De Nederlandse Spoorwegen willen in 2024 weer meer treinen laten rijden. Tenminste, mits er voldoende personeel en voldoende reizigersvraag is. Dat zegt het spoorbedrijf in een toelichting bij de adviesaanvraag over de dienstregeling 2024.
Normaal gesproken vraagt NS capaciteit bij ProRail aan en wordt dat ook de dienstregeling. Dat is ditmaal minder vanzelfsprekend. “NS heeft met veel onzekerheden te maken. Daarom is de adviesaanvraag dit jaar vooral een procedurele stap om vervolgens bij ProRail ruimte op het spoor aan te vragen” legt NS-woordvoerder Arno Lebanc uit. Zo wil NS ervoor zorgen dat als het spoorbedrijf de mogelijkheden ziet om meer treinen te kunnen rijden dit ook kan.
Lebanc wijst op de onzekerheden. “We weten niet hoe het reisgedrag zich gaat ontwikkelen en wanneer er meer reizigers komen. Daarnaast weten we niet precies hoe het werven en opleiden van collega’s volgend jaar zal gaan.” Daarom zal pas in de zomer het definitieve besluit vallen op welke dienstregeling het spoorbedrijf in 2024 inzet. In elk geval is het uitgangspunt een betrouwbare dienstregeling. Volgens NS worden treinreizigers sinds het spoorboekje van 2023 minder vaak geconfronteerd met ongeplande treinuitval.
Als NS de plannen door kan zetten, zijn dit de belangrijkste veranderingen:
This post was last modified on %s = human-readable time difference 20:11
In de kop van Noord-Holland rijden in maart ruim twee weken lang geen treinen. Spoorbeheerder…
De Belgische treinmaatschappij NMBS heeft in 2024 beter op tijd gereden. Vorig jaar kwam 89,7…
Virgin Group bereidt de aankoop voor van een tiental hogesnelheidstreinen voor verbindingen door de Kanaaltunnel.…
Arriva gaat opnieuw in verweer tegen het afwijzen van extra sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen.…
Qbuzz krijgt komende tijd vijftien nieuwe bussen per week en verwacht dat mede daardoor de…
In België is vanaf zondagavond 22.00 uur maar beperkt treinverkeer door een 24-uurs staking. Volgens…