NS personeel staakt vanaf 24 augustus

Personeel van de Nederlandse Spoorwegen legt volgende week en de week daarna plaatselijk het werk neer. Het gaat om estafettestakingen van 24 uur, die aankomende woensdag beginnen in de regio Noord.

Regionale stakingen

In de daaropvolgende dagen zijn andere streken aan de beurt. De acties volgen op de stukgelopen cao-onderhandelingen tussen NS en vakbonden FNV, CNV en VVMC.

  • Staking 24 augustus: regio Noord
  • Staking 26 augustus: regio West
  • Staking 29 augustus: regio Noordwest
  • Staking 30 augustus: regio Midden
  • Staking 31 augustus: regio’s Oost & Zuid

Precieze overlast nog onduidelijk

Het is onduidelijk wat de precieze overlast zal zijn op de genoemde data. In de regio waar de acties plaatsvinden, zullen geen treinen van de NS rijden, verwacht een woordvoerder van FNV. Welke trajecten tot welke regio worden beschouwd te horen is voor de redactie van Treinreiziger.nl niet exact duidelijk.

De estafettestakingen duren tot 31 augustus. Als er dan nog geen cao-bod is waar de vakbonden tevreden mee zijn, komt er volgens de vakbond een week later een landelijke staking.

Spijtig

“Onze leden beseffen heel goed dat ze gedurende de acties de reizigers zullen raken. Dat is spijtig, maar de overlast is onvermijdelijk en uiteindelijk ook in het belang van de reizigers. We zien nu dat NS de vacatures niet ingevuld krijgt en dat er daarom treinen uitvallen en de sociale veiligheid ernstig onder druk staat”, redeneert de vakbond.

Een van de cao-eisen van de vakbonden is een automatische compensatie voor de prijsstijgingen in het salaris van NS-medewerkers. Ook willen ze een eenmalige uitkering van 600 euro en een aanpassing van de regeling om eerder te stoppen met werken. Volgens NS komen de looneisen van FNV neer op 20 procent meer loonkosten.

NS: onhaalbaar

Vorige week liep een ultimatum af dat de bonden aan NS hadden gesteld. Een laatste handreiking van het openbaarvervoerbedrijf wezen ze af omdat die niet genoeg in de buurt van hun eisen kwam. NS zegt in een reactie teleurgesteld te zijn als het tot acties komt. Een woordvoerder weet nog niet wat voor impact de acties hebben op reizigers. Volgens de NS zijn sommige cao-eisen van de bonden praktisch onuitvoerbaar. Het bedrijf wijst op de lastige financiële situatie bij NS als gevolg van de coronapandemie, die zorgde voor een daling van het aantal treinreizigers.

Bij de NS werken ruim 20.000 mensen, waarvan er 16.700 onder de cao NS vallen.

This post was last modified on 20 augustus 2022 12:55

Bekijk reacties

  • Fijn, met de trein van Brabant naar Eemshaven voor de ferry naar Skandinavie. Daaaaaag, vakantie. Daaaag NS, bedankt hoor.

    • Of je parkeert gewoon de wagen bij de Eemshaven voor rond de €10 per dag. Weet je bovendien zeker dat je op tijd aankomt en niet ergens strandt ondanks vakbondsterreur.

      • Dan moet je weer van Schiphol naar Groningen toe. Of naar Noord Holland, bus naar Leeuwarden en de trein naar Groningen. Wil je zoveel mogelijk NS vermijden dan is wellicht Aken - Leer #negeneuroticket en dan met de bus naar Groningen en de Arriva trein naar Eemshaven.

        Als je met de trein naar Zutphen kunt komen kan je #blauwnet Hengelo - #Blauwnet Almelo - #Blauwnet Hardenberg - #Blauwnet Emmen - Lijn 300 naar Emmen en daar Arriva trein naar Eemshaven. Als je bij Zwolle kunt komen kan je meteen de #Blauwnet Emmen op.

        Als je in Roosendaal de trein naar Zwolle kunt nemen ben je al een heel eind.

        Het blijft natuurlijk aankloten met de NS. Wat mij betreft mogen alle sprinter aanbesteedt worden aan FMN vervoerders.

