NS staking officieel aangekondigd (maar wachten op details)

FNV, CNV en VVMC roepen medewerkers van de Nederlandse Spoorwegen op om woensdag in de regio Noord te gaan staken. “Dat is nu definitief. Van 04.00 uur ‘s morgen tot 04.00 uur ‘s nachts rijden er dan wat ons betreft geen treinen in de regio”, zegt een woordvoerder van de FNV tegenover persbureau ANP.

Regio Noord 24 augustus

Onder de regio Oost wordt verstaan de standplaatsen Groningen, Leeuwarden, Lelystad, Zwolle en Onnen (werkplaats bij Groningen). “Wij hebben net de stakingsoproep uitgedaan naar onze leden voor de eerste 24 uursstaking op woensdag in regio Noord. Wij vinden het onbegrijpelijk dat de NS het zover laat komen”, aldus de woordvoerder van FNV maandag.

Dinsdagochtend ontbreekt er op NS.nl nog steeds informatie over de aangekondigde staking. Naar verwachting wordt aan het einde van de middag meer bekend over de impact van de staking. Dat is dus een halve dag voordat de staking van start gaat. Tegenover het ANP liet de NS maandag al weten dat het spoorbedrijf “zo snel mogelijk” reizigers over de staking zo goed mogelijk gaat informeren.

Blauwnet rijdt wel

Alleen NS personeel staakt. Andere vervoerders rijden wel gewoon. Woensdag zullen de Blauwnet-treinen Zwolle – Enschede bijvoorbeeld wél rijden. Mensen uit de Overijsselse hoofdstad kunnen dus via Almelo richting de Randstad reizen. Wel kunnen treinen van Blauwnet door de NS-staking drukker zijn dan normaal.

Vrijdag staking regio West

Vrijdag staan er ook acties gepland, in de regio West. Daaronder vallen de standplaatsen Leidschendam (werkplaats), Dordrecht, Leiden, Den Haag en Rotterdam. Naar verwachting zal deze staking ook impact hebben op de Intercity Brussel.

De estafettestakingen duren tot het einde van augustus. Als er dan nog geen cao-bod is waar de vakbonden tevreden mee zijn, komt er volgens de vakbond een landelijke staking. Onlangs liep een ultimatum af dat de bonden aan NS hadden gesteld. Een laatste handreiking van het openbaarvervoerbedrijf wezen ze af, omdat die niet genoeg in de buurt van hun eisen kwam.

Deur staat open

Een van de cao-eisen is een automatische compensatie voor de prijsstijgingen in het salaris van NS-medewerkers. Ook willen ze een eenmalige uitkering van 600 euro en een aanpassing van de regeling om eerder te stoppen met werken.

Volgens NS “staat de deur open” voor FNV en de andere vakbonden om verder te praten, “om te komen tot een goede cao”. “We zien genoeg aanknopingspunten om het gesprek voort te zetten.” De woordvoerster wil niet zeggen of de NS bereid is om FNV tegemoet te komen in haar eisen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 23 augustus 2022 22:15

Bekijk reacties

  • Doordeweeks staakt het personeel en in het weekend de directie. Een trein per uur is dan de norm. Het liefs met een overstap van 29 minuten.
    Het personeel is allang terug van vakantie, maar In september gaat het vrolijk verder. Andere vervoerders zien hun kans schoon en roepen ineens: "O ja, wij hebben ook een tekort aan personeel".

  • Oke, als Blauwnet wel kan rijden, vind ik dat Arriva ook kan rijden.

    En van mij hoeft Arriva niet alleen op de eigen lijnen te rijden, maar ook op de NS-routes tussen Leeuwarden/Groningen en Zwolle.

    @Treinreiziger.nl (Hildebrand van Kuijeren):
    2 vragen:

    1) Hoe zit het met het nachttreinen-plan van Arriva? Is hier meer bekend over?

    2) Als NS niet vanwege stakingen of andere redenen mag / kan rijden, word het dan niet eens tijd dat Arriva het recht krijgt om naast 's nachts te rijden richting Schiphol, ook overdag de lijnen te bedienen die NS door te kort aan personeel en treinen niet kan doen?

    Kun / wil jij hier eens onderzoek naar doen? Meerdere vervoersbedrijven in bepaalde kwetsbare concessiegebieden is toch beter voor zowel de reiziger als ook het idee van duurzamer reizen (dus minder vliegen en meer de trein pakken zonder discussies over welke vervoersbedrijf er dienst heeft?

    • Over die tweede vraag: Nee, dat mag helaas niet. Zelfs op trajecten waar al samenloop is van NS-treinen en Arrivatreinen mag Arriva niet de frequentie verhogen als dat NS een financieel nadeel oplevert of hun gewenste dienstregeling hindert. Als NS vanwege de uitvallende treinen de hoofdrailnetconcessie niet naar behoren uitvoert kan de staatssecretaris ze op het matje roepen, maar dat gebeurt in praktijk niet omdat dezelfde overheid ook de eigenaar is van NS.

      • Echter kan de aandeelhouder van NS Reizigers gewoon de toko verbieden om bezwaar aan te tekenen tegen overtredingen van de concessie. Andersom gebeurt het namelijk ook nooit.

  • Het grootste bezwaar tegen regionale stakingen blijft dat deze ook gevolgen hebben voor andere regio's. Daarvoor zijn de regio's te veel met elkaar verbonden en kan er eigenlijk alleen over een landelijk netwerk gesproken worden. Een landelijke staking heeft die een dag duurt heeft minder grote gevolgen dan een week met regionale (semi-landelijke) stakingen.

  • Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, m.a.w. het (NS) lijnennet kan nog solide zijn totdat een regio uitvalt dan is er van een samenhang tussen de stations geen sprake meer
    Gelukkig rijdt Arriva nog de bevellijn in o.a. Limburg en kan men nog altijd van noord Nijmegen naar zuid Maastricht / Heerlen rijden. Soms zijn er ook nog lange afstandsbussen maar of die voldoende soelaas bieden is maar de vraag. Arriva schijnt toestemming te hebben om in 202? Van Groningen/Maastricht in een weekend 's nachts te mogen rijden, maar of dat nog doorgaat is mij niet duidelijk...

  • Dit begrijp ik nu niet meer:
    een regeling om eerder te stoppen met werken? En nu al vallen de treinen uit door personeelstekort.......
    (En compensatie voor prijsstijgingen? Waarom andere branches niet en NS-personeel wel????)
    En waarom benadelen ze mij als klant / reiziger? Als ik een klant benadeel, heb ik serieus wat uit te leggen aan mijn leidinggevende.

  • Dat de vakbonden hun zin niet zullen gaan krijgen is te verwachten. Ze zijn het spoor bijster en water bij de wijn doen is bij de vakbonden onbekend.
    Looneisen helpt niet om personeel in dienst te houden en nog minder om nieuw personeel te vinden. Het probleem zit vooral in de arbeidsomstandigheden welke voor veel mensen niet aantrekkelijk is. Volgens mij valt daar meer winst te bepalen dan met een hoger loon alleen.
    Onlangs is een conducteur afgetuigd door een tweetal personen (zo schrijven de politiek corecte media, maar het blijkt te gaan om negers) en daarmee hebben de vakbonden een extra reden om te gaan staken. Maar dit feit van de conducteur geeft wel heel duidelijk aan waar het probleem zit. Arbeidsomstandigheden en veilig kunnen werken. Daar kan geen looneis tegenop.

    • @Stokbosveen, volgens mij zegt uw reactie en dan met name het woord negers meer over u dan over iets anders. Natuurlijk erg genoeg wat er gebeurt is met de conducteur, maar is het relevant dat die 2 personen blijkbaar een kleurtje hebben? Wordt het daardoor erger? Was het anders geweest als het ,,blanken'' waren? Of wat bedoelt u eigenlijk?

      • Mijn punt is dat als gevolg van de politieke correctheid niet meer gezegd mag worden wat de achtergrond is van personen. Bang als men is voor discriminatie. Feit blijft dat het overgrote deel van criminaliteit gepleegd wordt door personen met een donkere huidskleur. Maar dat mag dus niet meer hardop gezegd worden in dit land.
        In gewoon Nederlands zijn het dus inderdaad negers. Maar ook dat mag blijkbaar niet meer worden gezegd omdat het niet past in politieke correctheid. In onze schooltijd stonden negers gewoon als zodanig benoemd in lesboeken en leesboeken.
        Maar onder druk van onze overheid zijn die boeken verboden geworden.

        • Wauw in welke tijd leven we eigenlijk, zijn we weer terug bij neger en blanke personen heeft u corona gehad en zijn u hersenen aangetast ofzo

  • Wat ik onbegrijpelijk vindt? Dat het personeel haar reizigers betrekt in een discussie waar de reiziger niks mee te maken heeft en ze geen respect hebben richting de reiziger.

    In een ander nieuwsartikel las ik dat het personeel reizigers zal gaan uitleggen waarom ze staken en flyers gaan uitdelen. Denk niet dat ze veel tevreden reizigers zullen treffen en die flyers mogen ze ook wel houden!

    • Nee op solidariteit hoeft men niet meer te rekenen in ons prachtig geïndividualiseerde Nederland van 2022. Ieder lekker zijn ding doen, maar val mij er niet mee lastig. Dat is hoe een samenleving werkt, ja toch, niet dan?

  • De overduidelijke oplossing is het stakingsverbod voor spoorwegpersoneel wat dit land voor 1980 had terug te brengen. Dat voorkomt dit nodeloze toneelstukje omdat de bonden uiteindelijk toch gaan tekenen voor dit voorstel plus nog wat dingen om de jongere medewerker te naaien.

    Of de overheid stopt met het spoor te zien als geschikt alternatief voor automobiliteit, dat vind ik ook een acceptabele optie.

Share

Recent Posts

Treinstakingen in Oostenrijk, België en Verenigd Koninkrijk

Wie met de trein naar het buitenland wil, moet rekening houden met vertraging en uitval.…

1 dag terug

Met de trein naar België? Tot 75% korting (met treinbinding)

Ook NS International komt met een Black Friday aanbieding: tot 75% korting op de trein…

4 dagen terug

Interrail: tot 20% korting vanwege Black Friday

Voordelig met de trein door Europa? Tot 29 november 2022 kun je een Interrail Pass…

4 dagen terug

ProRail-personeel krijgt gemiddeld 9% meer loon

De vakbondenzijn met ProRail tot een onderhandelingsresultaat gekomen voor een nieuwe cao. Gemiddeld gaan de medewerkers van ProRail er…

5 dagen terug

Treinverkeer Berlijn – Hannover langdurig gestremd

Sinds 17 november is één van de kerntrajecten van Duitsland gestremd: Berlijn - Hannover. Hierdoor…

5 dagen terug

Spoorboekje 2023 verschijnt opnieuw op papier

Ook de dienstregeling van 2023 verschijnt weer op papier. Dit jaar zijn er door het…

2 weken terug