Populaire Rijden-de-Treinen-app nu ook voor iPhone

De reisplanner-app Rijden de Treinen, die sinds 2011 beschikbaar is voor Android, is vanaf nu ook te downloaden door iPhone-gebruikers. De app was al jarenlang een van de populairste reisplanners op Android (met meer dan 150.000 downloads) en is nu dan eindelijk ook beschikbaar voor de iPhone.

Lang gekoesterde wens

De app is gericht op treinreizigers die graag snel willen weten of hun treinreis zonder problemen zal verlopen en die efficiënt reisinformatie willen bekijken voor hun reis. “Hiermee onderscheidt de app zich van veel andere reisplanners. De rustige en intuïtieve interface biedt veel informatie op overzichtelijke wijze” vertelt ontwikkelaar en initiatiefnemer Geert Wirken aan Treinreiziger.nl.

De wens voor een iPhone-app bestond al veel langer. Maar tot nu toe kwam Wirken daar door zijn werk en vele andere verplichtingen niet aan toe. “Door de coronacrisis heb ik meer vrije tijd, en heb ik dit project weer opgepakt. Ik was er in 2019 al aan begonnen, maar destijds liep ik vast. De afgelopen maanden is het wel gelukt.”

Pushbericht

Een populaire functie is de mogelijkheid om je te abonneren op storingsmeldingen voor vaste reistrajecten. “Wanneer er een treinstoring op je eigen traject plaatsvindt, krijg je direct een pushbericht zodat je niet voor verrassingen komt te staan” legt Wirken uit.

Website en statistieken

Rijden de Treinen heeft ook een populaire website, waarop ook alle oude storingen terug te vinden zijn. Ook houdt de website statistieken bij hoe vaak een bepaalde oorzaak voorkomt en hoe lang de verstoringen duren.

Zo logde de website vorig jaar in totaal 4.450 storingen, dat zijn er gemiddeld twaalf per dag. Een beter resultaat dan in 2019, toen het totaal op 5940 storingen uitkwam (gem. zestien per dag). Wel duurde een storing in 2020 gemiddeld langer; waar dat in 2019 nog uit kwam op 1 uur en 37 minuten, was het in 2020 2 uur en 11 minuten. Die stijging kan worden toegeschreven aan de langdurige storing in de Rotterdamse Willemstunnel, waardoor er bijna twee weken lang ongepland minder treinen reden.

This post was last modified on 26 maart 2021 13:46

Bekijk reacties

  • Digitale informatie wordt steeds meer uitgebreid. Waar we vroeger papieren dienstregelingen hadden is er nu met OV informatie van 9292, NS, RET, EBS Arriva, Keolis, NMBS, DB en andere nationale en internationale vervoerders. Het nadeel van moderne vormen van deze techniek zijn soms het gebrek aan WIFI of als dat er wel is soms hapert. Het spoorboekje was dan wee handiger in dat ogenblik al kostte dat weer meer ruimte in je bagage, omdat deze soms erg zwaar en dik waren. Ooit een een dikke DB-pil gekocht in Berlijn, wat meer het formaat van een telefoonboek had. Telefoonboeken zijn er nu ook niet meer, wel bij verzamelaars of in het museum! Bijna iedereen heeft een mobiel dat handzaam en kleiner door de jaren heen is geworden! Tijden en technieken veranderen in sneltreinvaart! Niet voor iedereen weggelegd, vooral voor de oudere generaties en minder technische personen!

  • Mooi dat we nu beter weten dat er een stremming is; maar nog beter zou het zijn als er meer werd geïnvesteerd in preventie. Tussen 2011 en 2019 groeide het dagelijks aantal stremmingen van vijf naar zestien.
    Wat ook beter moet zijn de infrastructuur (bogen, wissels) en de maatregelen (bijsturing personeel- en materieelomloop; uitwijken en omrijden; informatie aan reizigers) die de hinder en schade voor de reizigers kunnen beperken.

    • Het is niet helemaal een eerlijke vergelijking. In 2011 werden kortere storingen niet meegenomen in de storingsinformatie, en kon het voorkomen dat een storing pas na 20 minuten werd aangemeld. Later, ik heb het jaartal niet bij de hand, is de storingsinformatie actueler geworden en wordt het veel sneller gemeld, en zitten er ook storingen tussen van een paar minuten, die in verleden niet gemeld werden.

      • VERTRAGING
        Parafrase op “November” van J.C. Bloem

        Wij kleumen en er is vertraging.
        Weer is het treinverkeer te laat.
        Genot en plicht lijden belaging
        waar pijnlijk tijd verloren gaat.

        Op de perrons slikt men gelaten
        dit daag’lijks leed en ergernis.
        De overheid miskent verwaten
        dat zoveel tijd verloren is.

        Ministers gaan zoals zij gingen,
        té vaak tevree met ’t onderscheid
        tussen de spoordienstregelingen
        en wat verloren ging aan tijd.

        Verloren gaan ontmoetingspracht, en
        harpconcert, en medisch pleit.
        Altijd vertraging, altijd wachten,
        altijd verloren tijd, altijd.

        geschreven in de (stipte) trein Castricum - Haarlem, 10 november 2011

        • Hier Noordoost Nederland rijden de treien altijd op tijd!
          De gedicht/ kan een wel in een boek geplaats worden!!!.

Share

Recent Posts

FNV niet akkoord met nieuwe cao NS, dreigen nieuwe stakingen?

Vakbond FNV wil opnieuw in gesprek met NS over de voorgestelde cao voor de medewerkers…

3 dagen terug

Meer fysiek en verbaal geweld tegen NS-medewerkers

NS-medewerkers werden in 2023 vaker slachtoffer van ernstige fysieke en verbale incidenten dan in 2022,…

6 dagen terug

Stations krijgen lagere waardering dan vorig jaar, Klimmen-Ransdaal wederom op 1

De algemene waardering van reizigers voor de Nederlandse treinstations is vorig jaar iets gedaald ten…

1 week terug

Nog tot zeker 12.00 uur geen treinen door aanrijding Berghem

Door een aanrijding zondagavond tussen een carnavalswagen en een trein in Berghem bij Oss (Noord-Brabant)…

1 week terug

1600 extra treinen, Airport Sprinter en sneller naar Brussel: NS presenteert plannen dienstregeling 2025

NS presenteert donderdag de conceptdienstregeling voor 2025. De vervoerder spreekt over de grootste wijzigingen in…

2 weken terug

Nachttrein naar Praag krijgt (deels) betere ligrijtuigen met airco

De nachttrein van European Sleeper zal vanaf eind maart deels bestaan uit verbeterde ligrijtuigen. Deze…

2 weken terug