    • @J v Dongen, dat is balen, maar je hebt nog een week om een andere manier te bedenken om op tijd in Eemshaven te komen. Ik zou echt mijn vakantie niet laten verknallen door de NS.

  • Bah! Is een staking op deze schaal nou echt het enige middel dat de bonden kunnen inzetten? Is er nou echt niks creatievers waarmee je de werkgevers wel onder druk zet, de media haalt maar de reizigers, die geen onderdeel uitmaken van het conflict en al tijden last hebben van uitval in het ov door corona, personeelstekorten et cetera, minder raakt? Alleen sprinters bemensen, stiptheidsacties, kortere werkonderbrekingen, geen rangeerbewegingen buiten de dagranden om (en dus meer bakkilometers) et cetera? Ik heb het idee dat staken eigenlijk nog het enige is waar de vakbonden in het ov mee aankomen. Jammer, want het is in de eerste plaats de reiziger die je ermee treft en dat zou je op deze schaal toch eigenlijk pas als laatste redmiddel moeten willen inzetten in een dienstverlenende sector, juist een sector waar veel mensen op aangewezen zijn die geen of minder alternatieven hebben en die uiteindelijk wel voor een deel de banen bekostigen.

    • Ik als reiziger ondersteun de stakingen , er is al genoeg gesold met de gewone mensen in dit land !! Alles is niet meer te betalen , én deze VVD/CDA regering heeft dat mede veroorzaakt met hun al 14 jarige liberale beleid !waardoor juist de gewone mensen iedere keer te dupe zijn geworden !Een mensonwaardig beleid , dus ook deze staking is ook een protest tegen het VVD/CDA en CU beleid !!

  • Geen enkel respect voor het ns personeel die elk jaar weer staken om meer geld....
    En die niet eens hun werk goed doen..

  • Tijd voor NS om met de ondernemingsraad om de tafel te gaan, de vakbonden buiten de deur te zetten, afscheid te nemen van de CAO en verder te gaan onder een AVR. Dat scheelt ieder jaar een bult gezeik.

      • Helaas heeft het er echter de schijn van dat NS maar wat graag figureert in deze reclamecampagne van het FNV.

        • Uiteraard, zolang de NS naar iemand/iets anders kunnen wijzen doen ze dat met liefde en plezier. Hoeven in ieder zelf niet iets/iemand te zoeken als zondebok.

    • Want zo doen we dat in Nederland.
      Staken blijft een recht. Of het nu terecht is is wat anders.

  • Ondertussen gaat de NS dit jaar waarschijnlijk een recordaantal storing krijgen, en daar zijn deze stakingen dan niet bij meegerekend.

  • Zet alle toegangspoortjes op de stations open en laat iedereen gratis reizen op deze dagen. Dit dwingt heel wat meer respect af, dan de staking die het NS personeel nu van plan is. De reiziger die afhankelijk is van het OV wordt hier hard door geraakt, terwijl zij part nog deel hebben aan dit verhaal.

  • De directie van NS geeft niet toe in de hoop dat de minister met een zak geld over de brug komt.

      • En al zou de directie toegeven, is het personeel binnen de kortste keren hun baan kwijt, omdat het bedrijf niet meer bestaat

        • Lijkt me niet verkeerd.
          Alhoewel de Staat de enige aandeelhouder is...
          Vakbonden zijn ook echt niet meer van deze tijd met hun onrealistische eisenpakket. Laten we beginnen om die clubs buitenspel te zetten.

  • ik kom 24 augustus uit Belgie terug. Ik zal met de trein uit Utrecht naar Assen gaan, waar ik woon. Gaat dat dan wel lukken?
    gr Ronald

    • Weinig kans. Wellicht dat Zwolle nog lukt, dan met Blauwnet naar Emmen en met bus 21 naar Assen?

        • Haha, nee dat denk ik niet. Bij capaciteitsproblemen op lijn 21 (meestal een gelede bus), kan ook worden gekozen om met bus 300 (dubbeldekker) naar Gieten te rijden en daar over te stappen op bus 310 naar Assen. Op lijn 300 staan meestal bussen stand by om capaciteitsproblemen op te vangen.

