NS-Perronwijzer: App voor slechtziende treinreiziger

Blinden en slechtzienden kunnen via een speciale app achterhalen of hun trein vertraging heeft of bijvoorbeeld van een ander perron vertrekt. Deze zogeheten NS-Perronwijzer kan de informatie in extra grote letters tonen of voorlezen wat op de borden boven de perrons staat.

Stukje zelfstandiger

Die informatie kunnen mensen met een visuele beperking nu vaak niet of moeilijk ontcijferen.De Perronwijzer is ontwikkeld en getest door reizigers met geen of minder zicht. Luuk-Jan Boon, directeur van de Oogvereniging, is blij met deze ontwikkeling die het voor mensen met een visuele beperking makkelijker maakt om met de trein te reizen.

Reiziger Peter Waalboer is één van de testers: “De NS Perronwijzer is voor mij een uitkomst. Ik kan nu zelf vaststellen welke trein er van een perron vertrekt en controleren of ik goed zit. Dit maakt mijn treinreis weer een stukje zelfstandiger.”

Gelijkwaardig

Enkele jaren terug uitte Waalboer tegenover Treinreiziger.nl nog kritiek op de informatievoorziening voor blinden bij NS. “Als je in een rustige trein eerst aan de verkeerde kant de deur probeert te openen loop je het risico dat je niet tijdig kunt uitstappen”, vertelde Waalboer in 2015. Die informatie zit tegenwoordig al in de reguliere NS app.

Wat dat betreft hebben blinden en slecht zienden twee app’s nodig: de reguliere NS app om een reis te plannen, en voor reisbegeleiding en de app NS Perronwijzer.

Luuk-Jan Boon, directeur Oogvereniging: “Met de NS Perronwijzer-app gaat een lang gekoesterde wens in vervulling. Nu kan iedereen op het perron tegelijkertijd dezelfde informatie tot zich nemen. Gelijkwaardigheid van mensen met een oogaandoening komt zo steeds een stapje dichterbij.”

© ANP

This post was last modified on 13 februari 2020 10:52

Bekijk reacties

Share
Tags: Internet

Recent Posts

NS zwicht voor Kamer en zwakt spitstoeslag af naar maximaal 2,50 euro

Het voornemen van de NS om een spitstoeslag te gaan heffen, kan rekenen op stevige…

23 uur terug

Reizigers positief over ervaringen met NS-personeel, minder tevredenheid over hygiëne in treinen

Reizigers geven hun ervaringen met het personeel van de NS gemiddeld een 8,4, blijkt uit…

2 dagen terug

Arriva hoopt einde NS-monopolie in te luiden en wil 24 stoptreinen en twee intercity’s overnemen

Arriva wil vanaf 2026 op tal van spoortrajecten in het land gaan rijden waar nu…

3 dagen terug

Kamer zet alles op alles om prijsstijgingen ov te voorkomen

De Tweede Kamer wil voorkomen dat de prijzen van trein- en buskaartjes volgend jaar fors…

4 dagen terug

Doortrekken Noord/Zuidlijn naar Schiphol op losse schroeven door financiële tekorten bij ministerie

Het is onzeker of het verlengen van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp door kan…

5 dagen terug

Reclame Code Commissie tikt OVpay op de vingers: tv-reclame misleidend

De televisiereclame waarin Translink het betalingssysteem OVpay aanprijst, is volgens de Reclame Code Commissie (RCC)…

1 week terug