Maaslijn wordt opnieuw aanzienlijk duurder

De vernieuwing van de Maaslijn pakt tientallen miljoenen duurder uit. De bouwkosten vallen hoger uit dan begroot. Dat blijkt uit een brief van de provincie Limburg aan de Provinciale Staten. Het precieze bedrag heeft de provincie Limburg nog niet bekend gemaakt.

Vertrouwelijk

In juli 2020 is de provincie door ProRail gewezen op de nieuwe oplopende kosten. Op verzoek van het Ministerie van Infrastructuur en ProRail is dat toen echter niet direct naar buiten gekomen. Wel is de Statencommissie Mobiliteit en Duurzaamheid eerder vertrouwelijk geïnformeerd. Naar aanleiding van vragen van de PvdA geeft de provincie nu wel op hoofdlijnen nadere uitleg.

In 2016 werd besloten de Maaslijn te elektrificeren, en op enkele plekken van dubbelspoor te voorzien. Dit jaar had de klus geklaard moeten zijn, en binnen een budget van 164 miljoen euro. Maar dat bleek volledig onhaalbaar. Vorig jaar werd het budget daarom opgehoogd naar 212,6 miljoen euro en is de oplevering uitgesteld naar december 2024. Maar het wordt dus opnieuw tientallen miljoenen duurder.

Hogere bouwkosten

“Het precieze bedrag wordt nog via externe studies gevalideerd. Bij deze kostenraming gaat het nog steeds om een zogenaamde P50-raming; dat wil zeggen dat er nog steeds 50% kans op overschrijding/onderschrijding is” schrijft de provincie.

Over de oorzaak schrijft de provincie het volgende: “De oorzaken liggen – zo informeert ProRail ons – op het vlak van hogere bouwkosten vanwege eerder te laag geraamde kosten voor kunstwerken, kabels en leidingen, beveiligingsmaatregelen en veilig werken, en extra te hanteren risico-opslagen.”

Dienstregeling te krap

Het aantal reizigers is sinds de lijn van NS naar Veolia is overgegaan fors gestegen. Dat komt mede door het uitgebreidere aanbod. Zo rijden er nu vier treinen vanuit Venray naar Nijmegen, terwijl er dat in het NS-tijdperk maar twee waren. De huidige dienstregeling past echter niet goed op de huidige infrastructuur. Daardoor moet Arriva – de huidige vervoerder – bij een kleine vertraging al snel beslissen om een trein op te heffen, waardoor de overige treinen overvol raken.

Om de Maaslijn robuust te maken wordt de lijn geëlektrificeerd. De elektrische treinen kunnen sneller optrekken, waardoor de dienstregeling minder krap wordt. Bovendien zijn er een paar plekken waar dubbelspoor komt, zodat treinen elkaar beter kunnen passeren.

This post was last modified on 25 december 2020 12:17

Share
Tags: Maaslijn

Recent Posts

Lelylijn, open toegang en meer internationaal treinverkeer opgenomen in hoofdlijnenakkoord PVV, NSC, VVD en BBB

In het hoofdlijnenakkoord dat is opgesteld door de formerende partijen PVV, NSC, VVD en BBB…

5 dagen terug

Onderzoeksraad trekt conclusies na treinongeluk Voorschoten: onvoldoende aandacht voor veiligheid

Bij het onderhoud aan het Nederlandse spoorwegnet is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en…

6 dagen terug

Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken vanwege gebrek aan animo

Vanwege enorm gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes…

2 weken terug

Siemens levert materieel voor nieuwe hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en Las Vegas

Het Amerikaanse treinconcern Brightline heeft bekendgemaakt dat Siemens de voorlopige uitverkorene is om materieel voor…

2 weken terug

NS doet oproep aan internationale reizigers: stem op Joost Klein

Joost Klein vertegenwoordigt Nederland deze week op het Eurovisie Songfestival en met zijn hitsong Europapa…

2 weken terug

Hogesnelheidstesten Flevoland van de baan

De langdurige testperiode voor hogesnelheidstreinen op de Hanzelijn en Flevolijn gaat definitief niet door. In…

2 weken terug