Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
De Nederlandse Spoorwegen willen in 2024 weer meer treinen laten rijden. Tenminste, mits er voldoende personeel en voldoende reizigersvraag is. Dat zegt het spoorbedrijf in een toelichting bij de adviesaanvraag over de dienstregeling 2024.
Normaal gesproken vraagt NS capaciteit bij ProRail aan en wordt dat ook de dienstregeling. Dat is ditmaal minder vanzelfsprekend. “NS heeft met veel onzekerheden te maken. Daarom is de adviesaanvraag dit jaar vooral een procedurele stap om vervolgens bij ProRail ruimte op het spoor aan te vragen” legt NS-woordvoerder Arno Lebanc uit. Zo wil NS ervoor zorgen dat als het spoorbedrijf de mogelijkheden ziet om meer treinen te kunnen rijden dit ook kan.
Lebanc wijst op de onzekerheden. “We weten niet hoe het reisgedrag zich gaat ontwikkelen en wanneer er meer reizigers komen. Daarnaast weten we niet precies hoe het werven en opleiden van collega’s volgend jaar zal gaan.” Daarom zal pas in de zomer het definitieve besluit vallen op welke dienstregeling het spoorbedrijf in 2024 inzet. In elk geval is het uitgangspunt een betrouwbare dienstregeling. Volgens NS worden treinreizigers sinds het spoorboekje van 2023 minder vaak geconfronteerd met ongeplande treinuitval.
Als NS de plannen door kan zetten, zijn dit de belangrijkste veranderingen:
This post was last modified on 10 februari 2023 20:11
Het voornemen van de NS om een spitstoeslag te gaan heffen, kan rekenen op stevige…
Reizigers geven hun ervaringen met het personeel van de NS gemiddeld een 8,4, blijkt uit…
Arriva wil vanaf 2026 op tal van spoortrajecten in het land gaan rijden waar nu…
De Tweede Kamer wil voorkomen dat de prijzen van trein- en buskaartjes volgend jaar fors…
Het is onzeker of het verlengen van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp door kan…
De televisiereclame waarin Translink het betalingssysteem OVpay aanprijst, is volgens de Reclame Code Commissie (RCC)…
Bekijk reacties
Niets over de vele uurdiensten in het weekend.
NS heeft wel het voornemen om de uitdunningen van dienstregeling 2023 terug te draaien per dienstregeling 2024, al moet er wel voldoende personeel beschikbaar zijn om toch op zoveel mogelijk assen een halfuursdienst te rijden.
Hier in het noorden is de beschikbaarheid van personeel absoluut geen probleem. Er is juist veel te veel. Soms hebben drie HC's dienst op een enkele SNG3 van Groningen naar Zwolle. Dan gaan ze om de beurt sluiten, om vervolgens weer snel bij elkaar te gaan zitten in de eerste klasse. Als ze geluk hebben, is er nog een conducteur met een kandidaat ingeroosterd in de trein, komt er nog een team S&V meerijden en zit er nog wat personeel te passagieren. Dat vult de eerste klasse dan lekker. En de pakkans voor zwartrijders blijft lekker klein.
Volgens mij vallen bij Arriva juist geregeld treinen uit in het Noorden, omdat er geen machinisten beschikbaar zijn.
Het gaat hier over de plannen van NS en ik bedoel dan ook NS. Ook hier rijdt NS, (zogenaamd) vanwege personeelstekort, nog niet de dienstregeling van voor corona.
Ik hoop wel dat de treinen naar Den Haag op vrijdag ook weer om een kwartier gaan en dat de sprinters in de spits naar Veenendaal centrum ook weer gaan. Ik moet nu iedere dag bijna een half uur langer reizen. Heel vaak in volle treinen. Zeker op vrijdag als ze van Den Haag naar Utrecht.
en hoe staat het met de uurdienst Utrecht-Baarn ?
Lijkt me urgenter dan tien-minuten dienst, dat kan ook 15-minuten dienst worden
Ik heb de 10 minutentreinen ook nooit gesnapt
Bij een tien minuten trein hoef je niet eerst uit te zoeken welke trein en eventuele aansluiting moet nemen. Je gaat naar het station en er gaat altijd wel snel een trein. Dit reisgedrag is onderzocht.
Leuk bedacht vanop een bureaustoel, maar het meeste voor- en natransport rijdt niet om de 10 minuten, dus moet je het nog steeds opzoeken.
Je hoeft juist bij voor- of natransport je minder zorgen te maken over de aansluiting: "Ga ik die trein nog wel halen?" Want er gaat al snel een volgende trein. Men noemt dit ook wel reizen zonder (digitaal) spoorboekje.
Overigens tik ik deze reactie vanuit de trein.
@Bert Sitters
Je hoeft je geen zorgen te maken over de overstap van het voortransport naar een tienminutentrein, nee, maar je zult toch moeten opzoeken hoe laat je voortransport vertrekt en welke tienminutentrein aansluiting geeft op het natransport.
Het voornemen van NS is om de uitdunningen van dienstregeling 2023 met dienstregeling 2024 zoveel mogelijk terug te draaien. Al speelt doe hoeveelheid beschikbaar personeel ook mee.
@Hildebrand/Treinreizigers.nl een linkje naar de adviesaanvraag zou wel helpen. Jullie overzicht is veel beknopter dan dat ik in de adviesaanvraag heb gelezen. In het weekend worden de meeste kwartiersdiensten weer hersteld, vervallen namelijk de meeste uursdiensten weer en worden aldaar halfuursdiensten ook weer zoals het was.
De trein naar Berlijn wordt 30 minuten versneld. Met behulp van de NS Vectron locomotieven. Bad Bentheim wordt overgeslagen. Waar wordt de overige tijdswinst geboekt? Geen stop op Stendal?
Maandag t/m donderdag PHS rijden tussen Arnhem- Schiphol- Den Haag- Rotterdam. Met aansluiting bij Utrecht op de IC naar Eindhoven. Zone Rijden verandert. De IC direct zal via Amsterdam Zuid gefaseerd doorgetrokken worden naar Groningen, Leeuwarden, Lelystad en Enschede.
IC Direct Amsterdam C - Breda inclusief Beneluxtrein weer 3 keer p/u. De IC Den Haag - Eindhoven was in daluren wel beter bezet tussen Rotterdam - Breda. Maar zelfs nog niet overvol. De Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam - Breda zal een mix worden van NS Coradia Stream en NS Traxx + rijtuigen. En gefaseerd zal de ICNG het overnemen. De dienstsnelheid blijft 160 km p/u. Maar de IC zal 200 km p/u kunnen rijden. Praktisch met de voorlopige snelheidsperking tussen Aquaduct en Groene Hart tunnel.
Lees ik het goed? Wordt huidige Sprinter Zwolle- Amsterdam straks Sprinter Zwolle - Almere Oostvaarders? Of is het Sprinter Almere Oostvaarders- Amsterdam? 4 Sprinter en 2 IC tussen Zwolle - Lelystad tussen Zwolle - Lelystad mooi zijn. Al is het niet de drukste deel tussen Zwolle - Amsterdam.
Ik lees het anders. De sprinter Almere Oostvaarders - Lelystad vervalt. Ter compensatie rijdt de sprinter uit Leeuwarden via Zwolle door tot Lelystad.
Mijn conclusie is dat tussen Almere en lelystad dan uisluitend IC's rijden. Dit is vergelijkbaar met de situatie tussen Amersfoort en Apeldoorn of tussen Weert en Roermond
Dat klopt niet. Het wordt Sprinter Leeuwarden-Lelystad. En vanaf Lelystad dacht ik een sprinter naar Hoofddorp via Amsterdam Zuid. En vanaf Almere Oostvaarders een sprinter via Amsterdam Centraal naar ik meen Hoofddorp en Den Haag.
Er gaat een sprinter vanaf Lelystad naar Hoofddorp rijden. Richting Schiphol is straks de enige richting die je vanuit Lelystad kunt nemen via de Flevolijn zonder over te stappen. Amsterdam Centraal is alleen nog met een overstap te bereiken.
Voor Dronten en Kampen Zuid wordt het nog slechter. Voor Almere of verder moet altijd in Lelystad overgestapt worden. Geen directe sprinter meer met Almere.