    • Je zou kunnen kijken of FLIXBUS uitkomst kan bieden, echter bij FLIXBUS ben je tot op het laatste moment niet zeker of de bus wel of niet rijdt.
      Succes gewenst!

    • Met welk doel?

      Elk jaar opnieuw laat dat domme NS-personeel zich weer influisteren dat ze het niet langer pikken. En dan komt er na actie weer een akkoord met 0,25% meer dan NS aanbood. De vakbonden doen dan net alsof ze een prima CAO hebben bedongen, maar nog geen jaar later schort er blijkbaar weer van alles aan en dan laat het personeel zich weer vertellen dat het ontevreden moet zijn. etc. etc.

      Het valt niet te verwachten dat NS het iets kan schelen dat het personeel gaat staken. NS laat immers geen mogelijkheid onbenut om niet te rijden. De vakbonden bieden daartoe weer een mooie kans, in plaats van een probleem.

      • In feite krijgen we zo'n Franse klucht: er wordt nog even voor de vorm gestaakt zodat de vakbonden weer kunnen krijsen hoe belangrijk dat staken en de vakbond wel niet zijn. Wat mij betreft worden spoorwegen tot essentiële dienstverlening aangemerkt met bijbehorend stakingsverbod - dit soort toneelstukjes zijn alleen maar schadelijk voor de hardwerkende Nederlander.

        • Staken is een democratisch recht. Een groot goed in een vrij land. Ja, het raakt ons. Blij dat er vakbonden zijn, mooi dat mensen in ons land voor zichzelf mogen opkomen. Moet zelf naar het Zuiden van NL op die dag, dat is dus mooi balen. Om dan maar zoals velen hier doen maar direct te schreeuwen om afschaffen van CAO en vakbonden buitenspel te zetten. Nee dus. Triest hoe verrechtst wij in dit land aan het worden zijn.

        • @Henk,Mensen mogen in dit land voor zichzelf opkomen? Ze MOETEN zelfs voor zichzelf opkomen, want als puntje bij paaltje komt doet de FNV niks voor je, hoor. Het is ook gewoon een bedrijf die leden wil werven en daarmee lidmaatschapspremies wil innen. Alleen bij landelijke acties hoor je ze, maar voor de eenling of mensen bij kleine bedrijfjes doen ze echt niks.

      • Met welk doel?

        Zelfde doel als bijna elke actie van NS zelf: aandacht afleiden.
        Iedereen bezig houden. Zichzelf het idee gevebn dat men zinvol bezig is, ofwel zichzelf rechvaardigen.

        Is zelfde afleidingsstrategie als bijv Putin toepast. Een tegenstander maken (nu oekraine, vroeger de joden) geeft eenheid. Idee dat je ergens voor staat. Maakt omgaan met Westen makkelijker (zijn allemaal tegen ons, begrijpen ons niet) net als staken het voor vakbond/NS personeel het makkelijker maakt met reizigers om te gaan (zijn allemaal tegen ons, begrijpen ons niet). Leidt aandacht af van disfunctioneren, en houdt situatie in stant. Voorkomt kwetsbaar opstellen, doorzien worden.

        Werkt als een tierelier. Rusland kan dat doen door parasiteren op oneindige gas/olie/grondstofvoorraden.
        NS door parasiteren op belastingbetaler, en zwakke incapabele overheid. Spoorpersoneel heeft deze afleidingsmanouveres ook nodig, want zijn ondertussen ook volkomen gedissocieerd, zichzelf kwijt. Terwijl het gewoon liefdevolle verstandige mensen zijn als iedereen.

        Kenmerkend is dat NS net als Rusland eigenlijk helemaal niks presteert in de zin van ontwikkeling (ontwikkelt zich niet, in tegendeel werpen eigenlijk alleen drempels op (kunnen niet anders, kenmerk van disfunctionaliteit (vgl; verslaafde)).
        Is funest voor elke ontwikkeling, dus voor duurzaamheid, de toekomst voor onze kinderen, bijv een helder en krachtig OV in NL en Europa.

