Machinist schuldig aan treinramp Buizingen, boete voor NMBS

De machinist van de stoptrein die op 15 februari 2010 botste op een intercity in het Belgische Buizingen is schuldig aan het door rood licht rijden maar krijgt geen straf.

Spoorbedrijf NMBS moet een boete van 550.000 euro betalen, net als spoorbeheerder Infrabel. Bij de treinramp kwamen 19 mensen om het leven, nog eens 310 mensen raakten gewond. Bij geen enkel andere Belgische treinramp kwamen zoveel mensen om het leven.

Menselijke fout

Volgens de Brusselse politierechter staat door onderzoek vast dat de machinist niet oplette en een rood sein negeerde. Zo reed hij even voor het ongeluk voorbij een sein dat op dubbel geel stond, waardoor hij moest weten dat het volgende sein op rood zou staan. Alle geregistreerde gegevens wijzen er ook op dat het bewuste sein op rood stond.

“Alles wijst erop dat de treinbestuurder onoplettend is geweest, een menselijke fout. Dit ging immers om een stoptrein, en stoptreinen hebben vaak een routineuze en repetitieve route. Bovendien waren de werkomstandigheden verre van ideaal, in een stuurcabine met een zeer beperkt zicht. Zijn werkgever had voor beter materiaal en betere werkomstandigheden moeten zorgen”, oordeelde de rechtbank.

NMBS en Infrabel

Alhoewel de machinist schuldig wordt bevonden, ligt de zwaarste fout bij de NMBS en Infrabel. Daarom krijgen beide partijen een boete. De rechter neemt het de NMBS kwalijk dat de trein reed met een beveiligingssysteem dat niet aan de wettelijke normen voldeed. “Met een ander treinstel had de ramp waarschijnlijk niet plaatsgevonden.”

Ook Infrabel was verantwoordelijk, omdat het het AVG-communicatiesysteem had weggehaald in het station van Halle. De NMBS heeft een geldboete van 550.000 euro opgelegd gekregen. Infrabel is veroordeeld tot een boete van ook 550.000 euro, maar waarvan de helft met uitstel.

Boetes

Het OM had een voorwaardelijke celstraf van drie jaar en een boete voor de machinist geëist en boetes van 700.000 euro voor de NMBS en 650.000 euro voor Infrabel. De NMBS en Infrabel kunnen nog in beroep gaan tegen de uitspraak.

© BELGA/ANP

This post was last modified on 7 december 2019 10:32

Share
Tags: Treinrampen

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug