Meer reizigers maar ook veel vertraging voor Thalys

Thalys heeft een goed eerste halfjaar 2011 geboekt. De verkoopcijfers stegen met 10,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook het reizigersverkeer nam toe in vergelijking met het eerste halfjaar van 2010. Het aantal vertraagde Thalys treinen blijft echter hoog. Zo heeft ruim 20% van de Thalys treinen een vertraging van meer dan 15 minuten.

Met name de 10e Thalys-trein op de route Amsterdam – Parijs zorgt voor extra reizigers. Op deze route heeft Thalys nu 15,6% meer reizigers. Tussen Nederland en België bedraagt de stijging zelfs 23%. Ook de verbinding tussen Brussel en Parijs steeg met 4,6%. Alles bij elkaar werden in de periode tussen 1 januari en 30 juni 2011 zo’n 3,3 miljoen reizigers ‘van harte welkom’ aan boord geheten. Dat is 5,4% meer dan in het eerste halfjaar van 2010. 

Belangrijke bijdrage aan de goede halfjaarcijfers van Thalys wordt geleverd door Comfort 1. Deze ‘eerste klasse’ kende een groei van het reizigersverkeer van 7,3%. De exclusieve diensten behorende bij Comfort 1 slaan aan. Franck Gervais, CEO van Thalys International, is tevreden: “Deze resultaten bevestigen de dynamiek van het hoge snelheidsnet en onderstrepen het succes van Thalys". Maar ook in Comfort 2 betalen reizigers gemiddeld iets meer voor hun ticket dan een jaar geleden.

Vorig jaar profiteerde Thalys in de eerste helft van de malaise in de lucht als gevolg van de aswolk, maar leed het vervoer onder een ongeluk op het Belgische spoor. In de eerste helft van dit jaar profiteerde de internationale trein van de sneeuwval waar de luchtvaart last van had. ,,Als je alles wegstreept, kom je per saldo op dezelfde groei van ruim 5 procent uit´´, stelt Gervais.
De nieuwe Thalystopman hoopt dat voor het hele jaar de reizigersgroei zo´n 5 tot 6 procent hoger uitkomt. 

Het hoge aantal vertraagde treinen is Thalys nog wel een doorn in het oog. De afgelopen twaalf maanden was 20,5% van de treinen meer dan 15 minuten vertraagd. Franck Gervais zegt tegenover het ANP hierover overleg te willen hebben met de landelijke spoorbeheerders (ProRail, Infrabel). "Wij kunnen als internationaal opererend bedrijf niet alle nationale vertragingen absorberen´´, aldus Gervais. De problemen met het spoorbeveiligingssysteem ERTMS behoren volgens Gervais tot het verleden, maar de infrastructuur speelt hier en daar nog regelmatig op.

Bovenste foto: Rob de Veld

This post was last modified on 5 januari 2017 21:49

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

11 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug