NS: Spoor Zandvoort kan Formule 1-drukte niet aan

De Nederlandse Spoorwegen wil met het oog op de verwachte komst van een Formule 1-race in Zandvoort meer treinen kunnen laten rijden naar de kustplaats. De huidige stroomcapaciteit van de bovenleiding van deze spoorlijn laat dit volgens het spoorbedrijf echter niet toe. NS dringt daarom aan op de noodzakelijke verbetering van de bovenleiding naar Zandvoort aan Zee.

15.000 fans per uur

NS heeft eerste grove schetsen gemaakt voor een Formule 1-dienstregeling, waarmee grote aantallen racefans kunnen worden vervoerd. In die plannen gaat NS uit van twaalf treinen per uur. De intercity’s hebben dan een lengte van tien rijtuigen. Daarmee kan NS per uur gemiddeld tussen de 12.500 en 15.000 bezoekers naar Zandvoort aan Zee brengen.

Niet geschikt

Het lijkt er echter niet op dat NS volgend jaar al die capaciteit kan bieden. “Tijdens het uitwerken van deze treindienst onder regie van ProRail bleek dat de infrastructuur, en met name de stroomvoorziening, niet geschikt is om dergelijke treinaantallen op een stabiele en veilige werkwijze te verwerken”, schrijft NS in een brief aan consumentenorganisaties.

Onderzoek

ProRail onderzoekt op dit moment welke maatregelen nodig zijn om het spoortracé gereed te maken voor de extra treinen. “Waarbij NS aandringt op het spoedig realiseren hiervan.” ProRail kan in juni meer duidelijkheid geven over mogelijke aanpassingen.

Stroomvoorziening

De stroomvoorziening heeft de afgelopen jaren vaker voor problemen gezorgd. Zo wilde NS per dienstregeling 2017 het aantal treinen tussen Leeuwarden en Meppel uitbreiden, maar ook hier kon de stroomvoorziening het niet aan. Na aanpassingen konden de gewenste treinen in 2018 alsnog worden toegevoegd. ProRail houd er rekening mee dat dit soort problemen zich in de toekomst vaker voor zullen doen. Dat kan tot 2030 worden opgelost door het bijbouwen van extra onderstations, maar op termijn is het volgens ProRail nodig dat de stroom op de bovenleiding (nu 1500 volt) wijzigt naar 3kV. 

© Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on 5 juni 2019 07:46

Bekijk reacties

  • Infra, dus Prorail is de boodschapper. Waarom de verschillende artikelen dan steeds naar de NS wijzen is mij vreemd.

    • Ns dringt bij prorail aan op een verbetering van de infra om meer treinen te kunnen rijden. Het gaar dan wel over infra maar die infra heeft NS nodig, het blijft een samenwerking.

    • Wat bedoel je precies? De boodschap is toch dat NS niet haar beoogde dienstregeling kan realiseren? Dat zie ik niet als wijzen naar NS, maar als constatering.

      • 'NS: spoor kan drukte niet aan'
        Vervolgens wordt in het AD-artikel Prorail aangehaald als degene die met deze uitspraak komt. Dan is het toch Prorail die zegt dat het niet kan, want de NS geeft aan de treinen wel te kunnen/willen inzetten.

        • NS schrijft het in een brief aan consumentenorganisaties (zie locov.nl) en verwijst daarbij naar ProRail. ProRail heeft dat dus tegenover NS aangegeven. NS wijst daarop in een openbare brief. In mijn ogen is het wel een beetje detail.

  • Zet desnoods maar de afgedankte diesels in in een metroachtig systeem tussen zandvoort en haarlem. Ziet men geen oplossing hiervoor dan dan redbull racingteam inschakelen: met een goede insteek is het op te lossen.

  • Is er al bepaald dat de F1 in Zandvoort plaatsvindt? Was Assen niet toevallig ook "in de race"?

    Voordelen wat betreft Assen:

    1. wellicht meer ervaring met het verwerken van grote mensenmassa's (elk jaar de TT eind juni)
    2. van/naar Assen rijden minder treinen dan tussen Amsterdam en Haarlem, dus meer mogelijkheden om extra treinen in te zetten
    3. grotere reikwijdte; vanaf Den Haag en Rotterdam is Assen zonder overstap bereikbaar.

    Nadeel is dat vanaf Assen een bustransfer nodig is en vanaf Zandvoort de route naar het circuit in principe te lopen is.

  • Men kan gebruik maken van diesellocs,deze zijn er toch nog wel.
    Zo kunnen we ook dieseltreinen inzetten.

    • Het is een mooi idee, maar ik vraag me af of je daarmee ook tegelijkertijd de laagspanning in de getrokken rijtuigen kan voeden (klimaatbeheersing, verlichting, omroep, deursystemen). Voornamelijk worden ze voor goederen ingezet die geen laagspanning gebruikt.

      • Op zich is het geen gek idee om ca. 5% van de dienstregeling standaard met dieselmaterieel uit te voeren. Wat zijn de voordelen:
        - de kennis van dieselexploitatie blijft in huis
        - daar waar de bovenleiding het niet aan kan, kan diesel ingezet worden
        - bij storingen met de bovenleiding kan op diesel terug gevallen worden
        - bij bepaalde werkzaamheden aan de bovenleiding kan met diesel tijdens de werkzaamheden doorgereden worden

        Het niet bezitten van een alternatief bij uitval van elektrische tractie maakt het spoor erg kwetsbaar.

