Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft de aanbeveling van de Onderzoeksraad voor Veiligheid niet opgevolgd om binnen twaalf maanden duidelijk te maken waar het beveiligingssysteem ERTMS nodig is.
De Onderzoeksraad had de minister na een dodelijk treinongeluk in Barendrecht aanbevolen om die duidelijkheid te verschaffen. Voorzitter Joustra van de Onderzoeksraad betreurt deze gang van zaken en gaat ervan uit dat deze aanbeveling alsnog op korte termijn wordt opgevolgd.
Op 24 september 2009 botsten twee goederentreinen frontaal op elkaar bij Barendrecht. Ook een derde trein met reizigers raakte vervolgens bij de aanrijding betrokken. De machinist van één van de goederentreinen kwam hierbij om het leven, de andere machinist raakte zwaar gewond. De botsing is veroorzaakt doordat één van de treinen door een rood sein is gereden, zeer waarschijnlijk doordat de machinist onwel is geworden.
Het sein in Barendrecht was één van de seinen die nog was uitgerust met het oude beveiligingssysteem. De Onderzoeksraad beveelde de minister vervolgens aan om te onderzoeken op welke plekken het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS nodig is.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…