Minister: Bijsturing NS was knelpunt bij winterproblemen

De problemen op het spoor afgelopen winter zijn vooral veroorzaakt door onvoldoende bijsturing van de treindienst en een gebrek aan heldere communicatie over beslissingen. Er waren weliswaar ook problemen met het materieel, maar die waren niet de oorzaak van de chaos. Dat blijkt uit onderzoek naar de problemen op het spoor van 3 februari.

Ook het ´ondermijnen van routinematig handelen´ door nieuwe en complexe wintermaatregelen zorgde ervoor dat de situatie uit de hand liep. Volgens demissionair minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) moeten medewerkers juist in de hectiek van winterse dagen kunnen terugvallen op hun routine.

Treinreiziger.nl maakte deze analyse al op 11 februari, één week na de problemen. Een interne evaluatie van NS legde vooral de schuld bij de vele wisselstoringen.

De minister zegt dat NS en spoorbeheerder ProRail maatregelen gaan nemen om ervoor te zorgen dat nieuwe problemen komende winter uitblijven. Het gaat niet om meer specifieke wintermaatregelen, maar om een ´fundamentele verbetering op alle aspecten´, schrijft de bewindsvrouw in een brief aan de Tweede Kamer. Ook in 2011 en 2010 waren er winterproblemen op het spoor.

Schultz heeft de NS en ProRail gevraagd de komende jaren te kiezen voor zekerheid boven capaciteit. Zo moeten de bedrijven komende winter bij winters weer eerder besluiten tot het aanpassen van de dienstregeling. Afgelopen winter werd werd tussen 5 en 14 februari overgeschakeld op een uitgeklede dienstregeling. In die periode werden zo´n 7.000 treinen opgeheven.

De minister wil in september de nieuwe procedures van de NS en ProRail zien. Dat is echter geen garantie op uitblijven van problemen. Ook in het verleden heeft de minister de wintermaatregelen gemonitord en als afdoende beschouwd. 

Foto: Daud Pechler

(c) Novum / Treinreiziger.nl

Share
Tags: Winter

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug