Onderhoud wisselverwarming schoot jarenlang te kort

Niet de sneeuw, maar achterstallig onderhoud aan spoorwissels is de grootste veroorzaker van de problemen op het spoor. ProRail heeft de spoorwissels jarenlang verwaarloosd, meldt dagblad Trouw.

Dagblad Trouw komt tot die conclusie op basis van gesprekken met leveranciers van wisselverwarmers, te weten Pintsch Aben, Adhetic en Heatpoint. Volgens hen zijn veel wisselverwarmers over de ´houdbaarheidsdatum´ van achttien jaar heen, toen ze de afgelopen maanden werden vervangen. Dat is volgens de directeuren van de drie bedrijven mogelijk omdat onderaannemers van ProRail met prestatiecontracten werkten. Zolang alles werkt, krijgen ze betaald, of er nu goed onderhoud is gepleegd of niet.

Pintsch Aben
´Wij garanderen beschikbaarheid van het spoorverkeer in het winterseizoen´, meldt Pintsch Aben. "Maar  als ze het niet onderhouden, dan gaat het stuk" vult bedrijfsleider Ronald Molenbroek aan. Pintsch Aben levert overigens niet alleen wisselverwarming aan ProRail, maar ook aan onder andere de SBB (Zwitserland), DB (Duitsland) en  NSB (Noorwegen).

Adhetic
Ron Brouwers, directeur van Adhetic stelt in de krant: "ProRail heeft zo lang bezuinigd, dat iedereen die in het verleden iets met wisselverwarmers heeft gedaan van stal moest worden gehaald". Het stoort hem bovendien dat de eerste bestellingen pas in de zomervakantie kwamen. "In februari wisten ze al dat het nodig was. Maar door al dat vergaderen, duurde het zo lang."

ProRail
Woordvoerder Michiel Haighton van ProRail wil in Dagblad Trouw niet ingaan op de beschuldiging dat het onderhoud aan de wissels jarenlang tekort schoot. "Die conclusie laat ik aan deze bedrijven." Haighton laat weten veel vertrouwen te hebben in de onderaannemers van ProRail (BAM Rail, VolkerRail, Strukton en ASSET Rail). 

This post was last modified on 28 oktober 2016 14:35

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

11 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug