NS: dinsdag geen of zeer beperkt treinverkeer door staking.

NS roept treinreizigers op om dinsdag 28 mei niet naar het station te komen. Als gevolg van een staking zal er dinsdag geen of slechts zeer beperkt treinverkeer zijn. Van een betrouwbare dienstregeling zal in elk geval geen sprake zijn.

Geen betrouwbare dienstregeling

De vakbonden hebben het rijdend personeel opgeroepen om dinsdag het treinverkeer volledig stil te leggen, uit onvrede over het pensioenstelsel. “Omdat wij niet weten hoeveel mensen er gaan staken, kunnen we niet aangeven welke treinen wel en niet gaan rijden. Wij kunnen dus geen betrouwbare dienstregeling maken en adviseren reizigers op 28 mei niet met de trein te reizen”, aldus de spoorwegmaatschappij vrijdag.

Waar mogelijk enkele treinen

“Uiteraard proberen we waar mogelijk enkele treinen te rijden: dit zal zeer beperkt en onvoorspelbaar zijn”, laat het spoorbedrijf weten. De NS reisplanner is voor dinsdag 28 mei dus niet up-to-date.

Ook staking bij andere vervoerders

De staking treft niet alleen NS, maar de vakbonden hebben ook het andere personeel in de OV-sector opgeroepen het werk neer te leggen. De redactie van Treinreiziger.nl verwacht daarom dat er ook bij Arriva, Connexxion, Breng, Keolis en Syntus geen of zeer beperkt treinverkeer zal zijn. Ook de bussen, trams en metro’s zullen niet of zeer beperkt rijden.

NS betreurt staking

De werknemers staken om hun eisen over het pensioenstelsel kracht bij te zetten. In andere sectoren wordt er woensdag gestaakt. NS waarschuwt dat er mogelijk ook woensdag nog hinder kan zijn. Het spoorbedrijf zegt verder de staking te betreuren. “Wij hebben begrip voor de zorgen over pensioenen, maar vinden het jammer dat opnieuw gekozen is voor een middel waar onze reizigers zeer veel hinder van ondervinden. Reizigers worden de dupe van een conflict waar NS geen partij in is.”

Vervangend vervoer

Wie een NS-abonnement heeft met afgekocht reisrecht en dinsdag niet kan reizen, kan bij NS tot 25 euro claimen voor vervangend vervoer. Dat geldt ook voor mensen die al een treinkaartje hebben gekocht. Alleen de kosten voor vervangend vervoer worden vergoed, mits de reiziger kan motiveren dat hij zonder staking met NS gereisd zou hebben.

© Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on 25 mei 2019 11:17

Bekijk reacties

  • @redactie: Misschien nog verstandig bij te vermelden dat de ponten* over het Noordzeekanaal (vervoerder GVB) ook niet zullen varen.

    *Pont bij Velsen is nog een vraagteken gezien daar de gemeente naar de rechter stapt om die te voorkomen, bij gebrek aan alternatief van oversteek voor fietsers en voetgangers i.v.m. afsluiting zeesluizenroute.

    • Is één tunnelbuis van de pas gerenoveerde Velsertunnel een idee? Zien de fietsers en voetgangers ook een iets van het belastinggeld terug.

      • Helaas geeft dat een hoop praktische problemen. De eerste daarvan is om die fietsers en voetgangers veilig de snelweg op en weer af te krijgen. De tweede is wat te doen met al het gemotoriseerd verkeer dat dan niet door de tunnelbuis kan. Vermoedelijk zal het aantal auto's hoger liggen omdat het hele OV plat ligt, een tunnelbuis afsluiten helpt daar natuurlijk niet bij.

      • Want auto's hoeven de weg niet op? Fietsers betalen geen belasting, in tegenstelling tot automobilisten.

        • Daar zit je fout, de wegenbelasting voor motorrijtuigen is een belasting op het bezit en bovendien geen doelbelasting.

          Gezien iedereen inkomstenbelasting betaalt lijkt het mij ieders goed recht om van de weg gebruik te maken.

        • Wegenbelasting heet zo omdat deze op het wegengebruik geheven wordt. Hij is ook bedoeld om bij te dragen aan het Rijkswegenonderhouden. Er moet wel flink geld bij. Welke belasting is wel doelbelasting? Inkomstenbelasting? Toeristen, honden?

  • Nu ben ik toch wel benieuwd wat de de Internationale treinen gaan doen? Rijden tot aan de grens of...?

  • Ik stond achter het doel van de bonden. Nu niet meer. De zijn gewetenloos. Mensen die geen auto hebben en medische zorg nodig hebben, maar een uitvaart willen in een ander landsdeel, staan in de kou. Wat mij betreft werken ze door tot hun 100ste en daarna nog in de hel.

