Bijna helft van alle IC Direct-treinen op HSL vertraagd door werkzaamheden en problemen op spoor

De afgelopen maand was 47 procent van alle IC Direct-treinen op de HSL (Breda-Rotterdam-Amsterdam) vertraagd, meldt het AD. Dat is meer dan de 22 procent uit de eerste helft van 2023. Volgens NS en ProRail komt het door een ‘samenloop van omstandigheden’. Reizigersvereniging Rover eist compensatie: “Alle reden om een gebaar te maken naar reizigers.”

De belangrijkste oorzaak van de vertragingen zijn volgens een woordvoerder van NS op dit moment werkzaamheden bij Rotterdam en Schiphol. Op Rotterdam zijn daardoor bijvoorbeeld veel sporen niet beschikbaar, wat zorgt voor weinig uitwijkmogelijkheden.

Ook geldt er bij Rijpwetering al langere tijd een snelheidsbeperking van 80 km/u, de helft van wat IC Direct-treinen daar normaal gesproken rijden. Deze maand vervalt die beperking. “Dat gaat tussen de drie en vijf minuten schelen”, aldus NS. “Tot slot zal de ICNG steeds beter gaan presteren, zoals we bij alle nieuwe treinen zien.” Die stijgende lijn is zichtbaar, want de punctualiteit van ICNG-treinen lag in oktober op 80 procent.

Gratis kop koffie

Reizigersvereniging Rover vindt de lage punctualiteit onacceptabel. “Een goed geïnformeerde reiziger die een gratis kop koffie en een korting op zijn abonnement krijgt, houdt een beter gevoel aan zijn reis over dan iemand die geen idee heeft waarom hij voor de zoveelste keer het formulier mag invullen om geld terug te vragen bij vertraging”, zegt directeur Freek Bos tegen het AD. NS overweegt een compensatie in elk geval wel: “De wens is bekend, er is echter nog geen besluit over genomen.”

NS en ProRail zijn al langer op de hoogte van de problematiek op de HSL. In 2019 gaf NS reizigers met een IC Direct-abonnement al honderd euro ter compensatie van alle vertragingen door softwareproblematiek in de locomotieven. Ook tuigden beide partijen een speciaal verbeterteam op. Het kabinet trok toen 60 miljoen euro uit om aan de HSL te werken. Het verbeterteam bestaat nog altijd en is volgens NS druk bezig om de prestaties op de HSL op te krikken.

Kinderziektes

De oude IC Direct-treinen worden steeds meer vervangen door ICNG-treinstellen, ook op de diensten naar Brussel. Hoewel die treinen nog kampen met kinderziektes, is de verwachting dat ze beter gaan presteren dan het materieel dat nu de IC Direct-diensten verzorgt.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 17:03

Share

Recent Posts

Goedkoper treinen tussen Brussel en Parijs met Ouigo

De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…

2 uur terug

Update met reactie NS – Onderzoek zet NS bij vijf slechtste Europese vervoerders

De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…

6 uur terug

Wacht, er kan nog geen trein komen – hoe overwegen de treinen tegenzitten

Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…

2 dagen terug

Arriva ziet – voorlopig – af van ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…

3 dagen terug

Stormt hindert treinverkeer

Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…

3 dagen terug

Inspectie: vaker gevaar door negeren rood sein

Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…

4 dagen terug