Planuitwerking RegioExpres Arnhem – Winterswijk gestart

De provincie Gelderland heeft de verkenning naar de snelle trein tussen Arnhem en Winterswijk afgerond. Voor de zogenoemde RegioExpres is er een tweede spoor nodig tussen Didam en Doetinchem De Huet. De provincie heeft een voorkeursvariant vastgelegd, de plannen worden nu verder uitgewerkt.

Twintig minuten winst

De bedoeling is dat de Regio Express tussen Arnhem en Doetinchem als een soort sneltrein gaat rijden en niet overal gaat stoppen. Na Doetinchem moet de trein dan als stoptrein verder gaan naar Winterswijk. Met het extra spoor moet de versnelde trein één keer per uur gaan rijden en kan er een reistijdwinst van twintig minuten worden geboekt, zegt de provincie.

Jan van der Meer, gedeputeerde ov: “De twintig minuten tijdwinst én een betere aansluiting op de Randstad en de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen kunnen een grote bijdrage leveren aan de opgaven waar we in heel Nederland voor staan. Op het gebied van verstedelijking, woningbouw én klimaat.”

Verwachte kosten gedaald

Om de RegioExpres te kunnen rijden is dubbelspoor tussen Didam en Doetinchem De Huet nodig. Het nieuwe spoor is gepland aan de zuidzijde van het bestaande spoor. Voor station Wehl en Doetinchem De Huet is een extra perron gepland. Achter station Doetinchem De Huet gaat het aantal sporen terug van twee naar een. Hierdoor hoeft er geen nieuwe spoorbrug gebouwd te worden over de Oude IJssel. 

De verkenning laat zien dat de verwachte kosten zijn gedaald. Deze liggen tussen de € 91 en € 133 miljoen. Dit was € 107 tot € 168 miljoen. De provincie Gelderland heeft tot nu toe € 30 miljoen gereserveerd.  Jan van der Meer: “We rekenen erop dat dit nieuwe kabinet ook het belang van het oostelijk deel van zijn spoorwegnet ziet. Dit jaar hopen we afspraken te kunnen maken met het Rijk over de financiering van de planfase.”

This post was last modified on %s = human-readable time difference 09:00

Share

Recent Posts

Wacht, er kan nog geen trein komen – hoe overwegen de treinen tegenzitten

Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…

1 dag terug

Arriva ziet – voorlopig – af van ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…

2 dagen terug

Stormt hindert treinverkeer

Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…

2 dagen terug

Inspectie: vaker gevaar door negeren rood sein

Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…

3 dagen terug

Maatregelen voor flessenhals Zwolle – Meppel

ProRail gaat een aantal maatregelen nemen om de doorstroming van het treinverkeer tussen Zwolle en…

4 dagen terug

Prijsvraag! Win een cadeau uit nieuwe NS Fanshop

Doe mee met onze prijsvraag en win een NS knuffeltrein of NS treinkerstbal uit de…

5 dagen terug