NS en Arriva kondigen nieuwe proef aan met automatisch bestuurde trein

Komende zomer start een nieuwe proef met een automatisch bestuurde trein (ATO). NS, Arriva en ProRail gaan in Groningen samen een test uitvoeren tussen het hoofdstation en opstelterrein De Vork bij Haren. De tests bestaan uit het op afstand besturen van een trein vanuit een zogeheten ‘Remote Operations Center’ via een 5G-verbinding.

Proef kost 2,5 miljoen euro

Dat heeft de provincie in een persbericht bekendgemaakt. In verschillende stappen wordt getest of het mogelijk is om een trein veilig van afstand te besturen. De test van komende zomer is een vervolg op eerdere testen met automatische bestuurde treinen twee jaar geleden.

Toen reed er een zelfrijdende trein met reizigers tussen Groningen en Buitenpost. Een machinist was in de trein aanwezig om het zelfrijdende systeem in te schakelen. Bij de nieuwe proef bedient de machinist de trein op afstand. De proeven vinden deze zomer ‘s nachts plaats en kosten ongeveer € 2,5 miljoen. De provincie Groningen draagt hier € 275.000 aan bij.

Eerdere proef

Bij de eerdere proef reed een deel van de reizigers in een zelfrijdende trein, en sommige reizigers in een normaal bediende trein. Reizigers die aan de proef meededen wisten vooraf niet of hun trein echt automatisch bestuurd werd. De reguliere ritten werden het beste gewaardeerd. “Het G-krachtenonderzoek toont schokkeriger rijgedrag aan met ATO. Mogelijk heeft dit de beleving beïnvloed” aldus een onderzoeksrapport.

Gedurende het onderzoek zijn er verbeteringen uitgevoerd. Het remmen en optrekken werd aanvankelijk als te krachtig ervaren. Ook zat de ATO-remcurve soms te dicht op de ATB-remcurve en dreigde een ingreep door het beveiligingssysteem. NS heeft eerder ook een test gedaan op de Hanzelijn.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 15:24

Share

Recent Posts

Treinkaartjes met 15% korting

Treinreiziger gaat in samenwerking met Tranzer treintickets aanbieden. Het gaat om een proef, waarbij de ambitie is…

5 uur terug

Vanaf volgende week wekenlang hinder op spoor in Den Haag

Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…

1 dag terug

Eerste rit European Sleeper niet naar Venetië door ontbrekende handtekening

De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…

2 dagen terug

ProRail verwacht nog jaren hinder op HSL door ontwerpfouten

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…

2 dagen terug

‘Verbindingen Ruhrgebied ondermaats’ – GroenLinks-PvdA wil snel verbetering Drielandentrein

GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…

2 dagen terug

Eerste nachttrein van European Sleeper naar Venetië eindigt in Innsbruck

De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…

3 dagen terug