NS staking officieel aangekondigd (maar wachten op details)

FNV, CNV en VVMC roepen medewerkers van de Nederlandse Spoorwegen op om woensdag in de regio Noord te gaan staken. “Dat is nu definitief. Van 04.00 uur ‘s morgen tot 04.00 uur ‘s nachts rijden er dan wat ons betreft geen treinen in de regio”, zegt een woordvoerder van de FNV tegenover persbureau ANP.

Regio Noord 24 augustus

Onder de regio Oost wordt verstaan de standplaatsen Groningen, Leeuwarden, Lelystad, Zwolle en Onnen (werkplaats bij Groningen). “Wij hebben net de stakingsoproep uitgedaan naar onze leden voor de eerste 24 uursstaking op woensdag in regio Noord. Wij vinden het onbegrijpelijk dat de NS het zover laat komen”, aldus de woordvoerder van FNV maandag.

Dinsdagochtend ontbreekt er op NS.nl nog steeds informatie over de aangekondigde staking. Naar verwachting wordt aan het einde van de middag meer bekend over de impact van de staking. Dat is dus een halve dag voordat de staking van start gaat. Tegenover het ANP liet de NS maandag al weten dat het spoorbedrijf “zo snel mogelijk” reizigers over de staking zo goed mogelijk gaat informeren.

Blauwnet rijdt wel

Alleen NS personeel staakt. Andere vervoerders rijden wel gewoon. Woensdag zullen de Blauwnet-treinen Zwolle – Enschede bijvoorbeeld wél rijden. Mensen uit de Overijsselse hoofdstad kunnen dus via Almelo richting de Randstad reizen. Wel kunnen treinen van Blauwnet door de NS-staking drukker zijn dan normaal.

Vrijdag staking regio West

Vrijdag staan er ook acties gepland, in de regio West. Daaronder vallen de standplaatsen Leidschendam (werkplaats), Dordrecht, Leiden, Den Haag en Rotterdam. Naar verwachting zal deze staking ook impact hebben op de Intercity Brussel.

De estafettestakingen duren tot het einde van augustus. Als er dan nog geen cao-bod is waar de vakbonden tevreden mee zijn, komt er volgens de vakbond een landelijke staking. Onlangs liep een ultimatum af dat de bonden aan NS hadden gesteld. Een laatste handreiking van het openbaarvervoerbedrijf wezen ze af, omdat die niet genoeg in de buurt van hun eisen kwam.

Deur staat open

Een van de cao-eisen is een automatische compensatie voor de prijsstijgingen in het salaris van NS-medewerkers. Ook willen ze een eenmalige uitkering van 600 euro en een aanpassing van de regeling om eerder te stoppen met werken.

Volgens NS “staat de deur open” voor FNV en de andere vakbonden om verder te praten, “om te komen tot een goede cao”. “We zien genoeg aanknopingspunten om het gesprek voort te zetten.” De woordvoerster wil niet zeggen of de NS bereid is om FNV tegemoet te komen in haar eisen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 23 augustus 2022 22:15

Share

Recent Posts

Geen treinen van en naar Amsterdam Zuid in Hemelvaartweekend

In het Hemelvaartweekend van donderdag 29 mei tot en met zondag 1 juni is station…

1 dag terug

Nieuwe spoorlijn levert inwoners niet meer werk op – PBL onderzocht effecten van komst Hanzelijn

De aanleg van een nieuwe spoorlijn leidt er niet automatisch toe dat omwonenden meer en…

2 dagen terug

Politiek in Zuid-Holland wil af van Qbuzz

De problemen met het busvervoer van Qbuzz in Zuid-Holland zijn nog niet ten einde. Een…

2 dagen terug

‘Alleen samenwerking maakt internationale treindiensten succesvol’ – drie maatschappijen achter snelle treindiensten Duitsland – Italië

De nieuwe hogesnelheidsverbindingen die vanaf 2026 ingesteld worden tussen Duitsland en Italië zijn het resultaat…

3 dagen terug

Spoorwegmuseum stoot eerste generatie dubbeldekker en ander materieel af

Het Spoorwegmuseum in Utrecht stoot treinmaterieel af waaronder een DDM-1 dubbeldekker, locomotieven en een slaaprijtuig.…

3 dagen terug

Vanaf 2026 nieuwe Frecciarossa’s tussen Duitse en Italiaanse steden

Trenitalia gaat in samenwerking met Deutsche Bahn en ÖBB hogesnelheidstreinen rijden tussen Duitse en Italiaanse…

4 dagen terug