Afbeelding: NS
NS vervangt het mondfluitje van de hoofdconducteurs voor een elektronisch exemplaar. Door de coronacrisis moeten conducteurs in de treinen verplicht gelaatsbescherming dragen en dat maakt fluiten erg onhandig.
In het buitenland werden al elektronische fluitjes gebruikt en daarmee is NS ook gaan testen. De e-fluitjes produceren volgens het spoorbedrijf behoorlijk wat geluid, maar als de conducteur vanuit de hand en voor de borst fluit, komt het geluid wat minder hard binnen dan de ouderwetse fluit.
Het was eigenlijk de bedoeling om de fluitjes al in juni te hebben, maar de levering werd vertraagd door de internationale coronamaatregelen. Begin juni was er een beperkte hoeveelheid beschikbaar die eerst werden uitgereikt aan de trainmanagers op de internationale treinen. Daarnaast kregen enkele hoofdconducteurs een fluit om te testen. NS heeft nu alle fluitjes binnen en verspreidt ze over de ruim 3000 hoofdconducteurs van NS.
Fluiten is bij wet verplicht voordat een trein vertrekt. De intercity’s hebben een ‘sluitfluit’. Er klinkt een fluitsignaal als de deuren sluiten. Toch fluiten veel collega’s dan ook nog zelf, aldus NS.
(c) ANP
This post was last modified on 14 juli 2020 16:51
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…