Nederland werkt mee aan een nieuw onderzoek naar de haalbaarheid van een nieuwe spoorverbinding van Antwerpen naar het Ruhrgebied. Dat schrijven verschillende Belgische media. Eerder zag Nederland een heropening van die zogenoemde IJzeren Rijn niet zitten omdat het oude tracé door een natuurgebied loopt.
Ook een route via Venlo kon niet op veel steun rekenen vanuit de Nederlandse politiek, mede door lobby vanuit de haven van Rotterdam. Dat er toch een nieuwe kosten-batenanalyse komt, heeft te maken met een aantal zaken die vijf jaar geleden nog niet speelden. Zo is de stikstofproblematiek belangrijker geworden en zijn er nieuwe milieu-eisen, waardoor goederenvervoer per spoor interessanter wordt. Ook moet worden gekeken of de nieuwe lijn ook voor personenvervoer kan worden gebruikt.
Bronnen rond het onderzoek spreken van een “voorzichtige opening” die door Nederland wordt geboden. De nieuwe studie wordt gezamenlijk betaald door Nederland, Duitsland en België.
© ANP
This post was last modified on 17 juni 2021 18:17
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…