De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan het dubbeldeksmaterieel van het type DD-AR moderniseren. Na de modernisering moet DDM materieel gaan dienst doen als intercity materieel. Op de stoptreintrajecten komen steeds meer moderne sprintertreinen te rijden.
De DD-AR rijtuigen zijn tussen 1991 en 1994 gebouwd bij de firma Talbot in Aken. De inmiddels bijna 20 jaar oude dubbeldeksrijtuigen worden geheel gestript. De rijtuigen krijgen internet, nieuwe stoelen, airco en voorzieningen voor reisinformatie. Het gaat om ongeveer 250 rijtuigen.De eerste gemoderniseerde trein zal eind volgend jaar rijden, zo heeft NS laten weten.
Vernieuwen
Overigens worden in eerste instantie niet alle dubbeldeksrijtuigen vernieuwd. Het gaat om 250 rijtuigen, waarvan 50 motorrijtuigen, 50 stuurstandrijtuigen en 150 tussenrijtuigen. De treinen zullen comfortabeler worden dan nu het geval is. Daardoor gaan de treinen wel minder zitplekken geven, maar door de instroom van de nieuwe sprinter neemt per saldo het aantal zitplekken toe.
Zitplaatsen
Het gemoderniseerde materieel wordt hervormd naar 25 vierdelige en 25 zesdelige stammen. Waarbij een vierdelige stam plaats geeft aan 64 eerste klas zitplaatsen en 255 tweede klas zitplaatsen, aangevuld met nog eens 35 klapzittingen. In een zesdelige stam komen er 101 eerste klas zitplaatsen, 484 tweede klas zitplekken en nog eens 59 klapzittingen. Daardoor komen er per saldo 23.500 intercity zitplaatsen bij.
Indeling
De vervoerder wil tegelijk een duidelijker indeling voor de passagiers. Op de bovenverdieping zal er meer ruimte zijn voor ´rust en werken´ door de stoelen achter elkaar te plaatsen.
Op de benedenverdieping streeft NS naar een zone ´ontmoeten en gezelligheid´. De stoelen zulllen daar vaker tegenover elkaar staan, waardoor passagiers makkelijker met elkaar kunnen praten.
De keuze om de bovenverdieping in te richten voor "rust en werken" is opmerkelijk. Kinderen willen immers vaak boven zitten.
Treinreiziger gaat in samenwerking met Tranzer treintickets aanbieden. Het gaat om een proef, waarbij de ambitie is…
Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…
De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…
Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…
GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…
De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…