NS en bonden bereiken akkoord over cao

NS en de vakbonden hebben dinsdagmorgen vroeg een cao-akkoord bereikt. Nieuwe acties op het spoor lijken daarmee helemaal van de baan. Het loon van het NS-personeel stijgt dit jaar met terugwerkende kracht tot maart met 4 procent.

Na tien onderhandelingsrondes in acht maanden tijd hebben de bonden en NS het akkoord bereikt. Nadat de bonden CNV en VHS in juni akkoord gingen met een eindbod van NS, waren alleen de FNV en VVMC nog over. Het laatste overleg tussen de twee bonden en NS begon maandagochtend om 10.30 en dinsdagochtend om 05.30 werd het akkoord bereikt.

‘Stevige verbeteringen’

Volgens bestuurder Henri Jansen van FNV Spoor bevat het akkoord stevige verbeteringen voor het NS-personeel. “Onze leden hebben duidelijk gemaakt dat een goede zwaarwerkregeling en loonstijgingen noodzakelijk zijn. Met dit resultaat laten we zien dat strijd en volhouden loont.”

  • De lonen stijgen dit jaar met 4 procent. Vanaf 1 maart komt daar nog eens een extra verhoging bij van 3,5 procent tot en met salarisgroep 59 en 3 procent voor salarisgroep 60 en hoger.
  • Er komt een zwaarwerkregeling op basis van een puntensysteem dat is opgezet door FNV Spoor. Werknemers die lang zwaar werk hebben gedaan, kunnen tot maximaal drie jaar eerder stoppen met werken.
  • Vanaf 2026 kunnen kunnen NS-werknemers op eigen verzoek vrijgesteld worden van nachtdiensten na hun 63e verjaardag, als de bedrijfsvoering het toelaat.
  • Het onderzoek naar korte 4-uursdiensten is geschrapt.

Leden hebben laatste woord

De bonden leggen het onderhandelingsresultaat nu voor aan de leden die er vervolgens over gaan stemmen. Pas als de leden akkoord gaan, is de dreiging van nieuwe acties op het spoor helemaal weg.

Vier stakingen in juni

Nadat in mei het cao-overleg tussen NS en de bonden klapte, werd er in juni vier dagen gestaakt door NS-personeel. Alle stakingen hadden regionaal moeten zijn, maar de impact van de eerste staking in Midden-Nederland was al zo groot dat NS zich genoodzaakt zag alle treinen in het land aan de kant te houden. Ook de tweede stakingsdag legde in het hele land al het NS-treinverkeer plat. De volgende twee stakingen waren wel regionaal met overlast op verschillende trajecten elders in het land.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 20 augustus 2025 12:14

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug