fbpx
(c) Stefan Verkerk

NS personeel staakt vanaf 24 augustus

17 aug 2022 12:47

Personeel van de Nederlandse Spoorwegen legt volgende week en de week daarna plaatselijk het werk neer. Het gaat om estafettestakingen van 24 uur, die aankomende woensdag beginnen in de regio Noord.

Regionale stakingen

In de daaropvolgende dagen zijn andere streken aan de beurt. De acties volgen op de stukgelopen cao-onderhandelingen tussen NS en vakbonden FNV, CNV en VVMC.

  • Staking 24 augustus: regio Noord
  • Staking 26 augustus: regio West
  • Staking 29 augustus: regio Noordwest
  • Staking 30 augustus: regio Midden
  • Staking 31 augustus: regio’s Oost & Zuid

Precieze overlast nog onduidelijk

Het is onduidelijk wat de precieze overlast zal zijn op de genoemde data. In de regio waar de acties plaatsvinden, zullen geen treinen van de NS rijden, verwacht een woordvoerder van FNV. Welke trajecten tot welke regio worden beschouwd te horen is voor de redactie van Treinreiziger.nl niet exact duidelijk.

De estafettestakingen duren tot 31 augustus. Als er dan nog geen cao-bod is waar de vakbonden tevreden mee zijn, komt er volgens de vakbond een week later een landelijke staking.

Spijtig

“Onze leden beseffen heel goed dat ze gedurende de acties de reizigers zullen raken. Dat is spijtig, maar de overlast is onvermijdelijk en uiteindelijk ook in het belang van de reizigers. We zien nu dat NS de vacatures niet ingevuld krijgt en dat er daarom treinen uitvallen en de sociale veiligheid ernstig onder druk staat”, redeneert de vakbond.

Een van de cao-eisen van de vakbonden is een automatische compensatie voor de prijsstijgingen in het salaris van NS-medewerkers. Ook willen ze een eenmalige uitkering van 600 euro en een aanpassing van de regeling om eerder te stoppen met werken. Volgens NS komen de looneisen van FNV neer op 20 procent meer loonkosten.

NS: onhaalbaar

Vorige week liep een ultimatum af dat de bonden aan NS hadden gesteld. Een laatste handreiking van het openbaarvervoerbedrijf wezen ze af omdat die niet genoeg in de buurt van hun eisen kwam. NS zegt in een reactie teleurgesteld te zijn als het tot acties komt. Een woordvoerder weet nog niet wat voor impact de acties hebben op reizigers. Volgens de NS zijn sommige cao-eisen van de bonden praktisch onuitvoerbaar. Het bedrijf wijst op de lastige financiële situatie bij NS als gevolg van de coronapandemie, die zorgde voor een daling van het aantal treinreizigers.

Bij de NS werken ruim 20.000 mensen, waarvan er 16.700 onder de cao NS vallen.

144 gedachten aan “NS personeel staakt vanaf 24 augustus”

  1. J van Dongen schreef:

    Fijn, met de trein van Brabant naar Eemshaven voor de ferry naar Skandinavie. Daaaaaag, vakantie. Daaaag NS, bedankt hoor.

    1. CK schreef:

      Of je parkeert gewoon de wagen bij de Eemshaven voor rond de €10 per dag. Weet je bovendien zeker dat je op tijd aankomt en niet ergens strandt ondanks vakbondsterreur.

      1. Anoniem schreef:

        En als je geen auto hebt, of je moet hem twee weken parkeren?

      2. FyraFlop34 schreef:

        Wacht tot je erachter komt hoeveel potentiële blokkeerboeren je op dit traject tegenkomt

    2. Paul schreef:

      Van hetzelfde echter vlieg ik vanaf Brussel om Schiphol te omzeilen. Dan maar met Flixbus…

      1. Baardstaart schreef:

        Dan moet je weer van Schiphol naar Groningen toe. Of naar Noord Holland, bus naar Leeuwarden en de trein naar Groningen. Wil je zoveel mogelijk NS vermijden dan is wellicht Aken – Leer #negeneuroticket en dan met de bus naar Groningen en de Arriva trein naar Eemshaven.

        Als je met de trein naar Zutphen kunt komen kan je #blauwnet Hengelo – #Blauwnet Almelo – #Blauwnet Hardenberg – #Blauwnet Emmen – Lijn 300 naar Emmen en daar Arriva trein naar Eemshaven. Als je bij Zwolle kunt komen kan je meteen de #Blauwnet Emmen op.

        Als je in Roosendaal de trein naar Zwolle kunt nemen ben je al een heel eind.

        Het blijft natuurlijk aankloten met de NS. Wat mij betreft mogen alle sprinter aanbesteedt worden aan FMN vervoerders.

        1. Patrick schreef:

          Rijdt de trein Roosendaal-Zwolle wel,moet die nl ook hebben woensdag.

    3. Janneke 1 schreef:

      @J v Dongen, dat is balen, maar je hebt nog een week om een andere manier te bedenken om op tijd in Eemshaven te komen. Ik zou echt mijn vakantie niet laten verknallen door de NS.

  2. B schreef:

    Bah! Is een staking op deze schaal nou echt het enige middel dat de bonden kunnen inzetten? Is er nou echt niks creatievers waarmee je de werkgevers wel onder druk zet, de media haalt maar de reizigers, die geen onderdeel uitmaken van het conflict en al tijden last hebben van uitval in het ov door corona, personeelstekorten et cetera, minder raakt? Alleen sprinters bemensen, stiptheidsacties, kortere werkonderbrekingen, geen rangeerbewegingen buiten de dagranden om (en dus meer bakkilometers) et cetera? Ik heb het idee dat staken eigenlijk nog het enige is waar de vakbonden in het ov mee aankomen. Jammer, want het is in de eerste plaats de reiziger die je ermee treft en dat zou je op deze schaal toch eigenlijk pas als laatste redmiddel moeten willen inzetten in een dienstverlenende sector, juist een sector waar veel mensen op aangewezen zijn die geen of minder alternatieven hebben en die uiteindelijk wel voor een deel de banen bekostigen.

    1. marinus van zwam schreef:

      Ik als reiziger ondersteun de stakingen , er is al genoeg gesold met de gewone mensen in dit land !! Alles is niet meer te betalen , én deze VVD/CDA regering heeft dat mede veroorzaakt met hun al 14 jarige liberale beleid !waardoor juist de gewone mensen iedere keer te dupe zijn geworden !Een mensonwaardig beleid , dus ook deze staking is ook een protest tegen het VVD/CDA en CU beleid !!

  3. Joop schreef:

    Bizar. Ik heb echt 0.0 respect voor het NS-personeel.

  4. A schreef:

    Geen enkel respect voor het ns personeel die elk jaar weer staken om meer geld….
    En die niet eens hun werk goed doen..

    1. Karel Geerts schreef:

      Tja, wat wil je die SP-kliek van FNV en VVMC

      1. Stokbosveen schreef:

        Ja, die sporen echt niet meer met hun eisenpakket.

    2. Marco schreef:

      Ik. Werk. Niet. Zo goed gerdaan vies wc
      trein niet. Schoon. Maakt

      Betaal. Zo. Veel. Ns

  5. Annemiek schreef:

    Tijd voor NS om met de ondernemingsraad om de tafel te gaan, de vakbonden buiten de deur te zetten, afscheid te nemen van de CAO en verder te gaan onder een AVR. Dat scheelt ieder jaar een bult gezeik.

    1. Brabo schreef:

      Goed idee.

      1. Annemiek schreef:

        Helaas heeft het er echter de schijn van dat NS maar wat graag figureert in deze reclamecampagne van het FNV.

        1. Ab Normaal schreef:

          Uiteraard, zolang de NS naar iemand/iets anders kunnen wijzen doen ze dat met liefde en plezier. Hoeven in ieder zelf niet iets/iemand te zoeken als zondebok.

    2. FyraFlop34 schreef:

      Want zo doen we dat in Nederland.
      Staken blijft een recht. Of het nu terecht is is wat anders.

  6. Sander schreef:

    Ondertussen gaat de NS dit jaar waarschijnlijk een recordaantal storing krijgen, en daar zijn deze stakingen dan niet bij meegerekend.

  7. Simone schreef:

    Zet alle toegangspoortjes op de stations open en laat iedereen gratis reizen op deze dagen. Dit dwingt heel wat meer respect af, dan de staking die het NS personeel nu van plan is. De reiziger die afhankelijk is van het OV wordt hier hard door geraakt, terwijl zij part nog deel hebben aan dit verhaal.

    1. Eef schreef:

      Dat is wettelijk niet toegestaan. NS kan dan alle schade verhalen op vakbonden en stakers die ook nog een boete riskeren.

      1. Mars schreef:

        Als reiziger zou ik dit perfect vinden. Laat NS de schade maar verhalen op het personeel/de vakbonden.

        1. Eef schreef:

          Ja, maar de vakbond gaat zich dit natuurlijk niet op de hals halen.

  8. Wim Lubbers schreef:

    De directie van NS geeft niet toe in de hoop dat de minister met een zak geld over de brug komt.

    1. Karel Geerts schreef:

      De directie kan helemaal niet toegeven want NS is bijna failliet.

      1. Mars schreef:

        En al zou de directie toegeven, is het personeel binnen de kortste keren hun baan kwijt, omdat het bedrijf niet meer bestaat

        1. Stokbosveen schreef:

          Lijkt me niet verkeerd.
          Alhoewel de Staat de enige aandeelhouder is…
          Vakbonden zijn ook echt niet meer van deze tijd met hun onrealistische eisenpakket. Laten we beginnen om die clubs buitenspel te zetten.

  9. Ronald van Linde schreef:

    ik kom 24 augustus uit Belgie terug. Ik zal met de trein uit Utrecht naar Assen gaan, waar ik woon. Gaat dat dan wel lukken?
    gr Ronald

    1. Annemiek schreef:

      Weinig kans. Wellicht dat Zwolle nog lukt, dan met Blauwnet naar Emmen en met bus 21 naar Assen?

      1. Johan schreef:

        Heeft die bus een imperiaal op het dak om alle te verwachten extra reizigers kwijt te kunnen?

        1. Annemiek schreef:

          Haha, nee dat denk ik niet. Bij capaciteitsproblemen op lijn 21 (meestal een gelede bus), kan ook worden gekozen om met bus 300 (dubbeldekker) naar Gieten te rijden en daar over te stappen op bus 310 naar Assen. Op lijn 300 staan meestal bussen stand by om capaciteitsproblemen op te vangen.

    2. Wilhelm schreef:

      Je zou kunnen kijken of FLIXBUS uitkomst kan bieden, echter bij FLIXBUS ben je tot op het laatste moment niet zeker of de bus wel of niet rijdt.
      Succes gewenst!

      1. Anoniem schreef:

        Bij de trein ben je wel zeker?

  10. Anoniem schreef:

    Actie, actie, actie!

    1. Annemiek schreef:

      Met welk doel?

      Elk jaar opnieuw laat dat domme NS-personeel zich weer influisteren dat ze het niet langer pikken. En dan komt er na actie weer een akkoord met 0,25% meer dan NS aanbood. De vakbonden doen dan net alsof ze een prima CAO hebben bedongen, maar nog geen jaar later schort er blijkbaar weer van alles aan en dan laat het personeel zich weer vertellen dat het ontevreden moet zijn. etc. etc.

      Het valt niet te verwachten dat NS het iets kan schelen dat het personeel gaat staken. NS laat immers geen mogelijkheid onbenut om niet te rijden. De vakbonden bieden daartoe weer een mooie kans, in plaats van een probleem.

      1. CK schreef:

        In feite krijgen we zo’n Franse klucht: er wordt nog even voor de vorm gestaakt zodat de vakbonden weer kunnen krijsen hoe belangrijk dat staken en de vakbond wel niet zijn. Wat mij betreft worden spoorwegen tot essentiële dienstverlening aangemerkt met bijbehorend stakingsverbod – dit soort toneelstukjes zijn alleen maar schadelijk voor de hardwerkende Nederlander.

        1. Henk schreef:

          Staken is een democratisch recht. Een groot goed in een vrij land. Ja, het raakt ons. Blij dat er vakbonden zijn, mooi dat mensen in ons land voor zichzelf mogen opkomen. Moet zelf naar het Zuiden van NL op die dag, dat is dus mooi balen. Om dan maar zoals velen hier doen maar direct te schreeuwen om afschaffen van CAO en vakbonden buitenspel te zetten. Nee dus. Triest hoe verrechtst wij in dit land aan het worden zijn.

        2. Tim schreef:

          @Henk
          Beetje de weg kwijt?

        3. Janneke 1 schreef:

          @Henk,Mensen mogen in dit land voor zichzelf opkomen? Ze MOETEN zelfs voor zichzelf opkomen, want als puntje bij paaltje komt doet de FNV niks voor je, hoor. Het is ook gewoon een bedrijf die leden wil werven en daarmee lidmaatschapspremies wil innen. Alleen bij landelijke acties hoor je ze, maar voor de eenling of mensen bij kleine bedrijfjes doen ze echt niks.

      2. johan II schreef:

        Met welk doel?

        Zelfde doel als bijna elke actie van NS zelf: aandacht afleiden.
        Iedereen bezig houden. Zichzelf het idee gevebn dat men zinvol bezig is, ofwel zichzelf rechvaardigen.

        Is zelfde afleidingsstrategie als bijv Putin toepast. Een tegenstander maken (nu oekraine, vroeger de joden) geeft eenheid. Idee dat je ergens voor staat. Maakt omgaan met Westen makkelijker (zijn allemaal tegen ons, begrijpen ons niet) net als staken het voor vakbond/NS personeel het makkelijker maakt met reizigers om te gaan (zijn allemaal tegen ons, begrijpen ons niet). Leidt aandacht af van disfunctioneren, en houdt situatie in stant. Voorkomt kwetsbaar opstellen, doorzien worden.

        Werkt als een tierelier. Rusland kan dat doen door parasiteren op oneindige gas/olie/grondstofvoorraden.
        NS door parasiteren op belastingbetaler, en zwakke incapabele overheid. Spoorpersoneel heeft deze afleidingsmanouveres ook nodig, want zijn ondertussen ook volkomen gedissocieerd, zichzelf kwijt. Terwijl het gewoon liefdevolle verstandige mensen zijn als iedereen.

        Kenmerkend is dat NS net als Rusland eigenlijk helemaal niks presteert in de zin van ontwikkeling (ontwikkelt zich niet, in tegendeel werpen eigenlijk alleen drempels op (kunnen niet anders, kenmerk van disfunctionaliteit (vgl; verslaafde)).
        Is funest voor elke ontwikkeling, dus voor duurzaamheid, de toekomst voor onze kinderen, bijv een helder en krachtig OV in NL en Europa.

        Het heet ‘heers en verdeel’. Mensen denken daarbij aan Stalin ed. maar het gebeurt ook onbewust, en zonder te doden, dat is eigenlijk nog dodelijker, want het gebeurt volkomen ongezien.

        Samenleving wordt gegijzeld, het zet ook mensen tegen elkaar op. Onbedoeld.

        Ben helemaal niet tegen vakbonden en ook niet tegen markteconomie. Maar dit mechanisme is dodelijk, vind je overal links en rechts.

        En zeker in Den Haag (en Utrecht)

        1. F1 schreef:

          man, man, man, wat een dom gelul!

      3. johan II schreef:

        Kortom het gaat helemaal niet om geld (of arbeidsomstandigheden). Ze noemen het zelf ook ‘gaat om respect’.

        Komt omdat men in zo’n disfunctionele biotoop (NS//vakbond/..OV/Den Haag) leeft dat men niet doorheeft dat men in de overleef-modus ipv de leef-modus leeft.

        Is erg tragisch corrupmerend mechanisme want het bereikt het tegenovergestelde van wat men wil (‘respect’). Lees letterlijk elke reactie onder al deze artikelen.

        En elke keer dat het gebeurt komt men verder in hun ivoren toren.
        Het is al decennia lang aan de gang.

        Is ook tragisch omdat het niet nodig is.

        En nu, mede doordat corona het spoor iets gewijzigd heeft (m.n. forensen weg), lijkt het er op dat het wellicht eindelijk echt vast gaat lopen. Zoals Annemiek helder beschrijft onder recente artikelen. Een soort imploderen van de sowjet-unie.

        In heugelijke termen was de val van de Muur.

        Bedenk wel dat ook aldaar de aparatsjiks 30 jaar later de touwtjes gewoon en overtuigend in handen hebben, perfect gecamoufleerd in vrijheid (‘verkiezingen’) en markteconomie. Zo overleven verslaafden (die niet doorhebben dat ze verslaafde zijn).

        Het gebrek aan bewustzijn in de OV-sector (en Den Haag) is, minstens zo groot als destijds in de Sowjet Unie.
        Ik zie geen tekenen die op het tegendeel wijzen. Jullie wel?

        Waardoor het onbewuste parasiteren ook na de val van NS waarschijnlijk gewoon doorgaat.

        Hoewel Arriva en Connexxion en hun personeel (de service teams) het in kleiner verband echt goed doen met het laten rijden van treinen (en vervangende bussen). Dus zo moeilijk is het niet.

        Toekomst (samenleving, planeet) vraagt echter om meer, ontwikkeling naar eenvoud, zodat OV eindelijk haar natuurlijke potentie/rol kan gaan innemen.

        Ofwel een Deutschland-tact op alle aspecten van OV. En daar is Den Haag (en de OV-sector) volstrekt niet toe in staat.

    2. Mars schreef:

      Rijden, rijden, rijden!!!

    3. Johan schreef:

      “Actie, actie, actie!”

      ^ Aan die nietszeggende leus herken je mensen die kennelijk geen flauw benul hebben van waar het inhoudelijk om gaat en dus blijkbaar maar staken om het staken.

  11. Brabo schreef:

    Wat een klucht.

  12. Johanna schreef:

    Bedankt NS.
    Ik moet woensdag naar Schiphol vanaf Groningen.
    Naast de Schiphol stress en de lange rijen daar, nu ook een probleem hoe ik op Schiphol ga komen.
    Is dit een manier om jullie gelijk te krijgen? De gewone reizigers de dupe laten worden. Wij zijn jullie klanten hoor! Jaar in jaar uit.
    Mijn solidariteit verlies je hiermee.
    Verzin liever wat ludieks.
    Nogmaals bedankt.

    1. Realisme graag schreef:

      Wellicht even bij Flixbus kijken. Die rijden ook ook van Groningen naar Amsterdam en Schiphol.

      1. Johanna schreef:

        Dank je, ik ga kijken.

      2. Abracadabra schreef:

        Als je in pislucht wil zitten, het kunt stellen zonder wifi, de nukken van de Oost Europese chauffeurs kunt verdragen dan zou ik zeggen: DOEN!

        1. Otto schreef:

          Tja, als NS voor de zoveelste keer niet rijdt mag je blij zijn als je met Flixbus mee kunt.

    2. Jammer :( schreef:

      Ik ga die dag richting een belangrijke bijeenkomst en daarna door naar schiphol. Gaan de normale bussen niet? Of zijn die ook al overgenomen door de ns?

    3. Annemiek schreef:

      Wellicht een optie om met Qbuzz 300 naar Emmen te gaan en vervolgens met Blauwnet naar Zwolle. Als vanaf daar de treinen weer rijden, levert dat ongeveer een uur vertraging op ten opzichte van normaal.

  13. CK schreef:

    ““Onze leden beseffen heel goed dat ze gedurende de acties de reizigers zullen raken. Dat is spijtig, maar de overlast is onvermijdelijk en uiteindelijk ook in het belang van de reizigers”

    We zijn weer op het moment aanbeland waarin de FNV de reizigersbelangen claimt te behartigen. Natuurlijk je reinste schijnheiligheid, dit resulteert in hogere prijzen en de vakbondsleden gaan echt niet harder werken.

  14. Arriva fan schreef:

    @Treinreiziger.nl: Als de NS niet rijden wil, dan mag Arriva het stokje overnemen.
    Ik ben helemaal klaar met dat eeuwige gestaak en gezeik. Als je niet een trein wil besturen, word dan productiemedewerker in een fabriek!

    Dus Arriva: Word weer brutaal en pak de regio waar NS niet kan / wil rijden!

    1. Mars schreef:

      Het bedrijf wil wel, maar de medewerkers niet…

  15. Anoniem schreef:

    En waarom moeten luie conducteurs die de hele dag in de eerste klas zitten en niet meer zoals vroeger kaartjes controleren nu alleen maar in de eerste klas dus conducteurs voor hun niets doen wel 20 procent loonsverhoging willen hebben

    1. Mars schreef:

      Het is schandalig, NS zit financieel zo ongeveer aan de grond

  16. Jammer schreef:

    Wat valt er allemaal onder regio noord 🙁 🙁 :(? Van groningen tot noord holland? Utrecht ook, of is dat midden?

    1. Mars schreef:

      Noord is vooral het deel boven Zwolle. Noord-Holland is (denk ik) Noord-West. Maar grote kans dat je het ook in andere regio’s gaat merken

    2. Johan schreef:

      Waarschijnlijk bedoelen ze dat er gestaakt wordt door personeel met een standplaats in de genoemde regio. Door de sightseeing-roosters van NS rijden conducteurs uit Groningen echter ook naar Maastricht en Vlissingen, dus daar ga je op alle genoemde dagen overal in Nederland last van hebben.

  17. Koen schreef:

    Als ik lid van FNV was zou ik het direct stoppen. Helaas… ik vond het al een egoistische zeurclub.

    1. Johan schreef:

      De overgrote meerderheid van de stemgerechtigde Nederlanders is dan ook geen lid van een vakbond. Wat vakbonden doen met dit soort acties is het volgende:

      ‘Het uit ideologische motieven (voorbereiden van het) (…) veroorzaken van maatschappij-ontwrichtende schade, met als doel (een deel van) de bevolking ernstige vrees aan te jagen, maatschappelijke veranderingen te bewerkstelligen en/of politieke besluitvorming te beïnvloeden.’

      De voorgaande zin is de definitie die de AIVD hanteert voor terrorisme. Vakbonden zijn dus niet zomaar egoistische zeurclubs, het zijn terroristische organisaties.

      1. Anoniem schreef:

        Als u ernstige vrees wordt aangejaagd van een gepland treinritje dat niet door kan gaan moet u toch een zwaar leven hebben.

        1. Johan schreef:

          Er staat “en/of”, niet “en”.

      2. Anoniem schreef:

        Beetje overdreven om dit terrorisme te noemen.
        De “maatschappij-ontwrichtende schade” valt wel mee. Het is niet zo dat de hele maatschappij stil ligt of ontspoort.
        Het lijkt er ook niet op dat reizigers door deze stakingen ernstige vrees aan word gejaagd. Salariseisen zijn ook geen ‘maatschappelijke verandering’ en politieke besluitvorming komt hier al helemaal niet bij kijken.

        Zijn er al stille tochten, herdenkingsdiensten of nachtwakes georganiseerd ? Wordt er misschien een monument opgericht voor de gestrande reiziger ?

  18. Mars schreef:

    De vakbonden die maar blijven roepen dat de acties “in het belang van de reiziger zijn”. Pure onzin! De vakbonden zijn de sympathie allang verloren van de reizigers. Daarnaast is NS praktisch failliet, hoe durf je dan 20%(!!) loonsverhoging te vragen. Als je vind dat je te weinig betaalt krijgt, dan ga je lekker ander werk zoeken, zeker als je de reizigers 5 dagen in de kou zet

  19. Mars schreef:

    Dit wordt gewoon 5 dagen landelijke staking. Storingen werken altijd al enorm door tot andere regio’s en dat zal nu nog erger worden. En dan ook nog dreigen met een extra landelijke staking. Blijkbaar draait werken voor NS personeel alleen om geld, passie voor het werk dat ze doen is ver te zoeken. Geen respect voor deze acties! Walgelijk!

  20. Janneke 1 schreef:

    Het lijkt wel een jaarlijkse traditie te worden, dat staken, heel vervelend. Toch even een puntje. Al deze boze reacties zijn wel terecht en de reizigers zijn de dupe, maar ik wil ook even aandacht vragen voor de welwillende NS-medewerkers, die er natuurlijk ook zijn. Degene die helemaal niet willen staken en gewoon met plezier hun werk willen doen. Zij zijn ook de dupe. Hen wens ik sterkte, want zij krijgen van 2 kanten de shit over zich heen.

    1. Mars schreef:

      Dan hebben die machinsten ook gewoon de kans om te gaan rijden. Maar de stakingsbereidheid is vaak groot, dat dat nauwelijks voorkomt

  21. Kees schreef:

    Wanneer zijn de vakbonden eens solidair met de reizigers? Alweer staken om de vorm om zichzelf te profileren. Zo slecht is die CAO nog niet eens. Er zijn talloze beroepen die zwaarder zijn en waar minder verdiend wordt. Daarnaast hebben ze tijdens corona allen hun baan behouden, wat niet geldt voor vele andere sectoren.

    Daarnaast is de estafettestaking veel grotere gevolgen voor de reizigers dan een dagje staken.

    Als het stakingswapen te vaak gebruikt wordt verliest het zijn geloofwaardigheid en dat lijkt nu te gaan gebeuren.

    1. Mars schreef:

      Hieruit blijkt, vakbonden zien de reizigers allang niet meer als belangrijke partij. Sterker nog, ze hebben schijt aan de reiziger. En dan dreigen met nog meer stakingen…

  22. Juriaan schreef:

    De gemiddelde bejaarde krijgt er dit jaar 2% bij, het spoorwegpersoneel eist 20% terwijl het bedrijf door de belastingbetaler overeind moet worden gehouden. Tja…

  23. Johan schreef:

    “Een van de cao-eisen van de vakbonden is een automatische compensatie voor de prijsstijgingen in het salaris van NS-medewerkers.”

    Het is echt heel dom om automatisch de inflatie te volgen. Dan bouw je namelijk een volautomatische loon-prijsspiraal machine: Momenteel komt de inflatie voor een groot deel door hogere importprijzen van brandstof. Als je daarvoor de lonen verhoogt krijg je het jaar daarop dezelfde prijsstijging nog eens omdat de loonkosten hoger zijn geworden. En het jaar daarop wéér, omdat de lonen automatisch zijn gecompenseerd voor de gestegen loonkosten. En nog eens, en nog eens, … Op die manier krijg je de inflatie nooit in het gareel.

    1. Stokbosveen schreef:

      Eindelijk iemand die het snapt.
      Inflatie en koopkracht zijn idd twee totaal verschillende zaken. Tegen inflatie is op te compenseren, behoud van koopkracht kan deels wel maar ook niet voor 100%

    2. Tim H schreef:

      Een van de redenen voor de dalende koopkracht is ook dat de euro het laatste jaar 10% in waarde gedaald is ten opzichte van zowel de dollar als de yuan. Het gevolg is dat je met je euro’s interne gewoon minder kunt kopen. Dat koopkrachtverlies merk je via inflatie: buitenlandse producten worden in euro’s gerekend duurder. Koopkrachtverlies en inflatie staan dan ook niet los van elkaar.

  24. Annemiek schreef:

    Ik vraag me af of er onder het personeel nou ook mensen zullen zijn die inzien dat de harde lijn van de vakbonden volstrekt absurd is? Ja, natuurlijk hebben ze liever 20% dan 8% meer loon, maar ze dienen ook in te zien dat de exorbitante eisen gezien de financiële situatie volstrekt belachelijk zijn.

    De enige reden dat de FNV bij NS staakt, is om te laten zien dat het nog relevant is. Het ledental daalde de afgelopen jaren tot ver onder het miljoen. De stakingen bij NS zijn gewoon een marketingcampagne om weer eens in beeld te komen. En daarvoor laat het personeel zich misbruiken. Je hoeft die domme NS’ers maar in te fluisteren dat ze ‘het’ (wat exact blijft zo vaag mogelijk) niet langer pikken en dat ze ontevreden zijn en ze saboteren hun eigen werkgever en daarmee hun eigen toekomstige inkomen. De NS’ers moeten begrijpen dat het niet om hen draait, maar dat over hun rug de toekomst van de vakbonden wordt uitgespeeld.

    Op bedrijven waar het goed is dat een vakbond voor het personeel opkomt, omdat het zelf niet mondig genoeg is, is de FNV al lang de greep kwijt. Piet die in de ochtend met de broodtrommel onder de snelbinders naar de fabriek gaat om zwaar productiewerk te doen, hoeft er niet op te rekenen dat de vakbond voor hem in de bres springt, want dat levert geen nieuwe leden op. Nee, bij NS, waar een handjevol leden de hele zooi kan saboteren, dat levert een veel mooiere campagne op.

    1. Rens schreef:

      NS is nog een van de weinige bedrijven waar vakbonden nog een machtsfactor zijn. Vandaar dat NS door de vakbonden als showcase wordt gebruikt. Waarschijnlijk vinden de bonden binnenskamers zelf de eisen ook absurd.

    2. Johan schreef:

      “Ja, natuurlijk hebben ze liever 20% dan 8% meer loon, maar ze dienen ook in te zien dat de exorbitante eisen gezien de financiële situatie volstrekt belachelijk zijn.”

      Kun jij überhaupt een situatie bedenken waarin je een looneis van 20% redelijk kunt noemen dan?

  25. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Johanna bel met de SCHIPHOL TRAVEL TAXI zij halen je thuis bij de voordeur op en stoppen bij de deur van de terminal van je luchtvaartmaatschappij. Vergeet niet je vluchtnummer en reisdatum op te geven houden ze je ook op de hoogte van je reisschema en voor de terugreis kun je ook vooraf een reservering maken. Ik heb er een goede ervaring mee gehad. Stressvrij en comfortabel zonder de NS ongemakken een aanrader!

    1. Anoniem schreef:

      Vanuit Groningen wel een beetje dure optie vergeleken met Flixbus.

  26. Wilhelm schreef:

    Respect voor de stakers. En als ze geen acties voeren zoals de boeren met het storten van afval waaronder het gevaarlijke asbest, het stoken van vuurtjes of het thuis opzoeken van managementleden heb ik er alle begrip voor; hoe lastig het qua reisvoorbereiding misschien een enkele keer voor mij gaat worden. En als ze zoals het nu lijkt vooraf gaan aankondigen in welk gebied geen treinen gaan rijden, maakt dat de staking nog iets publieksvriendelijker.

    1. Johan schreef:

      Deze stakingen zijn gepland in de periode waarin de scholen weer beginnen. Dat zijn de drukste weken van het jaar qua aantal treinreizigers. Zou dat nou louter toeval zijn, of zouden de vakbonden hun acties hiermee bewust zo publieksonvriendelijk mogelijk maken, denk je?

      1. Mars schreef:

        In de vakantie staken raakt minder mensen, gaan de vakbonden echt niet doen. Het doel is immers zoveel mogelijk reizigers duperen

  27. Ton Salari schreef:

    Heb geen goede woorden over de vakbonden die willen staken. Altijd hebben de bonden te klagen. Staken lost niks op.

  28. Rene N schreef:

    [Quote]Volgens NS komen de looneisen van FNV neer op 20 procent meer loonkosten. [/Quote]
    Regelt de vakbond voor mij ook een loonsverhoging van 20%?
    Want de afgelopen jaren was het niet eens de helft van de gemiddelde loonsverhoging.
    NS opdoeken met al het personeel erbij en dan het hoofdrailnet gewoon aanbesteden zoals het hoort!

    1. ben schreef:

      Dat heeft geen nut want de nieuwe vervoerder is verplicht het personeel over te nemen anders kan de dienst niet uitgevoerd worden.

  29. Marietje schreef:

    @A wat u zegt slaat totaal helemaal nergens op. Ik denk dat u zelf totaal 0 respect ontvangt in uw leven met uw denkwijze. Blijkbaar een zeer ongelukkig leven. Ik heb 0 respect voor uw reactie!

  30. Marietje schreef:

    Ik begrijp totaal niet dat mensen hier zo afgeven op het personeel van NS. Denkt u nou werkelijk dat zij met opzet de reiziger willen pesten of zo? Verplaatst u zich eens in hun schoenen, is zien wat je dan hier geschreven zou hebben.

    1. Paul Lamote schreef:

      Het personeel is gewoon de weg kwijt en begrijpt niet dat het bij een vrijwel failliet bedrijf werkt waar domweg geen geld is voor zulke absurde eisen.

    2. Johan schreef:

      Hoe is het geen opzet? – Gaan ze soms per ongeluk staken?

      Ik ben er zeker van dat het NS-personeel het ook niet kan waarderen als er voortdurend werd gestaakt bij diensten die zij zelf afnemen, bij het elektriciteitsbedrijf, bij de vuilophaaldienst, bij het waterleidingbedrijf, bij de benzinestations,…

      Als je baan je niet bevalt, zoek een andere, en anders heb je gewoon je werk te doen.

    3. Joost2 schreef:

      Ik zou me graag verplaatsen in het personeel, maar ik kan me al niet goed voorstellen dat je een enorme loonsverhoging eist, terwijl je bedrijf in crisis zit en er toch alles voor heeft gedaan om te zorgen dat je je baan kon houden.

  31. Jonathan Sebastiano schreef:

    De 24ste van Amsterdam naar Brussel, zou dat lukken ? Ik weet niet goed wat regio Noord inhoudt…

    1. Mars schreef:

      Waarschijnlijk alles boven Zwolle

  32. BBernadette schreef:

    Het is ook altijd wat met dat openbaar vervoer. Dan de bussen en dan de trein. En wij maar grof betalen. De bladeren op de rails, 1 cm sneeuw, geen personeel, te warm, te koud. Ze kunnen in dit land tegenwoordig niets meer en alles draait om geld en nog eens geld. Vreselijk.

    1. Brabo schreef:

      Natuurlijk draait het om geld, uiteindelijk moet het wel allemaal ergens van betaald worden. Voor niets gaat de zon op.

  33. Willem Prumpeler schreef:

    Ik heb inderdaad totaal geen respect voor de wijze hoe de NS medewerkers zich door deze staking profileert.

    Zich letterlijk voor het karretje laten spannen door de vakbonden om harde acties in te zetten, want laten we eerlijk zijn de vakbonden hebben maar 1 doel, media aandacht om zo mogelijk het teruglopend aantal leden een halt toe te roepen en nieuwe leden te werven onder de slogan kijk wat wij voor jullie doen….

    Ik zeg niet dat ik geen begrip heb voor de situatie van de ns medewerker, echter om tot zo een keiharde actie over te gaan waarbij de reiziger nog verder vervreemd raakt van het NS personeel, deze harde acties zijn hier echt niet de oplossing.

    Ik ben van mening dat er eerst eens met zachtere acties begonnen dienen te worden, en geprobeerd moet worden om de reizigers niet te schofferen door verdere chaos met de dienstregelingen te creeren, maar mogelijk eerder bij acties te betrekken, ga rond in de treinen, deel folders uit, mogelijk petities die aangeboden kunnen worden aan de ns welke door reizigers ondertekend zijn, De reizigers zijn degene die de loon van de NS medewerkers betalen, maar ook uiteindelijk de lonen voor de directie van de NS.

    Kies ervoor om treinen te laten rijden maar laat ze bijvoorbeeld op stations langer stoppen om jullie boodschap duidelijk te maken, er zijn genoeg publieksvriendelijke acties te bedenken. Is het niet eerst tijd voor je standpunten beter onder de aandacht te brengen en de gesprekken op gang te houden dan deze harde acties, Men kan op een later tijdstip als andere acties niets hebben opgebracht nog steeds kiezen om hierop over te gaan, met het verschil dat er gezegd kan worden dat alle andere trajecten tot niets zijn uitgelopen, ik denk dat eventuele harde acties op een later tijdstip dan ook nop veel meer support van de reiziger kan rekenen,

    Ik ben echt van mening dat als de reizigers positief betrokken kunnen worden bij de acties, waarbij duidelijk wordt bij de directie dat zij achter de plannen staan de uitgangspositie van het personeel veel beter zal zijn.

