Vakbonden dreigen opnieuw met stakingen bij regionale trein en streekbus

Vakbonden FNV en CNV stellen werkgevers in het streekvervoer een nieuw ultimatum. Daarin krijgen werkgevers tot en met 20 februari de tijd om te reageren op hun cao-eisen. Blijft een reactie uit, dan volgen nieuwe stakingen vanaf 22 februari.

Geen winst

Medewerkers in het streekvervoer legden de afgelopen week ook al door het hele land het werk neer, uit onvrede over hun beloning en de arbeidsvoorwaarden. Ook zou de werkdruk door de vele zieken te hoog zijn. Werkgevers bestrijden de cijfers van de vakbonden, die claimen dat een op de vijf werknemers ziek is. Volgens werkgeversvereniging VWOV gaat het om een ziekteverzuim van een op de tien.

De VWOV laat weten nog altijd een cao te willen afsluiten met FNV en CNV en mee te willen werken aan initiatieven die dit mogelijk maken. “Als de oude ultimatums van de bonden op tafel blijven liggen, zien we weinig mogelijkheden om eruit te komen”, aldus een woordvoerster, die meldt dat de werkgevers het nieuwste ultimatum nog niet hebben ontvangen. “Ov-bedrijven maken geen winst, de moederbedrijven maken ook geen winst.”

8 tot 17 procent meer loon

De vakbonden en werkgevers zijn in een impasse terechtgekomen in de onderhandelingen over de grote cao in het streekvervoer, die geldt voor zo’n 13.000 medewerkers, met name buschauffeurs. Voor aanvang van de stakingen werden zowel door werkgevers als de bonden ultimatums gesteld. De bonden dreigden met stakingen als niet aan hun eisen tegemoet zou worden gekomen. De VWOV zou op haar beurt het cao-bod dat voorlag laten vervallen als er gestaakt zou worden.

VWOV geeft aan dat een salarisverhoging van 8 procent verdeeld over twee jaar het hoogst haalbare is. FNV wil echter 17 procent meer loon over een jaar en CNV eist 14 procent over een periode van achttien maanden. Om die eisen extra kracht bij te zetten, riepen de bonden hun leden op om afgelopen week voor vijf dagen het werk neer te leggen. Als gevolg daarvan viel een deel van het streekvervoer uit.

Impact stakingen

Ook over de precieze hinder van de stakingen verschillen de vakbonden en de ov-bedrijven van mening. Op meerdere dagen reed volgens VWOV slechts de helft van alle bussen. Ook vielen verschillende treinen uit, onder meer in de Achterhoek, Rivierenland en in Limburg. De vakbonden en werkgevers hebben twee cao’s waar de onderhandelingen muurvast zitten.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 7 maart 2023 14:12

Bekijk reacties

  • Ik ben de stakingen meer dan zat. Sommige gebieden zoals delen van Limburg, Noord-Brabant, de Achterhoek en Twente zijn een week lang volledig afgesloten van openbaar vervoer. Ik hoop dat er alsnog snel een akkoord komt, want dit is niet leuk meer.

    • Twente niet hoor, NS, DB en Eurobahn rijden wel. Ook rijden er nog verschillende lijnbussen. Neemt niet weg dat die stakingen nergens over gaan, de vakbonden zijn alle realiteit verloren en staken alleen maar voor het bestaansrecht van de vakbonden zelf!

        • Er rijdt minder OV maar ook Goor en Haaksbergen rijden af en toe bussen, op dit moment zie ik wel degelijk rond beide plaatsen bussen rijden. Buschauffeurs moeten zich eens gaan afvragen of ze nog wel langer lid willen zijn van vakbonden, ze maken alleen maar veel kapot. Persoonlijk vind ik vakbonden zwaar achterhaald, kijk ook naar Frankrijk waar die bonden het hele land kapot hebben gemaakt en geen bedrijven maar naar Frankrijk komen door al dat gestaak.

      • Dan zou ik er toch maar eens in verdiepen waarover het gaat. Niet alleen om salaris. Even wakker worden nu .

        • Nee, het gaat niet alleen om salaris en dat is nou net het probleem. Want naast 11% extra salaris worden ook nog voor 6% loonkosten aan andere zaken geeist. Als je denkt dat je echt +17% gaat krijgen dan wacht je nog een bittere teleurstelling.

        • Gewoon laten staken, langzamerhand raakt de stakingspot vanzelf leeg. De FNV kan het nog even volhouden, de VVMC niet lang meer.

        • ze staken wel degelijk om meer loon.
          ik vind het helemaal niet erg als je staakt vanwege agressie en werkdruk dan zeg ik je hebt gelijk. maar ze staken zeer zeker om meer loon.
          wat gaan we straks krijgen? 17 procent meer loon gekregen en op naar de veertig procent looneis en veertig inflatie?
          ik ben ook meer kwijt aan leefkosten dan een buschauffeur maar ik staak tenminste niet.
          als je ballen hebt doe je dat ook niet en zoek je een andere baan. maar dit volk is gewoon werkschuw en werkt niet als er maar een klipscheet dwars zit. of om het in ns termen te zeggen als er blaadjes op de rails ligt

    • Ze staken alleen maar met hun loonsverhoging hoeveel loonsverhoging willen ze nog! Vooral deze tijd ik snap het nog steeds niet ze kunnen alle treinen beter platleggen en iedereen in de auto stappen dan komen ze weer met klimaat onzin dit begint echt overdreven te worden elke keer is er iets je kan nooit een keer lekker op tijd zijn waar je moet zijn en weer terug op tijd en op app staat nooit iets van vertragingen tot je bij het station staat en ja hoor dat je trein niet naar je bestemming rijd!!

        • Je staakt niet voor mij. Ik woon in een drop in Salland, hier rijdt alleen Keolis en EBS. En die rijden dus inmiddels vaker niet dan wel. Ik ben al bijna een jaar lang overgeleverd aan de grillen van het OV. Ik heb - bewust - geen rijbewijs (en dus ook geen auto). Het OV is voor mij essentieel. Dat jij staakt, betekent dat ik niet naar mijn werk kan, dat ik extra kosten moet maken. Mijn kosten voor leefonderhoud zijn ook gestegen - net als die van jou en de rest van Nederland. Mijn werkdruk is ook enorm - en wordt alleen maar hoger omdat ik niet daadwerkelijk naar m'n werk kan. Mijn salaris- en andere kosten zijn geïndexeerd met 5%. Ik ga ook niet staken, maar aan het werk.

    • Ik ben het helemaal met je eens! Die voortdurende stakingen beginnen zo langzamerhand asociaal (en dus onacceptabel) te worden richting OV-reizigers die part noch deel hebben aan het geschil tussen partijen.

    • Ajong lapswans, boek die lui dan eem die 17% extra loon over en je kan weer gaan en staan waar je wilt komende tijd

  • Wie denken die verrekte vakbonden wel niet dat ze zijn? Ze maken de hele sector juist kapot met krankzinnige eisen! Ga nog maar een maand staken en maak het openbaar vervoer helemaal overbodig, reizigers gaan alternatieven zoeken en komen nooit meer terug. Ik ben dat eeuwige gestaak zo zat dat ik een auto heb gekocht, nooit meer OV voor mij....

    • Totdat jij moet staken dan is het allemaal geoorloofd toch. Beter dat je n auto hebt aangeschaft pik. Weer n irritant ventje minder in de bus. Waarom hebben jullie t niet over staken van Boa.s en vuilnis ophalers etc..

      • Hoe weet je dat ik een ventje ben? Misschien ben ik wel een vrouw, dombo! Zelf staak ik nooit en ben gelukkig niet lid van een vakbond. Ik word ook niet gecompenseerd voor de enorme inflatie, we moeten met z'n allen gewoon de pijn nemen. Je vergeet dat OV-bedrijven het vanwege de Corona-jaren al slecht hebben. Je kan wel een belachelijke 17% eisen maar dat kunnen de bedrijven niet eens opbrengen, dit is pure chantage! Wat je dan krijgt is dat buitenlandse bedrijven als Keolis en Arriva zich terugtrekken uit Nederland. Neem als voorbeeld Keolis Duitsland dat zich plotseling uit Duitsland terug trok en de Eurobahn overging naar een herstructurering maatschappij. En van dat laatste word je als werknemer helemaal niet beter. En laten we eerlijk zijn en met alle respect maar buschauffeur is vrijwel ongeschoold werk en het verdient echt niet slecht.

        • Wat een onzin, je haalt paar zaken in die niks met elkaar te maken hebben. Abellio is toch ook ontbonden en dat heeft toch ook vervelende gevolgen gehad. Als het economisch niet haalbaars dan is er een kans dat de stekker eruit gaat.

          Wat betreft staken. Ik ben geen voorstander, maar eerder is er gratis vervoer aangeboden en toen zijn de deelnemers gestraft want dat werd later afgerekend als vrije dagen. Op dat moment is het in mijn ogen logische dat publieksvriendelijke acties niet langer plaatsvinden.

          Grote punt is gewoon dat staken door het openbaar vervoer een onevenredig grote impact heeft, maar dat betekend niet dat een ov medewerker andere rechten hebben dan andere medewerkers in Nederland.

          Ik zit niet aan de onderhandelingstafel of in een positie dat er een in mijn ogen oneerlijk loonbod is dus heb geen inhoudelijke mening of het wel of niet terecht is.

        • Je bent niet goed met je ongeschoold. We zijn de hele dag bezig om dombo,s zoals jou te ontwijken

      • Maat hoor wat je zegt...
        Staken is ook gewoon niet tof
        De vakbonden moeten ook verboden worden en als ik het niet eens ben met mijn salaris dan zoek ik een andere baan en als die er niet is zijn er andere wegen naar rome

    • ik ben er wel voor om zelfrijdende bussen te laten rijden. als dat ook nog eens veilig kan graag zelfs. ik heb nog nooit gestaakt. normale mensen staken niet om de haverklap en bij elke klipscheet die ze dwarsliggen. die toonen respect en laten zich niet kisten door een kleinigheid.

  • dit kan echt niet langer die vakbonden moeten stoppen met hun belachelijke eisen. ik ben een student en heb binnenkort een dimploma uitreiking op onbekende datum. mijn enige vervoer is het ov. straks kan ik niet komen met die klote stakingen

  • Eigenlijk vreemd dat er niet eerst lichtere acties kwamen. Een stiptheidsactie bijvoorbeeld, zou veel zeggen over de werkdruk, maar wel dat (de meeste) treinen en bussen rijden.

    • Stiptheidsacties bij het OV, dát zou wat zijn! het zou dan de eerste keer zijn, dat het OV structureel op tijd zou rijden :).
      Maar inderdaad, de escalatie is meteen al volkomen, de vakbonden zijn niet bereid om na te denken over de schade die zijzelf willens en wetens aan het OV, het milieu en de geloofwaardigheid van zowel OV als de milieuproblematiek (het idee, dat OV goed zou zijn voor het milieu is er vaak genoeg bij ons ingestampt/geïndoctrineerd) aanrichten.

  • En dan nog verbaast staan om alle aggressie tegen OV medewerkers. Als ze steeds met stakingen komen, verdienen ze die agressie volledig! Dit kunnen ze niet maken! Ze leggen hele plaatsen plat met hun acties!

    • Oké, ik vind het ook vervelend als mijn trein/bus niet rijdt, maar om te zeggen dat een conducteur/buschauffeur het verdient om in elkaar geslagen te worden omdat hij/zij pleit voor een betere CAO vind ik toch wel een beetje ver gaan. Jij niet?

    • Klopt, het is gewoon een lui volkje dat altijd moet klagen en staken. Zelf nooit een opleiding gevolgd maar wel een flink salaris eisen. Hef het hele OV maar op, het land kan wel zonder en dat hebben ze afgelopen week zelf bewezen!

      • beter nog automatiseer het ov zodat er niet zwart gereden kan worden en robotiseer het zodat we dit werkschuw volk niet meer nodig hebben. je wil staken en het naar de kloten helpen dan ben je ook niet meer nodig. we hebben wel een andere oplossing voor werkschuw volk die bij het minste of geringste niet werkt.

  • Haha, wij zeggen juist steeds dat we nier meer willen staken. Buiten dat het gewoon een hoop geld kost, hebben wij dit beroep niet voor niets gekozen. Mensen vervoeren vonden wij ooit eens leuk. Daar hoeven we het ook niet meer voor te laten, dat staken. M'n begrijpt niet dat het juist ook voor de passagiers is, ook al is het nu behoorlijk irritant wat er gebeurt. En die flauwekulletjes die je in de media leest, moet ik alleen maar om lachen. Ik zie dat we nu al 17% eisen, hahaha. Nog heel even wachten, dan is het 50%. Ik las dat wij ook 4000 per maand verdienen, moet ik nóg harder lachen. Was het maar waar zeg, wat een flauwekul. Het wordt steeds op dat loon gehamerd, maar als het allemaal daarom zou zijn gegaan, dan had niemand ook maar van iets geweten en zou er allang een akkoord zijn. Nee, de echte redenen worden niet of nauwelijks genoemd. Die tijdsdruk die er heerst, je kan niet normaal rijden, want dan kom je veel te laat. Rijblok van 3.59, dan kunnen ze je nog steeds afschepen met 18 minuten bruto pauze. Dat rammelende versleten materieel met doorgezeten stoelen waar je op zit, roosters die niet kloppen, geen verlof kunt krijgen en zo kan ik nog wel even door gaan. Zeggen mensen vaak, dan zoek je toch een ander baantje. Nou het is te hopen dan niet iedereen dat gaat doen dan, want dat heb je geen staking meer nodig, dan rijdt er van zichzelf niks meer. Kun je daarover gaan klagen. Ik snap het wel hoor, veel mensen zijn afhankelijk vh OV. De dames van Etos krijgen allemaal een duimpje als ze staken, van mij ook hoor. Dat kan niemand wat schelen, zeg je oh is ie dicht, loop ik toch effe naar Kruidvat. In het OV gaat dat niet, dus zijn de chauffeurs klootzakken. Als je dan naar die onzin kijkt die in de media staat, kan ik het me nog bijna voorstellen dat er zo gedacht word ook. Tis diep triest dat het zo moet, maar dit speelt al zo lang, dat het helaas niet anders is. Als we niks doen, blijft het één grote ellende. Publiek vriendelijke acties zijn door de rechter verboden, dus kan ook niet. Sterkte iedereen!!

    • Jij hebt helemaal gelijk, ik neem bijna iedere dag de bus. Hwt is niet alleen het loon maar eer erom heen. Er zit heel veel druk op jullie.
      En mensen wat zeggen niet geschoold en dan meer loon eisen?????? Wat een onzin zeg.
      Werk is werk, en niemand met een diploma is beter.

      • De tijd dat een buschauffeur meer gaat verdienen dan een kerngeleerde gaan wij toch echt niet meemaken.

    • Niks onderhandelen, ze hadden een forse 8% kunnen krijgen, was weer niet genoeg dus dat bod is van tafel. Laten de werkgevers nu maar maximaal 4% bieden en niet meer onderhandelen. Laat ze maar weer staken, de kas van de vakbonden zal snel leeg zijn.....

