleen in de spits een doorgaande trein rijdt. Ik snap dat het traject Tilburg - Boxtel ook druk is, maar er kunnen 100% nog wel wat meer treinen rijden.
Wat heeft dit met het onderwerp te maken?
En in het buitenland gaat het ook niet altijd goed hoor!
Tip! als het hier niet bevalt ga toch emigreren.
De kwaliteit van het ov is natuurlijk niet altijd de bepalende factor om wel of niet te emigreren.
NS heeft geen personeel om buiten de spits ook een pendeltrein te laten rijden.
Er vallen 16 treinen per uur uit. Maar voor meer dan 2 vervangende treinen per uur heeft NS geen personeel????
De das doet de spoorbaan de das om en vormen de beestjes een burcht om veilig treinen te laten rijden. Nu de Das, wat is het volgende viervoeter, of beestje die de trein of weg het normaal gebruik onmogelijk maakt en ook daar de das om doet ?
De regels groeien ons meer en meer boven het hoofd. Het gaat zeer goed met de dassenpopulatie., nog even en we kunnen van een ware plaag spreken. Maar wanneer een diersoort eenmaal beschermt is dan wordt het later bijna onmogekijk de beschermde status te verlagen.
Dit is geen natuur probleem. Het is een probleem met bureacratie.
Das pech.