fbpx

Minister: Bijsturing NS was knelpunt bij winterproblemen

08 jun 2012 21:04

De problemen op het spoor afgelopen winter zijn vooral veroorzaakt door onvoldoende bijsturing van de treindienst en een gebrek aan heldere communicatie over beslissingen. Er waren weliswaar ook problemen met het materieel, maar die waren niet de oorzaak van de chaos. Dat blijkt uit onderzoek naar de problemen op het spoor van 3 februari.

Ook het ´ondermijnen van routinematig handelen´ door nieuwe en complexe wintermaatregelen zorgde ervoor dat de situatie uit de hand liep. Volgens demissionair minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) moeten medewerkers juist in de hectiek van winterse dagen kunnen terugvallen op hun routine.

Treinreiziger.nl maakte deze analyse al op 11 februari, één week na de problemen. Een interne evaluatie van NS legde vooral de schuld bij de vele wisselstoringen.

De minister zegt dat NS en spoorbeheerder ProRail maatregelen gaan nemen om ervoor te zorgen dat nieuwe problemen komende winter uitblijven. Het gaat niet om meer specifieke wintermaatregelen, maar om een ´fundamentele verbetering op alle aspecten´, schrijft de bewindsvrouw in een brief aan de Tweede Kamer. Ook in 2011 en 2010 waren er winterproblemen op het spoor.

Schultz heeft de NS en ProRail gevraagd de komende jaren te kiezen voor zekerheid boven capaciteit. Zo moeten de bedrijven komende winter bij winters weer eerder besluiten tot het aanpassen van de dienstregeling. Afgelopen winter werd werd tussen 5 en 14 februari overgeschakeld op een uitgeklede dienstregeling. In die periode werden zo´n 7.000 treinen opgeheven.

De minister wil in september de nieuwe procedures van de NS en ProRail zien. Dat is echter geen garantie op uitblijven van problemen. Ook in het verleden heeft de minister de wintermaatregelen gemonitord en als afdoende beschouwd. 

Foto: Daud Pechler

(c) Novum / Treinreiziger.nl