Er gaat een sprinter vanaf Lelystad naar Hoofddorp rijden. Richting Schiphol is straks de enige richting die je vanuit Lelystad kunt nemen via de Flevolijn zonder over te stappen. Amsterdam Centraal is alleen nog met een overstap te bereiken.
Voor Dronten en Kampen Zuid wordt het nog slechter. Voor Almere of verder moet altijd in Lelystad overgestapt worden. Geen directe sprinter meer met Almere.
Die formulering "De bestaande Sprinter Zwolle – Amsterdam wordt ingekort tot Almere Oostvaarders" is wat dubbelzinnig, inderdaad - een sprinter van A naar B inkorten tot C betekent dat hij nu AC rijdt, maar bedoeld is hier BC. Misschien nog even verhelderen in het artikel?
Jaar 2024/2025
Datenbanksuche — Datenbank Fernverkehr https://www.fernbahn.de/datenbank/suche/?zug_id=99980100147
Overslaan Wolfsburg en Stendal
Prima dat ze het doen. Waarom internationale treinreizigers in internationale trein laten rijden via Wolfsburg en Stendal? DB kan dat vervangen door een binnenlandse Interregio.
Autostadt Wolfsburg heeft 125.000 inwoners. Daar kun je wel een internationale IC laten stoppen. Stendal is gewoon te klein.
+ overslaan Almelo staat in de aanvraag
prima. Er gaan ook binnenlandse Intercity's.
De trein naar Berlijn gaat ook Almelo overslaan, weet ik zeker.
Misschien ook Apeldoorn?
Apeldoorn wordt al op sommige ritten overgeslagen waardoor de treindienst Amsterdam-Berlin 10 minuten sneller kan rijden op het Nederlandse deel van het traject.
Het lijkt me sterk dat er niet gestopt gaat worden in Bad Bentheim. De lok wissel is welliswaar niet meer nodig, maar nog steeds is een korte stop nodig om de spanning te wisselen volgens mij. De overige tijdswinst komt volgens mij vooral door het overslaan van Stendal.
Op grensstation Emmerik hoeft ook niet gestopt te worden.
Daar is geen systeemwissel meer, de spanningssluis 15 kV/25 kV is aan de grens (en 1500V/25 kV in Zevenaar.)
In Bad Bentheim zijn doorgaande routes nu niet in de beveiliging opgenomen, de spanning moet eerst omgeschakeld worden voor het sein veilig gaat.
klopt het dat de ICD ook Amsterdam Zuid gaat aandoen, en zo ja per wanneer gaat dit in? zou top zijn mbt tot mijn rit Rotterdam-Amsterdam Zuid.
Ik hoop dat de sprinter Hoorn - Hoofddorp in het weekend weer vanaf de Kersenboogerd vertrekt!
Nu kost dat me een kwartier extra op wat altijd een half uur was.
Maar gelukkig gaat deze trein ook 's avonds en in het weekend weer elk halfuur rijden; die uurdienst was echt absurd. Ben ook blij verrast met de terugkeer van de spitsintercity's tussen Alkmaar en Haarlem. Nu maar kijken of een en ander ook echt doorgaat...
Dus als de Sprinter vanuit Leeuwarden tot Lelystad gaat, rijdt die uit Amsterdam tot Oostvaarders. Dus ontbreekt er een trein tussen Almere (behalve station Centrum) naar Lelystad, Dronten, Kampen en Zwolle, dat is volgens mij erg onhandig
Sprinter Leeuwarden - Lelystad
Sprinter Lelystad - Amsterdam Zuid - Hoofddorp
Sprinter Almere Oostvaarders - Amsterdam Centraal - Schiphol - Den Haag
Zie eerdere reactie. Er ontbreekt geen trein tussen Almere Oostvaarders- Lelystad- Almere Oostvaarders.
Sprinter Leeuwarden - Lelystad is handig omdat bij Zwolle ruimte vrij komt op spoor 1 b. Op spoor 1a wordt de Sprinter Zwolle - Utrecht afgehandeld. En Sprinter Zwolle - Amsterdam en Sprinter Amsterdam - Den Haag zijn nu bij Amsterdam Centraal aan mekaar gekoppeld. Dat kan in de drukke Randstad leiden tot vertragingen.
