fbpx

ProRail erkent: niet alle wissels winterklaar

16 jan 2018 5:00

Spoorbeheerder ProRail had deze winter niet alle wissels op tijd winterklaar. 9 en 10 december ontstonden daardoor diverse wisselstoringen, waardoor honderden treinen geschrapt moesten worden. Dat erkent spoorbeheerder ProRail tegenover het Algemeen Dagblad.

“Voor de winter start voeren we een 100% controle uit. Mocht uit de tests blijken dat de verwarming van de wissels niet goed werkt, dan repareren we deze voordat het winter wordt,” zegt ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom. Hij vervolgt: “Op verzoek van de vervoerders is ProRail deze zomer ook versneld gestart met het vervangen van de wisselverwarmingen.” Tweederde van de 5500 wissels wordt namelijk op gas verwarmd. Die wissels kunnen bij sneeuwval verstopt raken. Daarom schakelt ProRail over op elektrische wisselverwarming, die ook duurzamer en beter te monitoren is. Maar het vervangen van de wisselverwarmingen bleek op “een beperkt aantal” locaties niet tijdig te zijn afgerond.

Aanfluiting

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV meldde in december al dat ProRail de wisselverwarmingen niet overal op orde had. De spoorbeheerder wilde dat toen niet bevestigen. De organisatie noemt het “een aanfluiting” dat ProRail niet op tijd winterklaar was. Dat de wisselverwarming is vervangen, maar niet is gecontroleerd of die werkte noemt voorman Rikus Spithorst “een blunder van de ergste soort”: “Als je thuis een nieuwe lamp erin draait, wacht je ook niet tot het donker wordt om te testen of die het doet,” zegt hij tegenover het AD.

50 wissels in de storing

De spoorbeheerder zegt er alles aan gedaan te hebben om vervolgens de hinder te beperken. Zo waren er storingsploegen paraat om de wissels sneeuwvrij te houden. Toch kon daarmee niet voorkomen worden dat bij ongeveer 50 wissels zondag 10 december storingen ontstonden. Ook maandag 11 december ontstonden vergelijkbaar aantal storingen. ProRail benadrukt dat de meeste wissels wel functioneerden.

Enorme impact

Reizigersorganisatie Rover reageert in de krant onthutst op het nieuws. “Winterwerkzaamheden moeten natuurlijk voor de winter klaar zijn, hoe winterklaar ben je anders?” vraagt beleidsmedewerker Freek Bos zich hardop af. Volgens Rover gaat het om belangrijke knooppunten in het spoornetwerk. “De impact van een niet werkende wissel is daar groot.”

Den Haag HS

Het is niet voor het eerst dat ProRail worstelt met wisselverwarming. Zo stond in 2009 de wisselverwarming uit op Den Haag Hollands Spoor. “Opnieuw vallen er nu onnodig treinen uit doordat we niet volledig op de winter zijn voorbereid. Het is klungelig en kwalijk dat essentiële wissels weer niet winterklaar bleken,” stelt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl.

Overmacht

Het gaat volgens ProRail te ver om te stellen dat de spoorbeheerder niet voorbereid was op winterse omstandigheden. Er kan ook sprake zijn van overmacht. “Op de snelwegen stond ook duizend kilometer file. We zijn niet altijd opgewassen tegen zoveel sneeuw. Ook een volgende keer is er geen garantie dat het goed gaat.”

Niet meer uitval dan normaal

NS reageert ook op het bericht. “We zagen ons zondag 10 en maandag 11 december geconfronteerd met een aantal grote wisselstoringen en zijn benieuwd naar de oorzaak,” aldus een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen. Het spoorbedrijf gaat nog met ProRail in gesprek om de winter te evalueren. “Ik heb het uitgezocht en er was die twee dagen niet meer uitval van treinen dan normaal. Wij gaan over het materieel, ProRail over de infrastructuur. Evaluatie moet uitwijzen wat de precieze oorzaak is van de wisselstoringen.” Op maandag 11 december viel een derde van alle treinen uit.

0 0 stemmen
Artikel waardering
15 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Dominic
6 jaren geleden

Misschien moeten we gewoon eens concluderen, en ons er tevens bij neerleggen, dat heel Nederland niet winterklaar is. Op de weg, in de lucht en op het spoor, overal is het een zooitje als het een keer behoorlijk sneeuwt. En naar mijn mening kun je je ook afvragen of we zoveel geld moeten uittrekken om alles winterklaar te krijgen voor die gemiddeld drie dagen behoorlijke sneeuw iedere zeven jaar. Zou het persoonlijk fijn vinden als iemand dit ook eens zou zeggen, in plaats van die valse beloftes (konijntjes bij de wisselverwarming jaren geleden in een reclame bijvoorbeeld) die nu iedere keer gedaan worden.

lezer
6 jaren geleden
Antwoord aan  Dominic

Bij deze een (Volkskrant)artikel met veel meer informatie van anonieme NS’ers: heeft niet de teneur dat vroeger alles beter was maar wel anders waardoor verklaarbaar is waarom storingen veel minder impact hadden. Op een voornemen van de vorige NS-directeur weet ik niet in hoeverre dit opgelost is.

