TUI lanceert met GreenCityTrip nachttrein naar de wintersport

Reisconcern TUI gaat aankomende winter reizen per nachttrein naar Oostenrijkse skigebieden verkopen. Tussen december en april moet er wekelijks een trein vertrekken naar populaire wintersportbestemmingen.

Elke week

De skitrein zal vertrekken vanaf Amsterdam Centraal. Via Utrecht rijdt de trein vervolgens rechtstreeks door naar Oostenrijk. Daar wordt de trein gesplitst in twee delen en doet vervolgens verschillende wintersportplaatsen aan.

De eerste nachttrein zal op 23 december vertrekken, de laatste op 31 maart. In die tussenperiode zal de nachttrein elke vrijdagavond uit Nederland vertrekken. In Wörgl wordt de trein zaterdagochtend gesplitst. Het deel naar Salzburgerland heeft Bischofshofen als eindbestemming en stopt onder andere in St. Johann in Tirol, Zell am See en Saalfelden. Het andere deel van de trein gaat via Innsbruck en Landeck naar Bludenz.

87% Interesse

TUI benadrukt dat het organiseren van een nachttrein uitdagend is. “De Europese infrastructuur kan immers nog wel wat uitbreiding en modernisering gebruiken. Maar TUI kijkt liever naar de mogelijkheden dan naar de hobbels op het treintraject” schrijft de reisgigant in een persbericht.

Volgens TUI blijkt dat slechts 8% nu met de trein naar het wintersportadres reist, maar dat 87% interesse heeft in een rechtstreekse treinverbinding. Arjan Kers, general manager TUI Nederland: “Voor een aantal bestemmingen is de trein een mooi alternatief vervoermiddel. Vakantiegangers willen vooral comfortabel en gemakkelijk reizen, het is aan ons om dat bij elkaar te brengen. ”

Hessel Winkelman en Maarten Bastian van GreenCityTrip: “Na de start van een succesvolle samenwerking begin van de zomer, zijn we heel blij om met TUI wintersport per nachttrein groot in de markt te zetten. Wij zijn ervan overtuigd dat er veel belangstelling is, een grote partner als TUI maakt dat we het samen bereikbaar maken voor veel wintersporters”. 

Andere nachttrein

NS kwam vorig jaar ook al met een dagelijkse nachttrein die onder meer naar Innsbruck en Wenen gaat. Daarmee werd Nederland weer aangesloten op het Europese netwerk van nachttreinen, na een periode van meer dan vier jaar zonder reguliere internationale slaapverbindingen over het spoor. Vaak laat Treinreiswinkel ook een nachttrein rijden naar de wintersportgebieden. Door corona heeft deze de afgelopen jaren echter beperkt gereden.

Sunweb heeft samen met European Sleeper een samenwerking opgestart, met het plan een nachttrein naar de Franse Alpen te introduceren. Of die trein deze winter daadwerkelijk al gaat rijden is onduidelijk.

This post was last modified on 25 augustus 2022 13:30

Share

Recent Posts

Werk Amsterdam Centraal begint dag eerder – vrijdag al hinder van en naar Schiphol

Er rijden op vrijdag minder treinen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol omdat ProRail de tweede…

20 uur terug

Deutsche Bahn denkt goede weg te hebben gevonden – wel weer stevig verlies

Topman Richard Lutz van Deutsche Bahn (DB) ziet een ommekeer in de crisis waarin het…

23 uur terug

‘Bezuinigingen dreigen ov onherstelbaar te beschadigen’

Bezuinigingen dreigen het openbaar vervoer in Nederland onherstelbaar te beschadigen. Hiervoor waarschuwt reizigersvereniging Rover die…

1 dag terug

Advies Locov: ‘NS moet Weert beter bedienen in dienstregeling 2026’

Belangenorganisaties willen dat de NS de dienstregeling voor 2026 verbetert voor reizigers van en naar…

2 dagen terug

Nieuwe NightJet vanaf 28 mei tussen Amsterdam en Wenen

De nieuwe NightJet van ÖBB doet vanaf 28 mei dienst op de verbinding tussen Amsterdam…

2 dagen terug

Waardering ov blijft hoog maar branche luidt noodklok over bezuiniging

Met een rapportcijfer van 7,8 blijft de waardering van het openbaar vervoer in Nederland hoog.…

3 dagen terug