    Door het duperen van de reiziger en de uiteindelijke betaler van jullie salaris geef je de directie het idee dat er bij de reiziger totaal geen begrip is voor de situatie van het personeel, want laten we eerlijk zijn de directie toont meer begrip voor de reiziger als het personeel, zij willen tenminste nog naar de rechter om een verbod tot staking op te leggen en in de ogen van de reiziger zal dit meer voelen als belangbehartiging dan de keiharde acties welke de vakbonden wensen.
    En de vakbonden hebben uiteindelijk zoals eerder gezegd maar 1 belanghebbende in het verhaal, en dat zijn niet de werknemers van NS maar de vakbonden zelf!!!

  34. Gerard Kuipers schreef:

    Ik begrijp de staking wel ,iedere Nederlander heeft recht om te staken. Laten we hopen dat de bonden en de NS er uit komen

    1. Mars schreef:

      Dit is toch onbegonnen werk, NS is bijna failliet. De vakbonden zullen uiteindelijk gezichtsverlies moet leiden

    2. Anoniem schreef:

      Iedereen heeft het recht om te staken maar als je de realiteit zover uit het oog bent verloren valt er weinig te onderhandelen.

  35. Anoniem schreef:

    Ik vind erg vreemd elke keer als de personeel hun zin niet krijgen we staken laten ze eerst goede dienst regeling goed orde krijgen nu vallen vaak treinen uit en er niks geregeld geen bussen helemaal niks

  36. Ray schreef:

    Bij deze wens ik de NS medewerkers veel succes met deze proef voor het opdelen van Nederland in 5 regios.
    Maar dan verwachten ik ook dat als er weer een code oranje is in een uithoek van het land de treinen in de andere delen gewoon doorrijden!

  37. Anoniem schreef:

    Geen goed woord voor over. Als de NS aan de grond zit moeten die verrotte managers en NS topvrouw geen hoge salarissen en bonussen opstrijken terwijl die geen reet doen en zelf in dikke patserwagens rijden. FNV zijn vuile rattenvangers die werknemers in ALLE sectoren aan het lijntje houden in deze slaafse maatschappij. Vakbonden zijn alleen in het leven geroepen door de illuminatie om werknemers te laten denken dat ze t goed kunnen hebben. Maar de werkelijkheid is anders. In t echt worden alleen de hoge bazen beloond en beschermd. En onder t gewone NS personeel is t moeilijk om te bepalen wie goed of slecht zijn. Er zitten zowel harde werkers als luie donders tussen . Die luie donders hebben geen recht om te staken en de harde werkers moeten inzien dat ze door de FNV worden belazerd en gewoon de treinen door laten rijden.

    1. Joost2 schreef:

      Dat is een behoorlijke beschuldiging in de richting van de NS-top. Kan je het ook staven met feiten?

    2. Simon schreef:

      Vakbonden in het leven geroepen door de illuminati?
      Dacht u nu echt dat de arbeiders uit die tijd contact hadden met geheime genootschappen?
      Volgens mij hadden ze daar helemaal geen tijd voor.
      Die mensen kwamen amper aan slapen toe, en daar werden ze een beetje boos over.

  38. Lex Van schreef:

    Fantastisch, de 29ste vlieg ik vanaf Schiphol terwijl er geen treinverkeer is in NW Nederland. Dat wordt dus een taxi, voor minstens €69. Mijn solidariteit met deze actie is ongeveer nul.

  39. Anoniem schreef:

    NS is half failliet. Flinke loonsverhogingen betekenen duurdere tarieven. Dat betekent weer minder reizigers. En dat weer minder treinen. En zo richt het spoor zichzelf ten gronde.

  40. Ger Nijman schreef:

    Johanschreef:18 augustus 2022 om 10:54
    “Het is echt heel dom om automatisch de inflatie te volgen. Dan bouw je namelijk een volautomatische loon-prijsspiraal machine”.

    Dit zagen we tussen 1974 (Oliecrisis) en 1983. In laatstgenoemd jaar kondigde het kabinet-Lubbers-I een 3,5%-loonsverLAging af voor ambtenaren en semi-overheid (denk aan NS en de Posterijen). Gevolg waren zes weken stakingen en stiptheidsacties in de herfst, maar de regering hield de poot stijf, de staking verliep.

    Hetzelfde gebeurde ook al eerder bij de HTM voorjaar 1981. De zoveelste staking in korte tijd. Maar deze keer gaf de directie niet toe. Den Haag fietste drie weken lang naar het werk, mei 1981 was het immers vaak mooi weer. Uiteindelijk vroegen de Vervoersbonden zélf of ze weer aan het werk mochten. De HTM-directie antwoordde: “O, ja, best, maar wel op onze voorwaarden”. Er is daarna heel lang niet meer gestaakt bij de HTM.

    De beste uitkomst is een spoedig akkoord. Daar hoop ik op. Vooral een akkoord dat de werknemers het gevoel geeft gerespecteerd te worden. Maar als dat niet lukt, zullen we als reizigers dan maar moeten volhouden, net als in de jaren ’80.
    Denk aan de busstaking van zwarte busreizigers in Montgomery, VS, ruim een jaar lang, 5 dec. 1955 – 20 dec. 1956 (Rosa Parks, zie https://en.wikipedia.org/wiki/Montgomery_bus_boycott), tegen de rassendiscriminatie. Ze wonnen! Onder heel wat moeilijker leef- en vervoeromstandigheden dan de Nederlander anno 2022.

    Maar nogmaals: liever een goed CAO-akkoord.

  41. Sijmen schreef:

    Laat het personeel van de ns eens beginnen naar zichzelf te kijken en altijd dus 1x bij korte ritten en meerdere keren bij lange ritten de kaart controle doen. De inkomsten zullen omhoog schieten en zo onstaat er meer ruimte voor loonsverhoging.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Zijn er zoveel zwartreizigers? Spreekt u uit eigen ervaring?

      1. Chris schreef:

        Nou Hildebrand, ik kan de woorden van Sijmen bevestigen. Ik reis meermaals per week tussen het Zuiden en ons mooie Den Haag en op de IC 1100 Ehv – GvC wordt nog geregeld gecontroleerd. Toch wel elke reis dat er een “wollah”-gangster of een “papi” eruit gepikt wordt die geen kaartje gekocht heeft. Meestal blijft het rustig, toch zitten er een aantal tussen die dan de racismekaart trekken. Terwijl ik – ook kleurtje – wel gewoon een kaartje heb. Hoezo racisme? Koop gewoon een kaartje…

      2. Annemiek schreef:

        Onlangs reisde aan het einde van de middag van Groningen naar Zwolle en laat op de avond weer terug. Vanwege de korte intercity’s koos ik beide keren voor de Sprinter (beide keren SNG3). Op de heenreis had de conducteur al drie mensen op de bon, voordat hij uit mijn zicht verdween. Op de terugreis zaten de twee conductrices de hele rit bij mij in de eerste klasse te giechelen. Te Hoogeveen stapte een team S&V in. De conductrices logen tegen hen dat ze servicerondjes hadden gelopen en dat er geen bijzonderheden waren. Mijn indruk was juist dat de trein vol schorem zat. Toen de S&V’ers terugkwamen, waren er 17 bonnen uitgeschreven. Ik schat dat dat ongeveer 30% van de reizigers was. Als er zelden gecontroleerd wordt en er op veel stations geen poortjes staan, lok je dat natuurlijk wel uit.