OF er een perronspoor vrij komt op Zwolle hangt volledig af van de plek waar ze de treinen laten vertrekken. Maar logischerwijs komt er niets vrij, er blijven namelijk 2 perronsporen in gebruik als ze allebei rond de knoop rijden. (1 spoor voor de trein uit Leeuwarden naar Lelystad en 1 spoor voor die uit Lelystad naar Leeuwarden.)
Een doorgaande lijn gebruikt meestal 2 perronsporen een lijn met Zwolle als eind kan met 1 af.
Tijd om te keren is van Sprinter Zwolle - Leeuwarden is nu lang.
Mee eens dat de doorgaande Sprinter Leeuwarden - Lelystad 2 perron sporen gebruikt. Dat is weer het nadeel. Er wordt minder lang gewacht. Kortom voor- en nadelen.
In de huidige situatie komt de sprinter uit Dronten om -:24 en -:54 aan op spoor 5 te Zwolle. Hij blijft daar dan staan tot -:07 en -:37. In de huidige situatie vertrekt de sprinter van Zwolle (vanaf het absolute einde van spoor 1b) richting Leeuwarden om -:26 en -:56. De sprinter uit die richting komt aan om -:04 en -:34. Dat past dus gewoon binnen de huidige bezetting van spoor 5. Het oncomfortabele spoor 1b hoeft dan niet meer gebruikt te worden. Ik denk dat er dienstregelingtechnisch nog wat gedaan wordt om het stationnement te Zwolle in beide richtingen naar 3 of 4 minuten te krijgen, zodat dat comfortabel haalbaar wordt en dan hoeft er verder niets gedaan te worden.
Zwolle Deventer of Zwolle Arnhem sprinter graag
Dat lijkt me een goed idee! Dan zou ik zeggen de 7600 Wijchen-Zutphen doortrekken naar Zwolle, dan kan de IC Olst en Wijhe overslaan.
Dat gaat niet passen vanwege het gebrek aan perroncapaciteit op Zutphen en Deventer (mogelijk ook Zwolle) en het enkelspoor tussen Deventer en Olst.
De tienminutentrein kan me gestolen worden, maar 28-31 minuten overstap is ervoor in de plaats gekomen. NS toont nog steeds geen enkel initiatief om de aansluitingen die de afgelopen 3 jaar massaal om zeep zijn geholpen, te herstellen. Machinisten en conducteurs zien toch ook dat de aansluitende trein net vertrekt als zij op het tegenoverliggende perron komende binnenglijden.
Voor Sprinters, die toch echt de IC's moeten voeden, blijft 1 keer per uur de norm. In ieder geval in de weekends.
NS heeft wel het voornemen om de uitdunningen van dienstregeling 2023 terug te draaien per dienstregeling 2024, al moet er wel voldoende personeel beschikbaar zijn om toch op zoveel mogelijk assen een halfuursdienst te rijden.
Heel edel die goede voornemens, maar pure propaganda. NS heeft al laten doorschemeren dat er ook dit jaar zo veel verloop is onder het treinpersoneel, dat het bijna niet kan worden gecompenseerd met nieuw aanwas.
Met een eenvoudige spreadsheet is de personeelsbehoefte lange tijd vooruit te plannen, maar een of andere onbenul (Van Boxtel?) heeft tijdens corona de personeelswerving op een laag pitje gezet.
Een voorbeeld hiervan is de overstap in Nijmegen vanaf IC Zwolle-Roosendaal naar de Maaslijn en andersom.
En als je dan maar besluit om via Den Bosch naar Midden- of Zuid-Limburg te rijden, dan sta je ook daar 29 minuten te ijsberen (en de andere kant op ook). Kom je uit de Achterhoek, dan sta je 28 minuten in Arnhem. Rij je via Utrecht, ............ étc. etc.