  • Eerst stond links op de bres voor goed openbaar vervoer en nu is het links, die het OV tot de bodem toe aan het slopen zijn. Ik blijf erbij dat ondanks het milieu en klimaatgekakel dat de overheid het OV geen zak interesseert en alleen teveel geld kost en auto's als de heilige koe alleen geld oplevert. En de puinhoop op de arbeidsvloer alsmede arbeidsonrust vinden eerder heerlijk, omdat het meer mensen naar alternatieven brengt en ze harder kunnen bezuinigen op OV. Let wel iedere auto, brommer/scooter is geld in het laatje voor de staat. En voor de OV bedrijven is OV ook niet meer kostendekkend en denken... We hoeven stakende chauffeurs niet uit te betalen en dit gaat vanzelf weleens over. Ook zij hebben genoeg tijd.

    Het janken over vervoersarmoede is mijninziens alleen een teken dat het OV in de rurale gebieden al volledig door zijn hoeven is gezakt. Denk aan de recente consessiewisseling en dienstregeling in Gelderland - https://www.rover.nl/nieuws/33-lokaal/2205-rover-gelderland-zeer-bezorgd-over-ov-in-de-provincie

    Kortom niemand vind het erg dat er gestaakt wordt, behalve de reiziger die afhankelijk is van het OV. Ondertussen heeft Nederland een van de oudste wagenpark in de EU en dit als een van de meest welvarende landen in de EU. Dit zegt toch iets. De tweede handsjes zijn hier niet meer aan te slepen, voor diegene, die het geluk hebben over een roze vodje te beschikken.

    Ondertussen worden er miljarden over de balk gesmeten aan klimaatmaatregelen, die uiteindelijk zeer weinig nut zullen hebben.

    • > Het janken over vervoersarmoede is mijns inziens alleen een teken dat het OV in de rurale gebieden al volledig door zijn hoeven is gezakt.

      Een paar weken terug zag ik op YouTube filmpjes over "rural Texas". Plaatsen die eens bruisten van activiteit, zijn verworden tot spookdorpen, waar alleen het tankstation nog voor inkomsten zorgt. https://www.youtube.com/watch?v=CmNEiWSo8Fg
      Nu zal het bij ons zo'n vaart niet lopen; in dorpen als Lichtenvoorde, Eibergen, Neede en Borculo hebben de mensen elkaar nog ("naoberschap"). Maar het blijft een rare gedachte dat je voor je dagelijkse boodschappen straks helemaal naar Doetinchem, Zutphen of Enschede moet.

      > Kortom niemand vind het erg dat er gestaakt wordt, behalve de reiziger die afhankelijk is van het OV.

      Preciezer: de reiziger die afhankelijk is van de bus en de lokale trein. Deze rijbewijsloze kan nog vertrouwen op de NS.

      > Ondertussen heeft Nederland een van de oudste wagenpark in de EU en dit als een van de meest welvarende landen in de EU. Dit zegt toch iets.

      Namelijk dat wij pas iets weggooien als het tot op de draad versleten is. En dat lijkt mij juist een positieve gedachte.

  • Staken is zoals het hier lijkt pas gerechtvaardigd op het moment dat JOUW portemonnee geraakt wordt.Verdee is het "normaal" in NL dat dienstverleners zoals conducteurs chauffeurs ambulancepersoneel bedreigd bespuugd en met (zwaar)vuurwerk bekogeld worden.Ik geef zd GROOT GELIJK dat ze staken!!
    Het wordt tijd voor FATSOEN en RESPECT in dit land want dat is er niet meer. Dus dan maar meer loon!!!!

    • Nee hoor, een fatsoenlijk mens staakt niet. Die neemt netjes ontslag als zijn baan hem of haar baan haar niet meer bevalt en zoekt een andere.

  • Denk niet dat staken altijd de oplossing is,staken is een recht maar dan moet het wel gegrond zijn.
    Dit is willekeur hier wordt niemand beter van.
    met deze energie prijzen mag het OV ons burgers nooit in de steek laten. denk dat de politiek moet in grijpen en weer terug naar voor de markt werking.

