Nijmeegse studenten bedenken mobielvrije zones in trein: ‘Mensen worden gestimuleerd om gesprek aan te gaan’

We hebben in Nederland al stiltezones in de trein, maar voor wie juist op zoek is naar sociaal contact bedachten studenten Femke Peters en Laurien Schipper de mobielvrije zone. Donderdagmiddag vindt de eerste pilot plaats tussen Utrecht en Zwolle.

In de trein zitten we massaal op onze mobiele telefoon. We appen ermee, lezen de krant, spelen een spelletje of bekijken de reisplanner. Volgens de Nijmeegse communicatiestudenten Femke Peters en Laurien Schipper belemmert dat het sociaal contact in de trein. Nederlanders kijken per dag gemiddeld 130 keer op hun telefoon en uit onderzoek blijkt dat het empathisch vermogen door veel telefoongebruik achteruit gaat. “Bijna iedereen, inclusief wijzelf, zit tijdens zo’n rit op zijn of haar telefoon”, vertellen de studentes tegen Metro. “Dat is een standaard beeld. Maar waarom is dat er zo ingeslopen? En missen treinreizigers sociaal contact?”

Kletskaartjes

Peters en Schipper bedachten daarom de mobielvrije zone, een coupé in de trein waar je als reiziger niet meer op je telefoon mag zitten. In plaats daarvan liggen er ‘kletskaartjes’, een spelletje om een gesprek met je medereizigers op gang te brengen. “Zo kunnen reizigers elkaar vragen stellen. Eigenlijk wordt het een soort treinspel op die manier.”

Een NS-conducteur bleek enthousiast over het idee van de studentes. Donderdagmiddag vindt een pilot plaats op het traject tussen Utrecht Centraal en Zwolle. “Mensen reageren amper als de conducteur langskomt. Laat staan dat ze even een praatje maken”, zegt Schipper. “De conducteur zal ons initiatief tijdens de rit ook omroepen.”

Impact maken

Het doel van de twee? “We willen graag impact maken. We hopen, behalve treinvervoerders, ook reizigers te kunnen inspireren. Want we kampen echt met een maatschappelijk probleem. De trein is een samenkomst van allerlei verschillende mensen. Juist in een tijd van polarisatie en minder sociaal contact is de trein een plek waar we weer met elkaar in gesprek kunnen gaan.”

This post was last modified on 5 december 2023 17:26

Bekijk reacties

    • Dit lijkt inderdaad meer bij 1 april te passen.
      Aan de foto te zien is het ook een traject waar weinig mensen in de trein zitten en je kan kiezen in welke "zone"je wilt zitten.
      In de treinen waar ik regelmatig mee reis, is het al heel mooi dat je een zitplaats hebt en niet op een balkon op de trap moet zitten. Kunnen kiezen of je in een "mobielvrije zone" of stiltecoupe gaat zitten is dan geen optie.

      • “Mensen reageren amper als de conducteur langskomt. Laat staan dat ze even een praatje maken”

        De conducteur heeft talloze veiligheidstaken, dus is het gevaarlijk om de conducteur af te leiden. Bovendien komt de conducteur nu al zelden toe aan het controleren van vervoersbewijzen.

        • Een open doel. De conducteur doet behalve het uitfluiten van een trein meestal helemaal niets. Vooral geen veiligheidstaken anders dan de popo bellen zou de conducteur toevallig per ongeluk ergens van op de hoogte raken. Bijvoorbeeld als er wat in de 1e klas zou gebeuren waar net de conducteur ligt te slapen of zit te internetten.

      • Stilte coupé gaan zitten is altijd een optie, je moet alleen rekening houden met de mede mensen in coupé.
        Persoonlijk enige coupé wat ik zelf fijn vind, dit hoeft van mij niet.

        Ik heb tijdje geleden in de ICNG gezeten, jeetje wat een rommel is dat al aan coupes.
        Zeker die stukken waar hele tafel staat tussen de stoelen, er irritant hoop dat deze in de binnenlandse ICNG of DDNG niet komen.
        Je heb gewoon amper nog plek om normaal te zitten door die tafels, neemt veel ruimte in iedere keer mensen aan de kant voor elkaar als iemand uit wil(en normale stoelen heb je minder of 4 Zits zo tegen over elkaar).

  • Ah, de social coupé 2.0. :-)

    Niets nieuws eigenlijk. Dit is al eens eerder geïntroduceerd waarbij mensen gezellig met elkaar gesprekjes konden aangaan, of waar workshops te doen waren.