http://www.rijnland-weblog.nl/wp-content/uploads/2012/02/1575-02-VOK-775575-NS-en-ProRail.pdf

Michiel
6 jaren geleden
Antwoord aan  Dominic

je kunt bij de eerste tekenen van sneeuwval de hele treindienst stilleggen, dan hoef je inderdaad niets aan wintermaatregelen te doen. De kwestie waarover het hier gaat, is dat er in de vorm van wisselverwarming wel wat aan gedaan is, maar dat men verzuimde heeft de spullen tijdig in orde te hebben. Dat maar 50 wissels het niet gedaan zouden hebben, is niet waar. Het zullen de enige wissels zijn die in de storing gevallen zijn toen men het probeerde. Als vervolgens de hele wisselverwarming het niet bleek te doen, staakte of beperkte men het treinverkeer en daardoor kregen vele tientallen andere wissels niet de kans om te bewijzen dat ze het niet deden ;-). De complete wisselverwarming was in ieder geval de eerste dag uit in Roosendaal, Amersfoort, Gouda, Uitgeest en Hoorn en de tweede dag in Zaandam.

Tim
6 jaren geleden

Het goede nieuws: ook ProRail erkent nu eindelijk dat wisselverwarming met gasbrandertjes een totaal inferieur, onbetrouwbaar systeem is. Het slechte nieuws: de planning voor de vervanging is weer de bekende ProRail puinhoop.

Tonnie
6 jaren geleden
Antwoord aan  Tim

Idd…. prorail vind het handig om met spoed een hoop wisselverwamingen erdoorheen te duwen terwijl er geen stroomaansluiting is en ze afhankelijk zijn van nebeheerders… Om vervolgens bij problemen geen noodstroom neer te willen zetten, het zijn een stelletje incompetente prutsers daar.

dries molenaar
6 jaren geleden
Antwoord aan  Tim

Flauwekul het waren serieuze installaties die het gewoon goed deden.

Kees Rotteveel
6 jaren geleden

Volgens het CBS valt er vrijwel elk jaar sneeuw:
http://statline.cbs.nl/statweb/publication/?dm=slnl&pa=80182ned
Als die op het spoor valt, gaat het bijna altijd mis. Telkens: “dit is heel uitzonderlijk”.
Wat bezielt de managers van ProRail? Wordt hun eigen cv-ketel ook pas in december gecontroleerd? Het relativeren is nog het ergste: de meeste wissels doen het wel. Maar als ze het bij een knooppunt niet doen, krijg je wel een sneeuwbaleffect.

paul allebrandi
6 jaren geleden

Toch kan ik het niet nalaten mijn vermoeden uit te spreken, dat de rijksoverheid domweg te beperkt geld ter beschikking stelt om het railnet in goede conditie te houden.
Daardoor worden goede oplossingen niet of mondjesmaat uitgevoerd en leidt dit tot halfbakken uitrol van vernieuwing.

Tim
6 jaren geleden
Antwoord aan  paul allebrandi

Minder geld uitgeven aan luxe stations.

dries molenaar
6 jaren geleden
Antwoord aan  Tim

Flauwekul, stations worden niet uit het railinfrabudget gefinancierd.

lezer
6 jaren geleden
Antwoord aan  paul allebrandi

Dat vermoeden heb ik ook. Prorail gaf het ook een keer aan (weliswaar in een andere context): in Zwitserland gooien ze er meer geld tegen aan. En zie ook de link die iets meer bovenin deze draad heb geplaatst.

Ing ACF Sierts
3 jaren geleden
Antwoord aan  paul allebrandi

Hoi Paul, die gedachte kan ik me voorstellen, maar het klopt niet. ProRail krijg meer dan genoeg knaken. Het werkelijke probleem is dat ProRail niet meer de kennis in huis heeft om deze (en andere!) technische problematiek gedegen te analyseren EN effectief aan te pakken. Daarom komt men zelfs na 9 jaar niet verder dan persvoorlichtings-prietpraat en ineffectieve kulmaatregelen. ProRail moet zich diep, diep, heeeel erg diep schamen…

dries molenaar
6 jaren geleden

2/3 van de 5500 was op gas maar is inmiddels vervangen? Hoeveel konden er dan mogelijk nog uit staan?

Berry van de lokbeer
6 jaren geleden

Njee

Laurens Smid
6 jaren geleden

Het valt mijn iedere keer op dat als er sneeuw valt dat de treinen niet kunnen rijden hoeveel sneeuw viel er eigenlijk op 11 december + 10 cm dat is maar en klein beetje t.o.v. de Alpen landen en de Scandinavische landen daar valt veel meer sneeuw en daar rijdt alles wel gewoon. Maar in Nederland ligt het spoor plat bij een beetje sneeuw. Maar Pro Rail moet zijn zaakjes beter op orde hebben en zorgen dat het trein verkeer blijft rijden bij sneeuw maar dat lukt ze kennelijk niet.