    • De politiek gaat helemaal niet ingrijpen. Hun zitten er duidelijk niet voor de burger, maar voor dubieuze globalistische belangen. Ze luisteren naar de WHO, UN, EU, WEF, lobby van multinationals etc ...., maar niet naar de kiezer en Jan Modaal. Als je nog denk dat de linkse beweging nog iets doet ze zijn inmiddels allemaal overgenomen door NGO's en de filantropische activiteiten van multimiljardairs en ze praten dezelfde taal als de globalistische overheid. Daarom gooit links hun vroegere verworvenheden allemaal op de hoop en is woke en schijnklimaatbeleid een voorfrontje van schijnemancipatie en een goede basis om een socialcreditscore maatschappij op te zetten.

      Het OV is voor de overheid alleen een kostenpost en iets wat bestaat voor een enkel doel en dat is Greenwashing. Zeggen we hebben het OV als klimaatvriendelijk alternatief, maar ze willen er geen geld en aandacht insteken. Ook de private bedrijven maken geen winst meer, dus je krijgt zaken waarin noodzakelijke chauffeursfaciliteiten op nieuwe stations wegbezuinigd zijn de werkdruk veel te hoog is etc. Ondertussen proberen de vakbonden met hoge looneisen de zaak weer aantrekkelijk te maken; hetgeen uiteindelijk alleen averrechts werkt. Gezien het OV in NL al behoorlijk pittig geprijsd is en veel rurale buslijnen zijn wegbezuinigd. Janken over vervoersarmoede door de politiek is janken met krokodillentranen voor Jan Publiek, maar de bezuinigingen en het ontmantelen van het OV gaat gewoon door. Van de politiek heb je niets te verwachten. Als je een rijbewijs hebt probeer dan een tweedehands auto aan te schaffen. Als je geen rijbewijs heb, probeer dan een deeltaxi tegen gereduceerd tarief te krijgen als je regelmatig naar de rurale gebieden wilt;.voor zolang dit feest nog duurt. Rijbewijsloosheid is tegenwoordig een handicap en je zou dan recht moeten krijgen op de benodigde faciliteiten.

      • De ngo Wereld Natuur Fonds (WWF) is opgericht op 11.09.1961 en dat is precies 40 jaar voor de aanslagen; dit is uiteraard geen toeval.
        De Britse WWF-voorzitter was jarenlang prins Philip, in Spanje trok koning Juan Carlos jarenlang de kar en in Nederland was het Bilderberger & erecommandeur van de Johanniter orde prins Bernhard. Alle drie hartstochtelijke jagers en de laatste twee bovendien notoir corrupt.

        • Mogen dit soort reacties alstublieft verwijderd/ gemodereerd worden?
          Dit voegt voor geen enkel weldenkend mens iets toe, laat staan aan het onderwerp van het artikel of de discussie hierover.

    • Terug naar voor de marktwerking? Dan wordt het nog twee keer zo duur en wordt alles opgedoekt.

Share

Recent Posts

Opgepast: op deze plekken wordt aan het spoor gewerkt tijdens de meivakantie

Schoolvakanties zijn traditioneel de periodes waarin ProRail aan het spoor werkt. Tijdens de aanstaande meivakantie…

1 dag terug

Groot deel spoormedewerkers voelt zich onveilig tijdens werk, NS eist actie van kabinet

Het overgrote deel van de spoormedewerkers voelt zich tijdens het werk onveilig. Spugen, schreeuwen, schelden…

1 week terug

‘Directe ICE Amsterdam – München per 2025’

Vanaf half december krijgt Nederland een directe ICE naar München. Deze nieuwe directe verbinding zal…

1 week terug

Nachttrein naar Praag: alle details op een rij

Heb je ooit gedroomd van een reis naar Praag, maar zag je op tegen de…

1 week terug

Kamer wil voor de zomer horen hoe NS problemen op spoor tegengaat

De Tweede Kamer wil nog voor de zomer van de NS weten wat de vervoerder…

1 week terug

GoVolta: in 2025 treinen naar Kopenhagen, Basel en Berlijn (en niet naar Parijs)

De nieuwe treinaanbieder GoVolta wil volgend jaar verschillende nieuwe treindiensten starten. De ambitie is dat…

2 weken terug