Leiden C.- Woerden Utrecht C. - Houten Castellum v.v. weer laten rijden. Zijn er nog nieuwe stations in de planning of naamsverandering? Probeer zo'n en feestdagen de uurdiensten weer naar half uursfrequentie te brengen. ICNG zal dan ook meer in de reizigersdienst te zien zijn met gelijkvloerse instap. Ook wordt er tegen die tijd langzamerhand afscheid genomen van ICR met TRAXx-locomotieven.Dit nieuwe dienstregelingsjaar is het laatste, voordat Delft Campus- Rijswijk viersporig in dienst gaat en nadert station Ede Wageningen zijn nieuwe eindlook.Hopelijk gaan de verbindingen naar België en Duitsland nog meer verbeteren door frequentieverhogingen en na renovaties. 2024 wordt hopelijk de nieuwe brug bij Weener D. in dienst genomen, keert de trein terug tussen Antwerpen-Weert- Roermond-Mönchengladbach, Nijmegen Kleve en weten we meer over een Lelylijn, Nedersaksenlijn en snelspoor Breda Utrecht. En rijdt na jaren wachten de RET metrolijn B met passagiers van en naar Hoek van Holland Strand.
Geen geld en energie steken in onnodige boemeltjes tussen Weert en Hamont, Roermond door het nationaal park Meinweg en Nijmegen - Kleef, maar alles inzetten in een optimale verbetering van de Maaslijn en Eindhoven - Keulen/Düsseldorf.
De lobbyisten voor het boemeltje van Weert naar Hamont hebben laten berekenen dat het om maximaal 800 - 1000 reizigers per dag zou gaan. Nu moet je er vanuit gaan dat deze berekeningen aan de optimistische kant zijn. Ik denk dat 600 realistischer is. Als je uitgaat van 16 ritten per dag, dan kom je op nog geen 20 passagiers per rit. Kun je ook een kleine bus inzetten. Er is nu geen busverbinding tussen Weert en Hamont.
Doortrekken van de trein van Hamont naar Weert houdt in: opknappen en elektrificatie. Waarschijnlijk ook aanpassen van het station Weert.
De NMBS rijdt met de Desiro op Hamont. Deze kan niet op Nederlands spoor rijden.
Er kunnen varkensneuzen worden ingezet uit 1975-1977. Ze zijn wat opgeknapt, maar de hoge instap is gebleven. De banken zijn nog altijd van type comfort uit de derde wereld met krappe zitplaatsen.
De M7 is veel te groot voor dat handjevol reizigers.
Van Antwerpen naar Hamont is het 1:29 uur. Er zijn veel haltes onderweg. Het laatste deel in Belgisch Limburg is enkelsporig. Met de auto gaat het een stuk sneller. Met de Varkensneuzen trek je ook geen mensen vanuit de auto de trein in.
Het geld voor de elektrificatie en andere aanpassingen kan beter naar de Maaslijn
@Bert
Ik woon in Weert en wil best wel eens met de trein naar België. Maar het is logischer om even voor Weert een bocht richting Hamont te leggen (de ruimte is er) en vanuit Eindhoven te rijden. Dat maakt het voor reizigers vanuit Arnhem of Utrecht ook interessanter. Een pendeltrein vanuit Weert naar Hamont die aansluit op de trein uit Maastricht, is dan een leuke aanvulling. Maar dan moet er in Hamont weer een keerspoor komen.
Wat is het nut van deze keer keerlus?
Er kan toch ook een busje rijden. Er gaat nu geen bus van Weert naar Hamont.
@Bert Sitters:11 februari 2023 om 19:19 en 19:21
Keerlus?
Wacht even. Dat is geen keerLUS, dat is iets voor Zwitserland, ik bedoel een (nieuw te bouwen) keerSPOOR. Ook kan er een afstelspoortje worden aangelegd, waar hij even parkeert tot de terugreis. Ik hoop dat ik nu de goede begrippen gebruik.
-
Waarom geen busje?
Overstappen van trein via bus naar trein is minder aantrekkelijk voor reizigers uit de richting Roermond. Als reiziger zie ik een bus als een onderbreking van de reis in plaats van een geïntegreerd deel ervan. Voor alleen reizigers uit Weert is een busje geen probleem.