        Het heet 'heers en verdeel'. Mensen denken daarbij aan Stalin ed. maar het gebeurt ook onbewust, en zonder te doden, dat is eigenlijk nog dodelijker, want het gebeurt volkomen ongezien.

        Samenleving wordt gegijzeld, het zet ook mensen tegen elkaar op. Onbedoeld.

        Ben helemaal niet tegen vakbonden en ook niet tegen markteconomie. Maar dit mechanisme is dodelijk, vind je overal links en rechts.

        En zeker in Den Haag (en Utrecht)

      • Kortom het gaat helemaal niet om geld (of arbeidsomstandigheden). Ze noemen het zelf ook 'gaat om respect'.

        Komt omdat men in zo'n disfunctionele biotoop (NS//vakbond/..OV/Den Haag) leeft dat men niet doorheeft dat men in de overleef-modus ipv de leef-modus leeft.

        Is erg tragisch corrupmerend mechanisme want het bereikt het tegenovergestelde van wat men wil ('respect'). Lees letterlijk elke reactie onder al deze artikelen.

        En elke keer dat het gebeurt komt men verder in hun ivoren toren.
        Het is al decennia lang aan de gang.

        Is ook tragisch omdat het niet nodig is.

        En nu, mede doordat corona het spoor iets gewijzigd heeft (m.n. forensen weg), lijkt het er op dat het wellicht eindelijk echt vast gaat lopen. Zoals Annemiek helder beschrijft onder recente artikelen. Een soort imploderen van de sowjet-unie.

        In heugelijke termen was de val van de Muur.

        Bedenk wel dat ook aldaar de aparatsjiks 30 jaar later de touwtjes gewoon en overtuigend in handen hebben, perfect gecamoufleerd in vrijheid ('verkiezingen') en markteconomie. Zo overleven verslaafden (die niet doorhebben dat ze verslaafde zijn).

        Het gebrek aan bewustzijn in de OV-sector (en Den Haag) is, minstens zo groot als destijds in de Sowjet Unie.
        Ik zie geen tekenen die op het tegendeel wijzen. Jullie wel?

        Waardoor het onbewuste parasiteren ook na de val van NS waarschijnlijk gewoon doorgaat.

        Hoewel Arriva en Connexxion en hun personeel (de service teams) het in kleiner verband echt goed doen met het laten rijden van treinen (en vervangende bussen). Dus zo moeilijk is het niet.

        Toekomst (samenleving, planeet) vraagt echter om meer, ontwikkeling naar eenvoud, zodat OV eindelijk haar natuurlijke potentie/rol kan gaan innemen.

        Ofwel een Deutschland-tact op alle aspecten van OV. En daar is Den Haag (en de OV-sector) volstrekt niet toe in staat.

    • "Actie, actie, actie!"

      ^ Aan die nietszeggende leus herken je mensen die kennelijk geen flauw benul hebben van waar het inhoudelijk om gaat en dus blijkbaar maar staken om het staken.

Share

Recent Posts

NS stopt wederom niet bij ArenA, dit keer wegens werkzaamheden

NS stopt zaterdag wederom een deel van de dag niet op station Amsterdam Bijlmer ArenA.…

1 dag terug

NS vreest internationale lijnen kwijt te raken

Door de eisen die het kabinet wil gaan stellen aan een nieuwe spoorconcessie kan NS…

2 dagen terug

Trein met 250 reizigers ontspoort door aanrijding met spoorstaaf

Tussen het Limburgse Weert en Haelen is in de nacht van zaterdag op zondag een…

2 dagen terug

Treinreizigers brengen nacht door op station Amersfoort door storing

Tientallen tot honderd reizigers hebben de nacht op station Amersfoort doorgebracht. Door een storing konden…

4 dagen terug

Tijdelijk meer en langere treinen tussen Zwolle en Amersfoort

Het was de afgelopen periode flink behelpen tussen Zwolle en Amersfoort. Door eerdere kortsluiting op…

5 dagen terug

Kabinet stimuleerde loonsverhoging NS

Leden van het kabinet hebben de NS-directie ten tijde van de spoorstakingen overgehaald om zich…

2 weken terug