Het veiliger maken van onbewaakte spoorwegovergangen duurt te lang, vinden partijen in de Tweede Kamer. Ruim een week geleden was er weer een dodelijk ongeluk op een onbewaakte spoorwegovergang, ditmaal bij het Friese dorp Boazum.
Demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) had eerder al actie toegezegd, maar de Kamer wil snellere stappen zien. Kamerlid Habtamu de Hoop (PvdA) noemt het ongeluk “een pijnlijke herinnering dat we zo snel mogelijk af moeten van onbewaakte spoorwegovergangen”.
Hij verwijst naar de Onderzoeksraad voor Veiligheid, die in 2018 al zei dat de overgangen een “onacceptabel gevaar” vormen. CDA-Kamerlid Jaco Geurts wil weten wat de staatssecretaris gaat doen om haar aanpak te versnellen en de VVD sluit zich daarbij aan. “Het geduld begint op te raken”, zegt VVD’er Fahid Minhas.
Ook willen verschillende partijen dat spoorbeheerder ProRail eenzijdig kan besluiten dat een overweg aangepakt moet worden. Nu is de organisatie vaak nog afhankelijk van gemeenten of van particulieren over wier terrein de overgang loopt. Van Veldhoven verzekert dat de wet voor deze bevoegdheid nog “kort na de zomer” naar de Tweede Kamer gaat.
Ook zegt Van Veldhoven dat er al “enorm hard” wordt gewerkt aan het beveiligen van overgangen en dat ze de operatie versnelt als ze daarvoor ruimte ziet. Inmiddels zijn al 75 van de 180 openbaar toegankelijke spoorwegovergangen aangepakt en worden ook “tientallen” beveiligde overgangen nog veiliger gemaakt, zegt ze. Wel is het werk soms “complex” en heeft het lange tijd nodig. De deadline van 2023 haalt het kabinet vooralsnog wel, denkt de staatssecretaris. Dan blijven er nog wel particuliere overwegen over.
Naast openbare overwegen zijn er ook een aantal privé-overwegen, ook daar zijn een aantal ernstige ongelukken gebeurd. In maart dit jaar kondigden NS en ProRail aan direct veiligheidsmaatregelen te nemen bij 28 overgangen. Het risico op ongelukken was daar groot, omdat er relatief veel zwaar wegverkeer oversteekt. Zes oversteekplaatsen werden met spoed gesloten en voor vier overgangen geldt een maximumsnelheid voor het treinverkeer van 90 kilometer per uur. Ook krijgen de Sprinters (SNG) nieuwe frontkleuren.
De maatregelen volgen op een onderzoek naar een dodelijk ongeluk bij het Drentse Hooghalen. Daar kwam een NS-sprinter in botsing met een zwaar landbouwvoertuig. De treinmachinist overleed daarbij.
Arriva heeft geen snelheidsmaatregelen genomen, tot onvrede van verschillende vakbonden. “Arriva neemt personeel niet serieus”, stelde spoorvakbond VVMC eerder. De spoorvervoerder wilde toen niet reageren op de kritiek van de vakbond. Het ongeluk dat recent gebeurde op de overweg bij Boazum is op een spoorlijn waar alleen Arriva rijdt.
© ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 23 juni 2021 09:00
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…
Op 27 augustus 2024 heeft de Rechtbank Zeeland-West-Brabant het faillissement uitgesproken over Train Charter Events…