Volgens reizigersvereniging Rover worden een aantal OV abonnementen tot 170 procent duurder. De vereniging heeft in een boze brief opheldering gevraagd aan provincies en de stadsregio´s. Rover noemt de prijswijziging onwettig. Ook Maatschappij voor Beter OV is niet te spreken over de nieuwe tarieven.
De vervoerbedrijven willen per 1 januari meer geld zien voor het stad-/streekdeel van het OV-jaarabonnement. Voor één persoon gaat dit abonnementsdeel met een kleine 5% omhoog, voor 2 personen is dit 50% en een gezin van 6 personen krijgt een prijsverhoging van maar liefst 170% voor de kiezen.
NS-trajectabonnementen
Ook de 1-, 2- en 3-zonesupplementen, die worden aangeboden als aanvulling op een NS-trajectabonnement worden fors duurder (20%). Eerder deze maand kregen sommige houders van een NS-trajectabonnement bericht dat het supplement geheel zou worden afgeschraft. Voor Beter OV kreeg in reactie op een brief op poten bericht, dat de suppleties allemaal zouden blijven bestaan, maar dat er nog wel werd gepraat over de tariefstelling voor volgend jaar.
Wettelijk voorschrift
Die tariefstelling is nu bekend, maar daarover is geen advies gevraagd aan consumentenorganisaties. "Zij hebben zich niet gehouden aan dit wettelijke voorschrift" zegt een woordvoerder van Rover . Maatschappij Voor Beter OV wil dat ook NS zich gaat verzetten tegen de nieuwe tarieven.
Sluitpost
Rover wijst verder op de afspraak met minister Schultz over minimaal een jaar ‘tariefrust’ na het moment van afschaffing van de strippenkaart in een bepaalde regio. “De stads- en streekvervoerders en de provincies/stadsregio’s hebben alleen aan geld gedacht,” concludeert Rover. “De reiziger is voor hen een sluitpost.” Rover eist in de brief aan de overheden dat zij de buitensporige prijsverhogingen terugdraaien en over voorgenomen tariefwijzigingen eerst advies vragen.
Absurd
Advies is wel gevraagd over een verhoging met 4,9% van een aantal landelijk geldende tarieven in het stads- en streekvervoer. Gezien de verwachte inflatie vindt Rover ook deze prijsverhoging te groot. In dit percentage zit een compensatie aan de vervoerbedrijven voor omzetverlies door weggejaagde bus-, tram- en metropassagiers. Rover vindt dit absurd en verwacht dat de regionale consumentenplatforms hierover negatief zullen adviseren.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…