    • Dit is een reactie ,wat nergens op slaat.
      Deze reactie moet je sturen naar de PvdA,
      Dat is de hoofdschuldige, zij hebben zoals veel andere hoofdthema,s,de boel verkwanseld.
      Denk maar aan de zorg ,infrastructuur,EU geld.
      Ik kan er nog een paar opnoemen,maar wordt er moedeloos van

      • Sorry, maar het is nou juist jouw eigen reactie die nergens op slaat. Het gaat vooral om de aow. Die dreigt onbetaalbaar te worden en dat is de reden dat de leeftijd waarop deze ingaat, steeds verder wordt verhoogd. Je pensioen kun je rustig eerder laten ingaan dat is zo vastgelegd in de Pensioenwet.

        • Overigens is de zorg vooral verkwanseld door de VVD, met haar privatisering en haar liberale gedachtengoed, mede geholpen door D66.

      • Lachwekkend onbenul. Nederland wordt decennia geregeerd door CDA en VVD kabinetten met slechts af en toe een losse PvdA minister.

  • Inderdaad is de vraag of ICE, Thalys, Abellio en de andere buitenland verbindingen ook worden getroffen. NS zou daar snel over moeten informeren.

    • NS moet informeren over andermans treindiensten? U begrijpt er helemaal niets van?

      • Dat is niet ten onrechte. NS is verantwoordelijk voor de reisinformatie in Nederland, Abellio is 100 procent NS en bij ICE en Thalys is NS partner die ook deels het personeel verzorgd.

    • Ik verwacht vanaf 4:00 uur, maar details zijn daar nog niet over vrijgegeven.

  • Weet iemand hoe en onder welke voorwaarden je declaraties kunt doen?

  • De politiek is achtergebleven,het is begonnen bij de PvdA,die er een puinhoop van heeft gemaakt,en er nog voor wordt beloond
    Deze staking is gerechtvaardigd, en veel succes toegewenst

    • Nog meer onbenul. Nederland is een VVD en CDA land. Die bouwen uw sociale voorzieningen en uitkering af.

  • Stuur die staakstakkers maar meteen met prepensioen. Dat lijkt me voor iedereen het beste.

    • Het is maar wat je gewoon noemt. Als werknemer hoor je gewoon je werk te doen.

  • Gelijk en recht hebbend hebbend of niet. Het is op zijn minst zeer klantonvriendelijk zo´n staking. De klant /passagier heeft er part noch deel aan. Je klant in de problemen brengen, kom nou. Het dient alleen de propagandamachine van de bonden. De klant wil van zijn / haar toch al dure ritprijs alleen maar vervoerd worden. We hebben het tegenwoordig over te grote drukte op de wegen, milieubelasting in de vorm van vervuiling, door vrachtverkeer en auto's. En oponthoud. Kennelijk is dit geen bezwaar meer ook niet bij de aspirant
    autobezitter. De bonden zijn de grootste propagandisten voor afbraak van 'slands openbaar vervoer, en toenemend auto gebruik, en ook teruggang van eigen ledental. Al tientallen jaren voeren zij het toneel van stakingen op, en nog steeds niet ten gunste van hun leden, welke er niks mee opgeschoten zijn.

Share

Recent Posts

Britse beveiliging Eurostar gaat staken op drukste dagen

Beveiligers die werken in opdracht van spoorwegbedrijf Eurostar zijn van plan vier dagen in december…

2 dagen terug

ICNG pas later in dienst, back-up materieel kan probleem vormen

De Intercity Nieuwe Generatie wordt pas in 2023 geïntroduceerd. In maart 2022 is vastgesteld dat…

2 dagen terug

Grote concurrentie voor Spaanse spoorwegen: nu ook Iryo

De Spaanse spoorwegen hebben een nieuwe concurrent: Iryo. Sinds vrijdag strijden drie spoorwegmaatschappijen om de…

3 dagen terug

Connexxion wil thuiswerker weer naar kantoor trekken

Vervoerder Connexxion is een campagne gestart om thuiswerkers weer naar kantoor te krijgen. Volgens de…

3 dagen terug

Partijen willen meer geld voor spoor in Noord-Nederland

Er moet meer geld naar de infrastructuur in Noord-Nederland gaan, vinden meerdere partijen in de…

4 dagen terug

Treinstakingen in Oostenrijk, België en Verenigd Koninkrijk

Wie met de trein naar het buitenland wil, moet rekening houden met vertraging en uitval.…

5 dagen terug