Wie wil er een busje tussen Weert en Hamont? Niemand. Zulke bussen zijn enorm impopulair. Niet comfortabel, een beetje sneu, hoe kleiner het busje hoe erger. Je wilt een hele reis per trein en geen tussentijdse busoverstap. Belachelijk dat zo'n klein schakeltje spoor ontbreekt. Gaat om 8km of zo. Had er al jaren moeten zijn, en dan met lightrail treinen bereden moeten worden. Met een moderne lightrailtrein van Eindhoven en/of Roermond rechtstreeks België in. Ik weet ook wel dat NMBS allemaal ouwe meuk heeft, vergane glorie treiben en spoorlijnen, dat wordt ook weleens tijd om in te investeren en samen te werken met het buurland. Dan bied je pas iets moois aan en komen de reizigers wél.
@Willen reizigers uit Utrecht naar het zuiden allemaal naar Hamont?
Kost allemaal veel geld. Dat kan beter ingezet worden op verbetering van de Maaslijn.
@ Anoniem.
De optimistische berekeningen waar de lobbyisten mee zwaaien geven maximaal 30 reizigers per treinrit aan. Daar ga je toch echt geen dure investeringen voor doen en een trein laten rijden. De NMBS heeft ook nieuwe treinen, maar de Desiro kan niet in Nederland rijden en de M7 is veel en veel te groot voor die maximaal 30 reizigers, als het er niet een stuk minder zijn.
Als je denkt aan een betere verbinding van Eindhoven naar België ligt een snel spoor langs de snelweg naar Antwerpen meer voor de hand. Ook als onderdeel van een snelle trein van Antwerpen via Eindhoven naar Düsseldorf, maar dat zit er helaas niet in.
Zet in Limburg alle kaarten in verbetering van de Maaslijn. Dat is echt hard nodig.
Het uitgestrekte noordoosten van Belgisch Limburg is dunbevolkt.
Zie de instappers op een doordeweekse dag op de volkende stations. 2019, dus voor Corona.
171 Hamont
344 Overpelt
248 Neerpelt
449 Lommel.
Belooft weinig goeds.
In de weekeinden ligt het aantal opstappers stukken lager.
Dit is wel weer typisch Bert Sitters. In het ene topic maakt hij zich druk om een extra overstap of een wat langere reistijd voor de letterlijk 0 reizigers die met enige belangwekkende frequentie vanuit Amersfoort (of verder) richting Hoek van Holland Strand willen reizen, die de metro voor zichzelf een minderwaardig vervoersmiddel acht en die zelf op niets minder dan een centraal station (en niet ergens in de periferie) in een stad ontvangen wenst te worden, maar die vindt dat voor mensen in landsdelen waar hij zelf zijn neus voor ophaalt 'een busje' genoeg moet zijn. Typische volkskrantlezersmentaliteit.
Ik snap die optimistische berekeningen van 30 mensen per rit niet. Lijkt me grote onzin, je kan dat niet tevoren bepalen. Het kon wel eens veel meer zijn. Maar: dan moet je wel een goede doorgaande verbinding biedt worden dat veel meer reizigers.
Enschede- Gronau - Munster was ook vrij laag ("optimistisch" berekend en wat blijkt, het trekt veel meer volk dan ooit gedacht.
Zou je eens in het kort kunnen weergeven hoe jij denkt dat de lijn naar Kleve binnen enkele jaren weer geopend kan worden, want ik zie die optie totaal niet.
Als NS echt meer reizigers wil, moeten ze de stoptreinen ook 's avonds en op zondag eeens ieder half uur gaan laten rijden ipv ieder uur. Je zal maar een uur moeten wachten als je net een trein niet kan halen na werktijd, dan neem je toch de auto!
NS heeft wel het voornemen om de uitdunningen van dienstregeling 2023 terug te draaien per dienstregeling 2024, al moet er wel voldoende personeel beschikbaar zijn om toch op zoveel mogelijk assen een halfuursdienst te rijden.
Helemaal mee eens! Wat mij betreft mogen ze NS halfuursdiensten ook ‘s avonds en in het weekend verplichten in de nieuwe consessie.