De NS gaat tijdens de Formule 1 in Zandvoort, begin september, hetzelfde aantal treinen inzetten als eerder gepland, ondanks dat maar twee derde van het oorspronkelijk aantal bezoekers bij het evenement aanwezig mag zijn.
De Nederlandse Spoorwegen laten in het weekend van 3, 4 en 5 september twaalf treinen per uur van en naar Zandvoort rijden. Dat betekent dat er elke vijf minuten een trein arriveert of vertrekt, zodat er 10.000 reizigers per uur vervoerd kunnen worden.
De hoge frequentie is mogelijk doordat ProRail eerder aanpassingen heeft verricht aan de infrastructuur en de stroomvoorziening. De spoorbeheerder had die wijzigingen versneld uitgevoerd, om vorig jaar mei klaar te zijn voor de eerste Grand Prix van Zandvoort na 35 jaar. Door corona ging dat toen niet door. Nu komen de aanpassingen alsnog goed van pas.
Reizigersvereniging Rover stelt dat er daardoor elders in het land minder en kortere treinen rijden en verzoekt de NS om de reiziger hierover zo concreet en duidelijk mogelijk te informeren. “Er rijden minder Intercity’s tussen Utrecht en Den Haag en tussen Schiphol, Utrecht en Arnhem, terwijl die normaal gesproken niet bekend zijn als minder drukke trajecten. Ook naar Rotterdam CS vervallen treinen, ondanks de Wereldhavendagen die ook dat weekend plaatsvinden. En beseft de reiziger dat dit weekend ook de hele vrijdag omvat?” vraagt Rover-directeur Freek Bos zich af.
Afgelopen vrijdag werd bekend dat de race door mag gaan, maar wel met minder bezoekers. Desondanks verwacht de NS grote drukte rondom het race-evenement. Zandvoort en Bloemendaal aan Zee zijn op 2, 3, 4 en 5 september per auto niet of nauwelijks bereikbaar.
Goedkope treinkaartjes zijn vanwege de verwachte drukte niet geldig op 3, 4 en 5 september. Daarnaast moeten bezoekers rekenen op een overstaptijd van zeker een half uur op de trein naar Zandvoort. Vanwege de drukte is het ook niet toegestaan voor reizigers tussen Amsterdam en Zandvoort om een fiets mee te nemen in de trein.
De Formule 1-race is voor NS een enorme operatie, stelt het spoorbedrijf. De dienstregeling voor dat weekend is vooraf via een computersimulatie getest. Het in- en uitstapproces is fysiek geoefend.
Om alles in goede banen te leiden, zijn er per racedag ook circa 300 extra NS-medewerkers aan het werk om reizigers te helpen, laat de NS weten. Die zullen ook op en rond de stations aanwezig zijn om de bezoekers te helpen snel hun weg te vinden naar de race en de doorstroom te bevorderen. Daarvoor zijn ook extra in- en uitcheckpalen neergezet bij station Zandvoort, zodat er minder oponthoud is.
Verder is met ProRail gezorgd voor extra storingsploegen, een sleeplocomotief en een reservetrein met personeel. Dat weekend zijn er vermoedelijk ook extra veel treinreizigers op pad naar andere evenementen, zoals de Wereldhavendagen in Rotterdam. Mede daarom vraagt Rover aan de NS om ook de reiziger die níet naar Zandvoort gaat zo goed mogelijk te informeren.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 17 augustus 2021 09:22
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…
Op 27 augustus 2024 heeft de Rechtbank Zeeland-West-Brabant het faillissement uitgesproken over Train Charter Events…