Staatssecretaris Aartsen (tweede van links) met bestuurders. Foto Provincie Overijssel
De elektrificatie van de spoorlijn tussen Almelo en Mariënberg kan in 2027 starten. De provincie en het Rijk hebben maandag een bestuursovereenkomst getekend voor het project dat al in 2028 klaar moet zijn.
Staatssecretaris Thierry Aartsen, die maandag in Emmen ook een belangrijke stap zette voor de Nedersaksenlijn, tekende in het stationsgebouw van Mariënberg de bestuursovereenkomst met de provincie Overijssel. Het spoortraject Almelo – Mariënberg, dat dagelijks door ruim 3000 reizigers wordt gebruikt, is deel van de Nedersaksenlijn.
In het maandag getekende akkoord staan de afspraken over de samenwerking, de financiering van de elektrificatie en de vervolgstappen. Voor spoorbeheerder ProRail betekent het tekenen van de overeenkomst dat er een aannemer geselecteerd kan worden zodat het werk in 2027 kan starten.
Het traject Almelo – Mariënberg ligt op de Vechtdallijn Almelo – Hardenberg waar Arriva treinen rijdt. Tussen Mariënberg en Hardenberg is er al een bovenleiding. Het plaatsen van een bovenleiding boven het enkelspoor tussen Mariënberg en Almelo is begroot op 75 miljoen euro, waar de provincie Overijssel met 52,5 miljoen euro het merendeel aan bijdraagt.
“Met deze ondertekening zijn we weer een flinke stap verder op weg naar stiller, sneller en schoner openbaar vervoer. Reizigers en omwonenden hebben daar direct profijt van”, zei de Overijsselse gedeputeerde Martijn Dadema maandag. Staatssecretaris Aartsen noemt de elektrificatie van dit traject “een mooie stap voorwaarts om het hele spoorwegennet in Nederland elektrisch te maken. Deze elektrificatie laat zien hoe Rijk en regio samenwerken aan een toekomstbestendig spoor. Het is een investering in bereikbaarheid én een schone toekomst.”
Van de 3.000 kilometer spoor in Nederland is 551 kilometer nog niet voorzien van een bovenleiding. Vooral in Oost-Nederland liggen van het noorden naar het zuiden nog verschillende spoortrajecten die nog niet elektrisch zijn. Voor sommige trajecten lopen al projecten om hier bovenleiding aan te brengen.
Op de Maaslijn tussen Nijmegen en Venlo is het werk om bovenleiding aan te brengen dit jaar begonnen. Voor 60 kilometer niet-elektrisch spoor tussen Hengelo en Zutphen hebben de betrokken provincies onlangs 6 miljoen euro uitgetrokken om plannen uit te werken om hier tegen 2032 bovenleiding te krijgen.
Op de trajecten zonder elektriciteit rijden momenteel dieseltreinen die in totaal jaarlijks 53 miljoen kilo CO2 uitstoten. Elektrische treinen stoten zo’n vijf keer minder uit. Een ander voordeel van de elektrische treinen is dat ze tot 20 decibel stiller zijn bij optrekken en afremmen.
Voor de diensten over de spoorlijn Almelo – Hardenberg schaft Arriva vijf nieuwe elektrische Flirt-treinen aan. Dat zijn dezelfde treinen die het spoorbedrijf al inzet voor de andere Vechtdallijn Zwolle – Emmen.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 7 oktober 2025 13:38
De Kennemerspoorlijn Haarlem – Uitgeest is deels gestremd door een stroomstoring in de Velsertunnel. Er…
Het Tsjechische spoorbedrijf Leo Express plant samen met het Italiaanse Arenaways een directe trein tussen…
Het spoor tussen Utrecht en Den Bosch is komend weekend weer gestremd, ditmaal omdat ProRail…
Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…
Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…
Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…