Foto: Stefan Verkerk
Een nieuw collectief vervoersplan van treinvervoerders moet ervoor zorgen dat zo’n 15 procent van alle treinen alsnog kan blijven rijden bij extreem winterweer. Bij de zogenaamde ‘Nooddienstregeling Winter’ wordt 92 procent van alle wissels uitgeschakeld en wordt reizigers gevraagd om thuis te blijven.
Tijdens de nooddienstregeling streven NS, ProRail en regionale vervoerders ernaar om een deel van de treinen te laten rijden. Het gaat dan alleen om sprinters, stoptreinen en een beperkt aantal goederentreinen. Internationaal treinverkeer is niet meer mogelijk tijdens dit soort dagen met extreme sneeuwval. “Waar we normaal helemaal geen treinen konden rijden bij extreem winters weer, kan nu 15 procent van alle treinen van alle vervoerders blijven rijden”, schrijft NS in een persbericht.
Als er hevige sneeuwval of strenge vorst wordt verwacht, beslist NS daags van te voren of de dienstregeling moet worden aangepast. Normaal gesproken stelt ProRail dan 55 procent van de wissels buiten gebruik en streeft NS ernaar om 93 procent van alle treinen te laten rijden. In de nieuwe nooddienstregeling is het treinaanbod beperkter en roept NS reizigers op om thuis te blijven, tenzij dat écht niet anders kan. Dat zorgt volgens NS voor meer flexibiliteit bij de vervoerders.
Bij het vervoersplan komt ook een regionale indeling, zodat de vervoerders ook op regioniveau kunnen schakelen naar een nooddienstregeling. “De regio koppelen we dan los van de landelijke winterdienstregeling. Waar dat kan, rijden in de losgekoppelde regio dan nog treinen. Het besluit om een regio los te koppelen, nemen we een dag van tevoren of op de dag zelf”, aldus NS.
Tussen de nooddienstregeling en de normale dienstregeling zit ook nog een opstartdienstregeling. “Die zorgt ervoor dat NS op basis van beschikbare infrastructuur en materieel stap voor stap weer de sprinters kan laten rijden volgens de reguliere dienstregeling. Ook regionale vervoerders kunnen de dienstregeling dan weer opstarten.”
Sneeuw en treinen zijn in Nederland al jaren een ongelukkige combinatie. In 2012 liep het treinverkeer in Nederland compleet vast – het duurde anderhalve week voor alles weer normaal reed – en volgden zelfs Kamervragen. NS concludeerde toen dat er wissels “van Zwitsers niveau” nodig zouden zijn, maar die bleken de jaren erop vaker niet dan wel winterklaar te zijn.
In februari 2021 vielen op de eerste sneeuwdag alle treinen uit en duurde het vier dagen voor de helft weer kon rijden. Door de coronacrisis en het lagere aantal reizigers waren de gevolgen echter minder groot.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 17:06
Het afstoten van taken door de NS kan de prijs van treinkaartjes niet drukken en…
Zwitserland is het walhalla voor treinliefhebbers. Het land heeft een uitgebreid spoorwegnetwerk, goed gebruikte lijnen…
Ook in België worden treinreizen goedkoper in de daluren. De Belgische treinmaatschappij NMBS voert een…
De NS heeft bij de gemeente Almere een bezwaar ingediend tegen de nachttrein van concurrent…
Er waren vorig jaar meer aanrijdingen op overwegen dan in 2023 en er waren daarbij…
Uit een haalbaarheidsstudie van de Franse spoorbeheerder (SNCF Reseau) is gebleken dat in Frankrijk een…