NS stapt over op elektronische fluit vanwege corona
14 jul 2020 15:16
NS vervangt het mondfluitje van de hoofdconducteurs voor een elektronisch exemplaar. Door de coronacrisis moeten conducteurs in de treinen verplicht gelaatsbescherming dragen en dat maakt fluiten erg onhandig.
In het buitenland werden al elektronische fluitjes gebruikt en daarmee is NS ook gaan testen. De e-fluitjes produceren volgens het spoorbedrijf behoorlijk wat geluid, maar als de conducteur vanuit de hand en voor de borst fluit, komt het geluid wat minder hard binnen dan de ouderwetse fluit.
Het was eigenlijk de bedoeling om de fluitjes al in juni te hebben, maar de levering werd vertraagd door de internationale coronamaatregelen. Begin juni was er een beperkte hoeveelheid beschikbaar die eerst werden uitgereikt aan de trainmanagers op de internationale treinen. Daarnaast kregen enkele hoofdconducteurs een fluit om te testen. NS heeft nu alle fluitjes binnen en verspreidt ze over de ruim 3000 hoofdconducteurs van NS.
Fluiten is bij wet verplicht voordat een trein vertrekt. De intercity’s hebben een ‘sluitfluit’. Er klinkt een fluitsignaal als de deuren sluiten. Toch fluiten veel collega’s dan ook nog zelf, aldus NS.
(c) ANP
Kunnen wij ook een fluitconcert verwachten?
t maakt geen fluit uit
heel apart. ik heb het fluitje gehoord. valt nogal tegen. de echte fluit is veel indringender. en dan: vanuit de hand en voor de borst is het minder hard. het is dus bekend. meer manieren zijn er toch niet?
Er bestaan al elektronische fluitjes, bij ICMm en de VIRMm. Ook de huidige ICRm met de TRAXX locomotieven die als IC Direct rijden, zijn voorzien van deze fluitjes.
Alles wordt meer gedigitaliseerd en dus automatisch gemaakt. Ik verwacht dat straks ook bij de nieuwe ICNG en nieuwste (HC!) dubbeldekkers die NS in de toekomst wil bestellen. Vergelijk het maar met de oude koersborden en rolfilms van weleer , deze zijn ook thans automatisch en van LED-lampjes voorzien.
is dit een fluitje van een cent?
“Fluiten is bij wet verplicht voordat een trein vertrekt.”
In welke wet staat dat?
De Rondo Russo-wet uit 1983 van Berdien Stenberg
Waarschijnlijk geen enkele. Er zal wel een spoorreglement zijn. Net als een verkeersreglement. Mensen weten het verschil niet tussen een wet en een reglement.
Jongens! De wijze Dries neemt het aan, stop de persen!
In de EU TSI exploitatie en verkeersleiding staat;
De spoorwegonderneming bepaalt welke controles en proeven moeten woerden uitgevoerd om te waarborgen dat elk vertrek veilig verloopt.
De betekenis van het fluitsein in het seinreglement is; ‘Let op’.
Geen wet dus.
Dat was ook het enige wat ik vond inderdaad. Het zou me ook verbazen als het een wet was, want er rijdt in Nederland ook materieel rond waarvan het deursluitsignaal geen fluit is en waarop niet altijd een conducteur meerijdt.
Kennelijk doet NS dus moeilijk met elektronische fluitjes waar nauwelijks geluid uitkomt, niet omdat dat wettelijk verplicht is, maar enkel omdat een intern regeltje van NS zelf verbiedt dat de conducteur bijvoorbeeld een bel, of knijp-, of gastoeter gebruikt.
De stap naar de electronische conducteur wordt kleiner en kleiner.
Zou hem/haar bijna een aalmoes geven, hoe invalide ze inmiddels zijn.
Kunnen ze ook een infuus krijgen zodat ze hun kopjes koffie binnenkrijgen? Pas op, moet het hoofdkantoor niet op ideeen brengen.
Fantast.
Hahaha grappig, weer een mevrouw met 3 minuten kennis;)
Mooi hè, dat instandhouden van het woord ‘hoofdconducteur’ alsof er ook een gewone conducteur is. Da’s echte NS logica: “Alle conducteurs zijn heel belangrijk voor ons, dus we noemen ze allemaal hoofdconducteur.” O. En wie is er dan de baas – beter gezegd, het hoofd – van de hoofdconducteurs?
“O, die noemen we Chef (van de) Trein.”
Nou, ik weet het niet hoor. Laatst hoorde ik door speakers in de trein: “op verzoek van de HC blijven de deuren gesloten”. En dat dus op het station waar de trein netjes langs het perron stil stond. Bleek iemand in de trein te zitten die was ‘vergeten’ in te checken. En het niet eens was met het feit dat hij daarop werd aangesproken door de HC. Pas na een half uur kwamen er twee politiemensen om die vervelende reiziger mee te nemen. Toen pas gingen de deuren open.
Er is dus kennelijk toch een HC in de trein. En voor velen waarschijnlijk een reden om de trein te mijden, na zo een ervaring dat je niet mag uitstappen.
Bij u is het iets met klok en ergens heel ver weg een klepel;))
En dus alle conducteurs betalen als leidinggevende…
Ik heb al heel lang geen fluitende conducteur meer gehoord, bij Arriva zijn conducteurs uberhaupt al een zeldzaamheid.
Bij Arriva in de noordelijke provincies is, ondanks dat er geen echte conducteurs zijn, de kans op controle veel groter dan in de gemiddelde trein van NS. Mensen die niet zijn ingecheckt, hun kaartje niet kunnen vinden of met een ander smoesje komen, gaan daar ook nog gewoon op de bon, omdat de gastheren dergelijke achterlijke onzin gewoon niet geloven.
Viel mij ook op bij NS, ik zag een tijdje terug twee mensen van V&S van NS, ze gaven iedereen in waarschuwing, ‘omdat ze door de haast niet konden inchecken’. dat vind ik toch wel jammer.
Dan vroeg ik me nog af, hebben de conducteurs dan niet hun eigen fluitje?