Netwerkstoring ProRail voorbij: goederentreinen kunnen weer rijden

7 maanden terug

Door een netwerkstoring bij ProRail was er zondag op veel stations geen reisinformatie beschikbaar. Reizigerstreinen reden zoveel mogelijk volgens de dienstregeling, maar goederentreinen niet. De problemen zijn in de nacht van zondag op maandag verholpen.

Geen reisinformatie, wel reizigerstreinen

Door deze technische problemen was er op veel stations geen reisinformatie te zien op de borden. Ook kon er geen actuele reisinformatie worden verspreid via bijvoorbeeld omroepsystemen. “We raden noodzakelijke reizigers aan hun reis te plannen via een reisplanner”, zo luidde het advies van ProRail.

De systemen die te maken hebben met de treinbesturing functioneerden zonder problemen, daardoor konden reizigerstreinen blijven rijden. Maar de systemen die te maken hebben met de ondersteuning van de treindienst waren wel slecht bereikbaar. Deze zitten in een andere netwerkomgeving.

Wagenlijsten

De ondersteunende systemen worden bijvoorbeeld gebruikt bij het rangeren van goederentreinen en het uitsturen van zogenoemde ‘wagenlijsten’. Die worden gebruikt om bij te houden welke gevaarlijke stoffen in een goederentrein zitten. Doordat die niet verstuurd konden worden, mochten goederentreinen vanaf zondagmiddag niet meer rijden.

In de nacht van zondag op maandag zijn de problemen hersteld. De reizigersdienst is op maandagochtend zonder problemen gestart. De treindienst voor goederen zal maandag gefaseerd worden opgestart.

Bron: ProRail

This post was last modified on mei 19, 2020 2:29 pm

Bekijk reacties

  • Ja, ja, u leest het goed. Dit is dezelfde organisatie die droomt van zelfrijdende treinen! Nog maar even mee wachten zou ik zeggen.

    • De storing betrof de informatiesystemen en niet de rijdsystemen. Zelfrijdende treinen rijden zelf. Zonder steun van de centrale. Wanneer er een baanstoring is zal een trein stoppen of langzaam gaan rijden. Net als wanneer een machinist is.

      • Mee eens, maar er zijn te veel systeemstoringen bij ProRail.
        Zelfrijdende treinen zijn nog veel afhankelijker van die systemen.
        Dat een storing in een secundair systeem ertoe leidt dat gedurende een dag en een nacht geen goederentreinen kunnen rijden geeft toch te denken?

  • Ik dacht dat de reisinformatie al jaren geleden overgegaan was naar NS? Wel bijzonder dan dat als het internet bij ProRail het niet doet (en de Verkeersleiding systemen zo te lezen wel) de NS geen reisinformatie kan geven.

    • De reisinformatie op de stations is gebaseerd op het plan van Prorail. Het eindproduct (de reisinformatie zoals de reiziger het ziet) evenals de verstoringsinformatie wordt inderdaad beheerd door NS, maar zijn voor die voorziening dus afhankelijk van een plan van Prorail dat op orde is.

      Dat beheer gebeurt vanuit het OCCR in Utrecht

      • Bedankt voor de aanvulling. Dus eigenlijk is het overgaan van de reisinformatie jaren geleden een complete wassen neus. Alleen staan de mensen nu op de loonlijst van NS in plaats van ProRail maar is men nog steeds afhankelijk van de ProRail systemen.

  • Wat een geneuzel over NS of ProRail! Ik hoor het ook altijd op de perrons: gekanker op NS bij vertraging door een wisselstoring.... ProRail beheert het spoor en dus ook wie er wanneer op kan rijden. Zo ook met de reizigersinfo. NS (en alle andere vervoerders) zijn afhankelijk van ProRail. En stel dat je alles weer in handen geeft van NS: zou er dan nooit iets kapot gaan? Een wissel, een sein, een computersysteem? Mensen, we kunnen wel verlangen dat alles perfect is en nooit misgaat, maar dan moeten we met z’n allen wel klauwen belasting betalen! Doen we dat liever dan even wachten? En geen reisinformatie? Alle treinreizigers zitten altijd met hun neus in hun mobieltje. Daar kun je zonder veel moeite zien welke trein wel of niet rijdt.