  42. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Er zijn bij deze staking eigenlijk geen winnaars alleen maar verliezers de OV reizigers in het bijzonder.

  43. Johannes schreef:

    Zolang de regio’s Noord, West, Noordwest. Midden en Oost/Zuid niet nader worden gespecificeerd, blijft het onduidelijk voor mij als treinreiziger waar ik op genoemde stakingsdata nog wel of juist niet naar toe kan reizen. Duidelijkheid hierover lijkt mij zeer gewenst!

  44. Frank schreef:

    Wij leven in een vrije markteconomie, dat moet wat mij betreft ook gelden voor de arbeidsmarkt. Dat betekent dat werknemers nu bepalen wat hun tarieven zijn, graag of anders niet, er is genoeg werk in Nederland. Jammer dat de vakbonden polderen, dat is niet in belang van hun leden. Uiteindelijk betalen de reizigers en de belastingbetaler voor hogere lonen. Als dat niet genoeg is voor een veilige, schone, punctuele, snelle en comfortabele trein en vooral voor een gped loon, waarvan je je hypotheek kunt betalen, de energierekening en gezond eten en drinken, dan gaan die reizigers maar lopen. Bij een goed loon zijn de tekorten ook zo opgelost. Iedereen wil dan voor het spoor werken.

    1. Karel Geerts schreef:

      En waar betaal je die hogere lonen van als de reizigers gaan lopen. Of mag NS dan ook personeel ontslaan.

    2. Chris schreef:

      *Verzoekt @Frank toch vriendelijk van zijn roze wolkje af te komen*

      Een beetje kortzichtige reactie van je. Ja, als we zo gaan redeneren kost ik ook ineens 1350,00 per uur ex btw met daarboven op nog reiskosten a business class met als speciale eis een verzegelde privécoupe omdat ik afgezonderd moet kunnen werken in het OV, maaltijd/verblijfskosten 5 sterren, een CHRIS-toeslag (jaja, personal branding) van 35% en een mooie-mannen-toeslag van 25%. Zou ik allemaal graag op willen voeren, maar dat is – net als wat jij voorstelt – super onrealistisch.

  45. Dani schreef:

    Ik kom in de avond van de 26e aan in Einhoven, dus zoals ik lees, kan ik met niets in Rotterdam komen. Waar gaan de treinen naartoe? De taxi is daar erg duur en wat moet ik in Einhoven overnachten .

    1. Anoniem schreef:

      Ze zeggen ook over het Nederlandse ov dat het duur dus zoveel duurder zou een taxi dan ook wel weer niet zijn.

    2. Anoniem schreef:

      Flixbus heeft een rit om 19 35 maat ik weet niet of dat te vroeg is.

      1. Dani schreef:

        Ik land om 19:30, dus de vlucht werkt niet voor mij. En de taxi naar Rotterdam is meer dan 200 euro

  46. 2N2 schreef:

    Aangezien zowel het management als het rijdend personeel van NS geen barst geeft om hun reizigers is het tijd de boel op te heffen en het hoofdrailnet aan te besteden aan vier of vijf concessiehouders. Wat kan het mij als reiziger schelen waar ik mee reis, als de trein maar rijdt en je weet dat het personeel er voor jouw is. Ik zal die gele treintjes geen seconde missen.

    1. Chris schreef:

      Wat jij betoogt is meer een ‘open access’ model waar ik ook voorstander van ben. Als McDonalds en Burger King hun tenten naast elkaar mogen openen, moet het zeker toch mogelijk zijn om ook meerdere vervoerders naast elkaar te laten rijden op het hoofdrailnet? Just asking?

      1. 2N2 schreef:

        Nee, concessies zoals in Duitsland waarbij een vervoerder per regio wordt gecontracteerd. In Nederland zou dat het regionale verkeer kunnen zijn plus de Intercity verbindingen naar de Randstad. Met knooppuntafspraken voor onderlinge aansluitingen. Daar heb je geen NS voor nodig. Sterker nog, die kunnen dat helemaal niet.

  47. W.E.S.J. van der Wal - 'Winchester schreef:

    Laurel en Hardy gingen met heen en weet wip-hendel hand’trapperend’ van A naar B, de rails is dan mogelijk vrij.. wel een end maar een flinke sportieve doe vakantie, van Brabantse vlakten naar de Groningse Hooglanden daar omstijgen (overstappen) en bus of regio trein naar verder.. Natuurlijk voor de NS No-Smile en Not-Smart.. Het heeft wel wat.. vele hefboom trap “waggons”, ..let op perron afstapje, waggon 2022 komt nu binnen op spoor 2, oh, het zijn er meer, en ‘t is druk op openwaggons, er wordt op gecampeert of gepicknickt… Moet er wel totaal niet gereden worden, en een rode lantaarn achter en een witlicht lantaarn voor is wel verplicht en bij rode seinen wachten .. en toestemming van NS of pro rail nodig.. Wassenaar omsingelen en afsluiten raakt politici harder, eventueel met oude lockomotieven via aanhang wagen uit spoor weg musea, flink kolen aansteken en water vullen, stoomfluit lekker laten klinken opdat hun oortjes klinken…Dit heeft bijzonder ludiek effect.. Meeste politici wonen in Wassenaar.. Dit laat burgers onverlet. Bus wel doorlaten en ambulante wagens en leger voertuigen als ze heil in Wassenaarse zoeken.

    1. Simon schreef:

      Lijkt me best geestverruimend, zo’n tripje per pompwagen.

    2. Johan schreef:

      “Meeste politici wonen in Wassenaar.”

      Dat is ongetwijfeld waar als je het hebt over het gemeentebestuur van Wassenaar, maar voor landelijke politici is dat aantoonbaar onjuist. Van de 225 Eerste- en Tweede-Kamerleden wonen er in totaal slechts 2 in Wassenaar: de voorzitter van de Eerste Kamer en een senator namens de SP. Dat kun je gewoon vinden op de officiële websites van de beide kamers.

  48. Henk uit Hekendorp schreef:

    Eigenbelang viert hoogtij, zo blijkt in de reacties op dit artikel. Geeft te denken…

    1. Martin schreef:

      Op deze site komen vooral mensen die het ov een warm hart toedragen, daar specifiek voor hebben gekozen of geen andere keuze hebben (geen rijbewijs om medische of andere redenen). Het zijn frustraties die eruit komen. Al jaren is het behoorlijk afzien in het ov: overmatige drukte, corona, talloze (soms epische) verstoringen en werkzaamheden, uitvallende treinen wegens personeelsgebrek enz. Je kunt er niet (meer) op bouwen. Soms zakt je de moed echt in de schoenen, vooral ook als je naar de toekomst kijkt. Hoelang is het op zich ‘luxe’ Nederlandse ov nog te handhaven als de reizigers het blijvend en massaal gaan laten afweten? Een staking, met in mijn ogen nogal onrealistische eisen, is dan de spreekwoordelijke druppel. Heeft m.i. niet zoveel met egoïstisch eigenbelang te maken.

  49. Marrian schreef:

    Goh ik dacht dat ze 19-08-2022 al aan staken waren 19.00 zouden we vertrekken uit Aalten trein viel uit 1930 trein gepakt naar Winterswijk van Winterswijk naar Zutphen Zutphen Zwolle konden dan om 21.00 thuis zijn met drie kleine kinderen geen trein dan naar Arnhem dan Zutphen kwamen tot in Zutphen stonden daar geen informatie niks uiteindelijk in een overvolle bus gestapt naar Deventer 21.46 aankomst Deventer trein net weg gevraagd konden jullie de trein niet effe tegen houden wij weten niet hoelaat de bussen komen ja hallo smiddags waren er al problemen hoorde ik van mijn man die moest om 16.00 met de trein naar huis vanaf Deventer was pas om 19.00 thuis om 22.16 zou er een trein komen viel uit stonden we in Deventer met drie Kids die uiteindelijk op de grond in slaap vielen schandalig uiteindelijk om 23.55 maar iemand gebeld die ons op kon halen 1.00 waren we thuis al met al meer dan 6 uur over gedaan en dat met 3 kleine kinderen dus dacht dat ze al aan staken waren

  50. hENK schreef:

    WAT ZEUREN AL DIE MENSEN TOCH OP DEZE SITE. iK GEEF MIJN CHAUFFEER EEN OPDRACHT EN IK KOM ER.

    1. heNK schreef:

      Straks braaf je huiswerk doen en dan niet te laat naar bed. Morgen is het weer maandag. Of heb je nog een weekje vakantie?

  51. Ronald schreef:

    Weet je wat het probleem is? De directies en top managers graaien het meeste geld weg. Het vloerpersoneel werkt bizarre uren en krijgen, omdat de planner niet weet waar die mee bezig is, van de ene op de andere uren te horen dat het toch even wat anders gaat. En dat tegen een loon die nauwelijks stijgt tegen een 1/3 verhoging van de lonen voor directies en CEO’s. Ligt dat aan het treinpersoneel? Nee het ligt aan de groot graaiers. Logisch dat het personeel staakt en ja dat geeft problemen. Niet fijn maar het is aangekondigd dus je kan er rekening mee houden. Dus heb je een vakantie geboekt, kijk hoe ver je kom met de bus en pak een taxi of rij met iemand mee, Taxi delen kan ook, 4 man in een auto is ook kosten delen als je naar dezelfde plek moet. Denk er ook aan dat het rotte handelen van de top managers en directies de oorzaak is dat personeel weg loopt en er dus een personeelstekort ontstaat. Op wie moet je dus schelden? Niet het personeel in elk geval.

    1. Annemiek schreef:

      Weer zo’n figuur die de klok heeft horen luiden, maar die niet weet waar de klepel hangt. De lonen in de top van NS zijn helemaal niet gestegen met 1/3e deel. Sommigen hebben maar een half verhaal nodig om onzin te bedenken.

      Juist de lage beloning voor de top is er de reden van dat er geen fatsoenlijke topman beschikbaar is die het stuurloze NS weer op de rails kan zetten.

  52. Anoniem schreef:

    Fijn wij zijn 100 % afhankelijk van zorgverleners. Vrijdag moet zorgverlener van Amsterdam naar den Haag reizen vv. Ik kan niet naar mijn werk omdat de zorgverlener niet kanbreizen. Werkgever boos. Ik geen inkomen en zorgverlener geen inkomen die dag. Bedankt.

  53. Petrus schreef:

    Fijn je zou maar net als ik met de trein naar je werk moeten en geen auto hebben 😡😡

    1. Annemiek schreef:

      Ik hoop dat onder de personen die het overkomt nog wat figuren zijn die bedenken dat het nu echt tijd is het lidmaatschap van de vakbond op te zeggen.

  54. Roland Tirol schreef:

    Ik heb drie keer de Nightjet geboekt om van Amsterdam naar huis te gaan, omdat het zo een zooitje is op de vliegvelden en dit is de derde keer dat het niet doorgaat. vorig jaar augustus, eerst machinisten in Duitsland, toen problemen op de route juni 2021 en nu NS Staking, gekkenhuis. Maar goed, het is voor een goed doel. We komen wel op een andere manier weer thuis.

  55. Ahmet schreef:

    Ik zeg heel kort en krachtig tot ziens NS
    En ik verwelkom alle regionale trein en bussen in Nederland de treinen van de NS zijn de laatste jaren ook al niet proper meer maar de regionale treinen en de bussen zijn vele malen schoner en en beter onderhouden dan dat spul van de NS

  56. Ellis schreef:

    En een treinkaartje is als zo duur. Ik ben meer dan 20 euro per dag kwijt aan reizen nu ik geen studenten ov heb, en mijn stagevergoeding is minder dan een 10tje 🙁

  57. Anoniem schreef:

    Er is te weinig personeel bij de NS??? Moeten ze niet zonder reden mensen van de opleiding afkicken. En misschien zorgen voor stagebegeleiders die wel eerlijk tegen de stagiaires zijn. En niet in hun gezicht zeggen dat alles goed gaat en vervolgens op de school iets anders zeggen. Waardoor de opleiding niet voortgezet kan worden. Want geen stage, is geen opleiding.

  58. G, van Heteren schreef:

    Al 40 jaar OV reiziger. ‘k Kijk naar alle reacties onder het stakingsbericht en denk: op deze versleten manieren lossen we dus niks op. Trouwe reizigers haken nog verder af. De foute mensen worden weer de dupe. Respect wordt niet gewonnen zo. NS krijgt echt geen creatiever bestuur op deze manier. Allerlei schade zal weer worden omgeslagen op de reizigers. Prijzen zullen verder stijgen. Een vicieuze spiraal. Dus vraagje: is er nog een heel ander gesprek mogelijk. Over OV als publieke zaak? Over manieren om het werk aantrekkelijker te maken? Over basisrespect t.a.v. NS personeel (en alle service diensten in dit land). Ik zit niet in de vakbond, maar vraag me af of er hier geen andere scenarios kunnen worden gevolgd. Sterkte!

  59. Irina schreef:

    DAG ,
    ER WERD TIJDENS DE DODENHERDENKING GEZEGD , DAT DE TWEEDE
    WERELD OORLOG
    GEEN VERLEDEN TIJD HEEFT .
    INDERDAAD , DENK EENS GOED NA OVER HET DODELIJK GEWELD IN
    ODESSA ( OEKRAINE )
    OP 2 MEI 2014 ,
    TOEN WERDEN ER MEER DAN 40 MENSEN VERBRAND EN GEDOOD ,
    WANT ZE WILDEN NIETS MET DE NIEUWE FASHISTISCHE REGERING
    IN KIEV TE MAKEN HEBBEN ,
    ZE WILDEN IN HUN EIGEN LAND RUSSISCH KUNNEN PRATEN , ZE
    WILDEN EEN DEMOCRATISCH
    REFERENDUM , EN ZE HADDEN GEEN WAPENS .
    OF WETEN WIJ NIET MEER , DAT HATIN – EEN DORP IN WIT RUSLAND (
    BELORUSSIA )
    VAN HET SOVJET UNIE BETEKENT ?
    KIJL MAAR OP INTERNET , DAAR KUN JE LEZEN OVER DE NAZI –
    OPERATIE “ WINTERZAUBER “ ,
    TOEN HADDEN DE NAZI DUIZENDEN SOVJET MENSEN UIT WIT
    RUSLAND GEDOOD EN LEVEND
    VERBRAND , DIT WAS DE TOTALE BEVOLKING VAN HET DORP HATIN
    IN WIT RUSLAND .
    STOP NAZI ‘s =stop navo

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.