    Wel een mooi initiatief.

  • "Impact maken", blegh!
    Wat is er mis met "iets veranderen" of "iets in gang zetten"? Een "pilot" is ook gewoon een "proef".
    Kan allemaal prima in het Nederlands, mensen!

    • Tja, Engels staat kennelijk gewichtiger en zo lekker internationaal. Dan maak je meer indruk en tel je mee in de vaart der volkeren.

  • De studenten komen weldegelijk met een poging om beeldschermverslaving te doorbreken en ik denk dat we meerdere van dit soort initiatieven nodig zijn om onze levens minder afhankelijk te maken van beeldschermen en meer menselijk contact te hebben. Je kunt menselijk contact niet forceren, maar meer goede gesprekken in de trein is zeker een positief aspect van treinreizen bevorderen.

    In welke vorm je moet gieten is voor mij een grote vraag, want je kan een trein in indelen in talloze zones. Zeker ook dat treinen steeds krapper worden in zitplaatsen is het vaak moeilijk om een zitplaats in de door je gewenste coupe te vinden. Maar dat dit op een of andere manier moet komen is zeker een hele goede ontwikkeling. Trouwens langere treinen zijn wat mij betreft ook een oplossing en hopelijk lokt dit ook meer OV vraag uit.

  • Het is op veel trajecten tegenwoordig al fijn als je een zitplaats kunt vinden. Kan me de discussies al voorstellen, als je daar dan je mobiel niet zou mogen gebruiken.

    • Zitplaats vinden is over algemeen helemaal niet zo moeilijk, ja soms heb je idd een te kort treintje 3 of 4 bakken.
      Maar mensen moeten ook niet als koeien allemaal zelfde coupé in gaan, had paar weken geleden zelfde voorbeeld.

      Ik ging van Rotterdam centraal naar Utrecht, de intercity was ongeveer net zo lang als het hele perron.
      Wat doen mensen allemaal achteraan instappen bij de trap, in plaats van een beetje spreiden.

  • Groot voordeel is dan dat er niet on speaker conversaties plaats vinden of muziek aan staat.
    Liefst met schoenen op de bank. (geef nou eens een boete hiervoor)
    Overigens is internet gewoon heerlijke infotainment dus loer maar lekker allemaal.

  • Groot voordeel is dan dat er niet on speaker conversaties plaats vinden of muziek aan staat.
    Overigens is internet gewoon heerlijke infotainment dus loer maar lekker allemaal.
    Wel schoenen van de bank graag.

  • Misschien is er een plek voor een burgerlijke coupe. Waar gewoon gebeld mag worden, maar zonder speaker en op rustige toon. Waar mensen met elkaar kunnen praten, zonder te schreeuwen. Waar kinderen normaal kunnen bewegen, maar door ouders worden aangesproken als ze andere passagiers lastig vallen. Alvast bedankt!

    • Precies dit ja, gewoon jezelf redelijk gedragen waar niemand last van kan hebben. Een gezellige coupé, wat mij betreft mag die de hele trein in beslag nemen, mét controle natuurlijk.

  • Te triest voor woorden dit idee. Zoiets kan je mensen niet opdringen moet uit zichzelf ontstaan. Vaak heerst er in internationale treinen wel een hele andere sfeer omdat iedereen met vakantie gaat. En dan straks een boete als je op je telefoon zit???
    Stiltecoupe's vindt ik ook al een drama.

      • Ik vraag me af of die stiltecoupé wel standhoudt als die straks mogelijk aan de grondwet getoetst kan worden. Vorm van onderdrukking van het recht op vrije communicatie.

  • Laat ze eerst maar eens gewoon controleren op kaartjes en de treinen goed schoonmaken lijkt me veel belangrijker dan deze woke onzin!

Share

Recent Posts

Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’

President-directeur Wouter Koolmees van de NS hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen…

15 uur terug

NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens…

17 uur terug

CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar…

2 dagen terug

Nog eens tien ICNG’s voor NS, ook toelating voor Duitsland

NS heeft een extra bestelling voor tien nieuwe ICNG's gedaan bij treinfabrikant Alstom, meldt het…

2 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling toch aan, vanaf maandag minder treinen

Vanaf maandag rijdt NS met één trein per uur minder over de HSL tussen Breda…

5 dagen terug

Grote storing in NS-reisinformatiesystemen verholpen

Update 21:00 uur: de storing is verholpen. De NS kampt met een grote technische storing…

6 dagen terug