Foto: Stefan Verkerk Fotografie

NS: dinsdag geen of zeer beperkt treinverkeer door staking.

NS roept treinreizigers op om dinsdag 28 mei niet naar het station te komen. Als gevolg van een staking zal er dinsdag geen of slechts zeer beperkt treinverkeer zijn. Van een betrouwbare dienstregeling zal in elk geval geen sprake zijn.

Geen betrouwbare dienstregeling

De vakbonden hebben het rijdend personeel opgeroepen om dinsdag het treinverkeer volledig stil te leggen, uit onvrede over het pensioenstelsel. “Omdat wij niet weten hoeveel mensen er gaan staken, kunnen we niet aangeven welke treinen wel en niet gaan rijden. Wij kunnen dus geen betrouwbare dienstregeling maken en adviseren reizigers op 28 mei niet met de trein te reizen”, aldus de spoorwegmaatschappij vrijdag.

Waar mogelijk enkele treinen

“Uiteraard proberen we waar mogelijk enkele treinen te rijden: dit zal zeer beperkt en onvoorspelbaar zijn”, laat het spoorbedrijf weten. De NS reisplanner is voor dinsdag 28 mei dus niet up-to-date.

Ook staking bij andere vervoerders

De staking treft niet alleen NS, maar de vakbonden hebben ook het andere personeel in de OV-sector opgeroepen het werk neer te leggen. De redactie van Treinreiziger.nl verwacht daarom dat er ook bij Arriva, Connexxion, Breng, Keolis en Syntus geen of zeer beperkt treinverkeer zal zijn. Ook de bussen, trams en metro’s zullen niet of zeer beperkt rijden.

NS betreurt staking

De werknemers staken om hun eisen over het pensioenstelsel kracht bij te zetten. In andere sectoren wordt er woensdag gestaakt. NS waarschuwt dat er mogelijk ook woensdag nog hinder kan zijn. Het spoorbedrijf zegt verder de staking te betreuren. “Wij hebben begrip voor de zorgen over pensioenen, maar vinden het jammer dat opnieuw gekozen is voor een middel waar onze reizigers zeer veel hinder van ondervinden. Reizigers worden de dupe van een conflict waar NS geen partij in is.”

Vervangend vervoer

Wie een NS-abonnement heeft met afgekocht reisrecht en dinsdag niet kan reizen, kan bij NS tot 25 euro claimen voor vervangend vervoer. Dat geldt ook voor mensen die al een treinkaartje hebben gekocht. Alleen de kosten voor vervangend vervoer worden vergoed, mits de reiziger kan motiveren dat hij zonder staking met NS gereisd zou hebben.

© Treinreiziger.nl / ANP

38 gedachten over “NS: dinsdag geen of zeer beperkt treinverkeer door staking.”

  1. Arjan schreef:

    @redactie: Misschien nog verstandig bij te vermelden dat de ponten* over het Noordzeekanaal (vervoerder GVB) ook niet zullen varen.

    *Pont bij Velsen is nog een vraagteken gezien daar de gemeente naar de rechter stapt om die te voorkomen, bij gebrek aan alternatief van oversteek voor fietsers en voetgangers i.v.m. afsluiting zeesluizenroute.

    1. Bert Bus schreef:

      Is één tunnelbuis van de pas gerenoveerde Velsertunnel een idee? Zien de fietsers en voetgangers ook een iets van het belastinggeld terug.

      1. Ari schreef:

        Helaas geeft dat een hoop praktische problemen. De eerste daarvan is om die fietsers en voetgangers veilig de snelweg op en weer af te krijgen. De tweede is wat te doen met al het gemotoriseerd verkeer dat dan niet door de tunnelbuis kan. Vermoedelijk zal het aantal auto’s hoger liggen omdat het hele OV plat ligt, een tunnelbuis afsluiten helpt daar natuurlijk niet bij.

      2. dries molenaar schreef:

        Want auto’s hoeven de weg niet op? Fietsers betalen geen belasting, in tegenstelling tot automobilisten.

        1. Roald schreef:

          Daar zit je fout, de wegenbelasting voor motorrijtuigen is een belasting op het bezit en bovendien geen doelbelasting.

          Gezien iedereen inkomstenbelasting betaalt lijkt het mij ieders goed recht om van de weg gebruik te maken.

