Amsterdam gaat het openbaar vervoer in de stad moderniseren. Het netwerk wordt beter aangesloten op het treinverkeer. Ook gaan trams, metro´s en bussen vaker en sneller rijden. Dat staat in de Mobiliteitsaanpak Amsterdam 2025 die donderdag is gepresenteerd door verkeerswethouder Eric Wiebes.
Het stedelijk openbaar vervoer moet zich meer richten op de behoeften van de reiziger en meer rekening houden met verschillen in vraag in spits- en daluren. Het treinverkeer moet daar ook beter op inspelen. Het is de bedoeling dat niet iedereen via Amsterdam Centraal reist, maar een van de vijf andere stations. Wiebes overlegt hierover met het ministerie van Infrastructuur, de Nederlandse Spoorwegen en ProRail.
De plannen moeten werkelijkheid worden door efficiënter te werken, ook met het onderhoud, waardoor geld zou overblijven voor kwaliteitsverbetering en snelheidsverhoging.
In de hoofdstad reizen dagelijks ruim een half miljoen mensen in het openbaar vervoer. De gemeente verwacht dat dat aantal de komende jaren verder toeneemt. Het aantal huishoudens stijgt tot 2040 met zo´n 270 duizend.
Eerder werd al duidelijk dat de gemeente investeert in het fiets- en autoverkeer in de stad. Zo komen er 38 duizend nieuwe fietsparkeerplekken bij en vijfduizend inpandige autoparkeerplaatsen.
(c) Novum
Een Eurostar-trein van Amsterdam naar Parijs is donderdagochtend gestrand met 600 passagiers aan boord. In…
Er is vanaf donderdagochtend tot zondagochtend helemaal geen treinverkeer in Groningen door werkzaamheden. Als maandag…
Qbuzz krijgt een boete van in totaal 1 miljoen euro van de provincie Friesland voor…
De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…
De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…
Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…