Foto: © Bert Kaufmann / CC BY 2.0
Nederland werkt mee aan een nieuw onderzoek naar de haalbaarheid van een nieuwe spoorverbinding van Antwerpen naar het Ruhrgebied. Dat schrijven verschillende Belgische media. Eerder zag Nederland een heropening van die zogenoemde IJzeren Rijn niet zitten omdat het oude tracé door een natuurgebied loopt.
Ook een route via Venlo kon niet op veel steun rekenen vanuit de Nederlandse politiek, mede door lobby vanuit de haven van Rotterdam. Dat er toch een nieuwe kosten-batenanalyse komt, heeft te maken met een aantal zaken die vijf jaar geleden nog niet speelden. Zo is de stikstofproblematiek belangrijker geworden en zijn er nieuwe milieu-eisen, waardoor goederenvervoer per spoor interessanter wordt. Ook moet worden gekeken of de nieuwe lijn ook voor personenvervoer kan worden gebruikt.
Bronnen rond het onderzoek spreken van een “voorzichtige opening” die door Nederland wordt geboden. De nieuwe studie wordt gezamenlijk betaald door Nederland, Duitsland en België.
© ANP
This post was last modified on 17 juni 2021 18:17
De nieuwe hogesnelheidsverbindingen die vanaf 2026 ingesteld worden tussen Duitsland en Italië zijn het resultaat…
Het Spoorwegmuseum in Utrecht stoot treinmaterieel af waaronder een DDM-1 dubbeldekker, locomotieven en een slaaprijtuig.…
Trenitalia gaat in samenwerking met Deutsche Bahn en ÖBB hogesnelheidstreinen rijden tussen Duitse en Italiaanse…
De NS stopt ook met het eigen internetplatform de NS Community. Op dit platform konden…
Hiep hiep hoera, Mat ’64 is terug in dienst! Weliswaar alleen op de Valleilijn en…
De NS stopt met social mediaplatform X, het voormalige Twitter. Vanaf 1 juni zal de…