        2. dries molenaar schreef:

          Wegenbelasting heet zo omdat deze op het wegengebruik geheven wordt. Hij is ook bedoeld om bij te dragen aan het Rijkswegenonderhouden. Er moet wel flink geld bij. Welke belasting is wel doelbelasting? Inkomstenbelasting? Toeristen, honden?

  2. JcJay schreef:

    Nu ben ik toch wel benieuwd wat de de Internationale treinen gaan doen? Rijden tot aan de grens of…?

    1. Joost schreef:

      Eurostar rijdt niet, Thalys en IC Amsterdam-Brussel rijdt WEL, dus ook via Schiphol: https://www.b-europe.com/NL/Storingen#a_ddeb8ff6-21dc-485d-8b81-dd84b98c4a93

      Stoptreinen NMBS keren in Visé en Essen: https://www.belgiantrain.be/nl/news/strike-ns

  3. Steven van der Minne schreef:

    Ik stond achter het doel van de bonden. Nu niet meer. De zijn gewetenloos. Mensen die geen auto hebben en medische zorg nodig hebben, maar een uitvaart willen in een ander landsdeel, staan in de kou. Wat mij betreft werken ze door tot hun 100ste en daarna nog in de hel.

    1. Samuel terstall schreef:

      Dit is een reactie ,wat nergens op slaat.
      Deze reactie moet je sturen naar de PvdA,
      Dat is de hoofdschuldige, zij hebben zoals veel andere hoofdthema,s,de boel verkwanseld.
      Denk maar aan de zorg ,infrastructuur,EU geld.
      Ik kan er nog een paar opnoemen,maar wordt er moedeloos van

      1. Matthijs schreef:

        Sorry, maar het is nou juist jouw eigen reactie die nergens op slaat. Het gaat vooral om de aow. Die dreigt onbetaalbaar te worden en dat is de reden dat de leeftijd waarop deze ingaat, steeds verder wordt verhoogd. Je pensioen kun je rustig eerder laten ingaan dat is zo vastgelegd in de Pensioenwet.

        1. Matthijs schreef:

          Overigens is de zorg vooral verkwanseld door de VVD, met haar privatisering en haar liberale gedachtengoed, mede geholpen door D66.

      2. dries molenaar schreef:

        Lachwekkend onbenul. Nederland wordt decennia geregeerd door CDA en VVD kabinetten met slechts af en toe een losse PvdA minister.

    2. Anoniem schreef:

      Met dank aan onze overheid

  4. Gerrit schreef:

    Inderdaad is de vraag of ICE, Thalys, Abellio en de andere buitenland verbindingen ook worden getroffen. NS zou daar snel over moeten informeren.

    1. dries molenaar schreef:

      NS moet informeren over andermans treindiensten? U begrijpt er helemaal niets van?

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Dat is niet ten onrechte. NS is verantwoordelijk voor de reisinformatie in Nederland, Abellio is 100 procent NS en bij ICE en Thalys is NS partner die ook deels het personeel verzorgd.

  5. Merdy Derksen schreef:

    Hoe laat beginnen de stakingen?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik verwacht vanaf 4:00 uur, maar details zijn daar nog niet over vrijgegeven.

  6. Tonny Schonewille schreef:

    Weet iemand hoe en onder welke voorwaarden je declaraties kunt doen?

  7. Samuel terstall schreef:

    De politiek is achtergebleven,het is begonnen bij de PvdA,die er een puinhoop van heeft gemaakt,en er nog voor wordt beloond
    Deze staking is gerechtvaardigd, en veel succes toegewenst

    1. dries molenaar schreef:

      Nog meer onbenul. Nederland is een VVD en CDA land. Die bouwen uw sociale voorzieningen en uitkering af.

  8. Johan schreef:

    Stuur die staakstakkers maar meteen met prepensioen. Dat lijkt me voor iedereen het beste.

  9. Anoniem schreef:

    U-OV geeft aan dat ze gewoon gaan staken.

    1. Johan schreef:

      Het is maar wat je gewoon noemt. Als werknemer hoor je gewoon je werk te doen.

