Arriva gaat het treinvervoer op het traject Zwolle – Emmen uitvoeren met gloednieuwe elektrische treinen van het Zwitserse bedrijf ‘Stadler’. In december 2012 gaat de treinconcessie in. Hiervoor heeft Arriva 14 Spurttreinen besteld, waarvan 6 treinen tweedelig en 8 t treinen driedelig. Op het traject Almelo – Mariënberg gaat Arriva rijden met bestaande Lint dieseltreinen welke voor aanvang van de concessie geheel worden vernieuwd.
De leveringsovereenkomst van de nieuwe treinen is twee weken geleden getekend. Toen tekende het bedrijf ook voor de leveringsovereenkomst voor de Spurt treinen in de achterhoek.
De Spurt treinen worden voorzien van onder andere een 1e klas compartiment met 16 zitplaatsen, een werk- en stiltecoupe, genoeg plek voor fietsen, een loungehoek en een vaste
balie voor de stewards waar reizigers terecht kunnen met vragen. Een dergelijke balie ontbreekt in de huidige Spurt treinen die rijden in Noord-Nederland en de Merwedelingelijn.
Vanaf 9 december 2012 Arriva neemt het treinvervoer op de Vechtdallijnen over van NS en Connexxion. Op 9 december 2012 start Arriva op de lijn Zwolle – Emmen, Almelo – Mariënberg volgt een jaar later. Dit is de uitkomst van de Europese aanbestedingsprocedure die de provincies Overijssel, Drenthe en Regio Twente hebben uitgevoerd. Het treinvervoer wordt verleend tot en met december 2027.
This post was last modified on 11 mei 2017 18:23
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…