        • Vraag Arriva maar, nog genoeg dieseltrajecten aan de rafelranden van ons spoornet.

  • Het is waanzinnig om voor zo'n evenement slechts een voorlooptijd van één jaar te hebben. Krijgen ze zelf het circuit wel gereed? En hoe met het met alle andere voorzieningen?
    En kan station Haarlem al dat verkeer dan wel aan? De treinen rijden dan direct vanaf Schiphol of Amsterdam.
    De noodzaak om snel te beginnen is natuurlijk dat Max Verstappen over een aantal jaar niet meer op zijn top is. Dan is het venster weer gesloten.

    • En prins bernard moet zijn zin hebben,loop die man alsjeblieft niet in de weg,prinsje nooitgenoeg

    • Vanaf Schiphol naar Zandvoort kan niet.De Hemboog bij Sloterdijk sluit alleen aan op de Zaanlijn.

      Overigens wel stevig wat investeringen die nodig zijn voor slechts drie dagen! Gaat dit ten koste van broodnodige investeringen elders, die nodig zijn voor het héle jaar?
      Of trekken Prins Bernard Junior of Heineken de portemonnee? Het is Heineken die dit evenement volop wil gaan inzetten voor promotie.

      • De Oranjes betalen nooit. De oude Bernhard deed dat ook nooit en hij reisde veel met altijd goede verzorging als roze campagne aan boord van trein en vliegtuig.

        Men zal toch wel trachten het circuit dan wat meer te gebruiken. Leuk voor de omwonenden. Het beste hadden ze het hele zootje 20 jaar geleden afgebroken. Dan had je nu deze trammelant niet.

      • Op elke mooie zomerdag hebben ze te weinig treinen in Zandvoort.
        Dus het is handig voor de gehele zomerperiode.

        • HEt gebrek aan capaciteit (is dat er?) in de zomer is niet veroorzaakt door te gering vermogen in de energievoorziening.

      • Van Haarlem naar Schiphol (en Leiden, Den Haag, Rotterdam, HSL enz) kan altijd via Ams Centraal, Diemen Zuid en Ams Zuid.
        Misschien ook een idee om F1 treinen te laten stoppen in Ams Arena i.vm. de parkeerterreinen enz. daar.

        • Alsof er nooit andere evenementen zijn. Maar goed. Men verzint wel wat. Waarschijnlijk wordt het om veel overstappen tegen te gaan Amsterdam-Zandvoort en Haarlem-Zandvoort door elkaar gemengd. Alleen op de retour even oppassen :)

    • Die Buffels overschilderen in Heineken-kleuren en beplakken het Heineken-logo met de bril van Bernard Junior op de neus en pendelen tussen Haalem en Zandvoord aan Zee.

  • Wat een flauwekul. NS kan gewoon dieseltreinen lenen bij Arriva, die hebben het weekend een groot overschot. En Breng heeft ook nog 9 dieseldriewagen stellen over, want die rijden in het weekend sowieso niet. Het lijkt erop dat NS en ProRail dit evenement weer willen gebruiken voor hun gebruikelijke bedelpartij om meer geld.

  • Diesels klinkt leuk, maar dit gaat om duizenden mensen. 2 Buffels achter elkaar hebben al 50 zitplaatsen minder dan een even lange VIRM van 4 bakken (340 tegenover 390, 2 GTW's van Breng komt maar tot 330 voor een vergelijkbare lengte), en dan komen daar nog eens staanplaatsen bij. Verleng je dan de treinen naar 10 bakken, scheelt dat dus ruim 125 zitplaatsen per trein, doe je dat 12x per uur, mis je dus al 1500 zitplaatsen.

    En dan weet ik nog niet eens waar jullie al die diesels vandaan willen halen, hebben we wel zoveel dieseltreinstellen rondrijden in Nederland? Of willen jullie ook nog even een hele zwerm aan gelegenheidssamenstellingen maken van locomotieven met rijtuigen? Inclusief bijbehorende goedkeuringen, testen, en alles wat er bij komt kijken, terwijl die ook nog eens nog minder capaciteit hebben door de locomotieven?

Share

Recent Posts

ProRail: 34x grootschalige werkzaamheden aan het spoor

Treinreizigers moeten in 2022 opnieuw goed de reisplanners bekijken voordat ze de deur uitgaan, want…

4 uur terug

Minder treinen NS door personeelstekort

Dit weekend rijdt de Intercity Direct over de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Amsterdam en Rotterdam drie…

3 dagen terug

Treinreis naar Berlijn duurt deze zomer tot 1,5 uur langer door werkzaamheden

De trein naar Berlijn krijgt deze zomer door werkzaamheden in Duitsland te maken met een…

3 dagen terug

Waarom stopt de nieuwe nachttrein naar Praag niet in Oost-Nederland?

In de Tweede Kamer gaan stemmen op om de particuliere nachttrein naar Praag, die vanaf…

5 dagen terug

Hoge verwachtingen voor Nightjet Zürich, start moeizaam

De eerste maand voor de nachttrein Amsterdam - Zürich is gepaard gegaan met enkele opstartproblemen.…

1 week terug

Vliegtuigje na noodlanding geramd door trein (video)

Een trein heeft zondagmiddag (lokale tijd) een vliegtuigje geramd in de Amerikaanse staat Californië. Vlak…

1 week terug