  10. P.Heesakkers schreef:

    Gelijk en recht hebbend hebbend of niet. Het is op zijn minst zeer klantonvriendelijk zo´n staking. De klant /passagier heeft er part noch deel aan. Je klant in de problemen brengen, kom nou. Het dient alleen de propagandamachine van de bonden. De klant wil van zijn / haar toch al dure ritprijs alleen maar vervoerd worden. We hebben het tegenwoordig over te grote drukte op de wegen, milieubelasting in de vorm van vervuiling, door vrachtverkeer en auto’s. En oponthoud. Kennelijk is dit geen bezwaar meer ook niet bij de aspirant
    autobezitter. De bonden zijn de grootste propagandisten voor afbraak van ‘slands openbaar vervoer, en toenemend auto gebruik, en ook teruggang van eigen ledental. Al tientallen jaren voeren zij het toneel van stakingen op, en nog steeds niet ten gunste van hun leden, welke er niks mee opgeschoten zijn.

  11. Anoniem schreef:

    Gewoon het OV opdoeken dan kunnen de vakbonden het ook niet meer gebruiken voor politieke stakingen.

    1. Karel schreef:

      Dus mensen die dagelijks gebruik maken van het ov moeten dan ook maar opgedoekt worden? Dat de vakbond(en) hier misbruik van maken ben ik met je eens, maar om mensen te straffen om het ov op te doeken gaat wat te ver..

      1. Henny schreef:

        Zet je werkelijke naam boven een reactie, anonieme slapjanus, en denk na over wat je schrijft i.p.v. holle kreten te roepen.

        1. Stoeprand schreef:

          De Nederlandse burgers hebben toch een recht op staken? Een slavenmentaliteit.

    2. dries molenaar schreef:

      Anoniem onzin reageren moet afgeschaft worden.

  12. Anita Eggermont schreef:

    Misschien een domme vraag aan ns zelf, ik ben in Antwerpen voor mijn moeder die operatie moet ondergaan, ik moet dinsdag terug van Antwerpen naar Alkmaar omdat ik zelf een doktersafspraak heb ivm chronische pijnen,
    Is er een mogelijkheid of kom ik echt niet thuis, ik beschik niet over eigen vervoer en hang dus af van openbaar vervoer.

    1. Kees schreef:

      Misschien zou je dan het beste de afspraak gaan verzetten want ik vrees dat jij dinsdag niet thuis komt zonder het ov. Is het misschien mogelijk dat je in plaats van dinsdag al maandag naar huis kunt, dan zou er geen probleem zijn.

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Je kunt ook de Flixbus tussen Antwerpen en Amsterdam overwegen. En dan hopen dat er iets rijdt tussen Amsterdam en Antwerpen.

    3. Joost schreef:

      Ik zou een Thalyskaartje kopen voor de zekerheid, maar ook de Intercity rijdt waarschijnlijk gewoon: https://www.b-europe.com/NL/Storingen#a_ddeb8ff6-21dc-485d-8b81-dd84b98c4a93

      Van Amsterdam naar Alkmaar is een ander verhaal.

    4. dries molenaar schreef:

      verzet gewoon uw eigen afspraak en laat uw moeder niet alleen, één dag na de operatie. Voorzover het verhaaltje waar is.

  13. R. Bakels schreef:

    Op 28/5 heb ik (al lang geleden) een trein uit Duitsland geboekt, waar ik nu ben. Vermoedelijk strand ik aan de Nederlandse grens. Volgens de Duitsers is er een “kans” op problemen, terwijl ik in Nederland hoor dat het vrijwel zeker een puinhoop wordt. Maar ik heb een Duits kaartje.

    De kans bestaat dat de (Duitse) IC doorrijdt naar Amsterdam, maar dan ben ik nog slechter af want ik woon 60 km van Amsterdam.

    Waarom zorgen ze er niet voor dat de Duitse spoorwegen goed geïnformeerd zijn? Is dat omdat de NS de DB als concurrent ziet?

    1. Johan schreef:

      Kijk even goed naar hoe het bij DB geregeld is met alternatief vervoer. Op basis van Europese regels moeten ze u ofwel die dag alsnog in Amsterdam krijgen (met een taxi of touringcar bijvoorbeeld), danwel eten, een overnachting en een treinticket voor de volgende dag aanbieden. Ik vrees dat DB u inderdaad linksom of rechtsom in Amsterdam krijgt (dat zal voor hen het goedkoopst zijn) en dat u vanaf daar een probleem hebt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.