NS maakt plannen dienstregeling 2024 bekend

De Nederlandse Spoorwegen willen in 2024 weer meer treinen laten rijden. Tenminste, mits er voldoende personeel en voldoende reizigersvraag is. Dat zegt het spoorbedrijf in een toelichting bij de adviesaanvraag over de dienstregeling 2024.

Veel onzekerheden

Normaal gesproken vraagt NS capaciteit bij ProRail aan en wordt dat ook de dienstregeling. Dat is ditmaal minder vanzelfsprekend. “NS heeft met veel onzekerheden te maken. Daarom is de adviesaanvraag dit jaar vooral een procedurele stap om vervolgens bij ProRail ruimte op het spoor aan te vragen” legt NS-woordvoerder Arno Lebanc uit. Zo wil NS ervoor zorgen dat als het spoorbedrijf de mogelijkheden ziet om meer treinen te kunnen rijden dit ook kan.

Lebanc wijst op de onzekerheden. “We weten niet hoe het reisgedrag zich gaat ontwikkelen en wanneer er meer reizigers komen. Daarnaast weten we niet precies hoe het werven en opleiden van collega’s volgend jaar zal gaan.” Daarom zal pas in de zomer het definitieve besluit vallen op welke dienstregeling het spoorbedrijf in 2024 inzet. In elk geval is het uitgangspunt een betrouwbare dienstregeling. Volgens NS worden treinreizigers sinds het spoorboekje van 2023 minder vaak geconfronteerd met ongeplande treinuitval.

Veranderingen dienstregeling 2024

Als NS de plannen door kan zetten, zijn dit de belangrijkste veranderingen:

  • Trein naar Berlijn wordt een half uur versneld
  • Van maandag tot en met donderdag elke tien minuten een trein Rotterdam – Schiphol – Utrecht – Arnhem. In Utrecht is er aansluiting op de treindienst Amsterdam – Eindhoven. De tienminutentrein Rotterdam – Schiphol – Arnhem werd in 2022 al ingevoerd, maar heeft toen door het personeelstekort en corona vrijwel nooit gereden.
  • Op het moment dat de tienminutentreinen niet kunnen rijden, zoals vrijdags en in het weekend, rijden de treinen in een kwartiersdienst.
  • De meeste spitstreinen keren terug van maandag tot en met donderdag, zoals de Sprinters Utrecht – Houten Castellum en Harderwijk – Amersfoort. De spitsintercity Alkmaar – Haarlem keert ook op vrijdags terug. Ook komen er meer treinen bij op de verbinding Amersfoort – Deventer.
  • Intercity Direct gaat weer 3x per uur rechtstreeks van Amsterdam via Schiphol en Rotterdam naar Breda.
  • De Sprinter Leeuwarden – Meppel gaat doorrijden naar Zwolle en Lelystad. De bestaande Sprinter Zwolle – Amsterdam wordt ingekort tot Almere Oostvaarders.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 20:11

Share

Recent Posts

Werk legt treinverkeer in Noordkop ruim twee weken stil

In de kop van Noord-Holland rijden in maart ruim twee weken lang geen treinen. Spoorbeheerder…

13 uur terug

Treinen van NMBS in België weer stipter in 2024

De Belgische treinmaatschappij NMBS heeft in 2024 beter op tijd gereden. Vorig jaar kwam 89,7…

19 uur terug

Virgin wil snel treinen kopen voor Kanaaltunnel – haast vanwege beperkte ruimte

Virgin Group bereidt de aankoop voor van een tiental hogesnelheidstreinen voor verbindingen door de Kanaaltunnel.…

2 dagen terug

Arriva in verweer tegen nieuwe afwijzing ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat opnieuw in verweer tegen het afwijzen van extra sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen.…

2 dagen terug

Qbuzz verwacht snel betere prestaties in Zuid-Holland

Qbuzz krijgt komende tijd vijftien nieuwe bussen per week en verwacht dat mede daardoor de…

5 dagen terug

Vanaf zondagavond staking op Belgisch spoor

In België is vanaf zondagavond 22.00 uur maar beperkt treinverkeer door een 24-uurs staking. Volgens…

5 dagen terug