Pleidooi voor HSL Amsterdam – Stockholm (- Helsinki)

De steden Amsterdam, Hamburg, Kopenhagen, Stockholm en Helsinki willen dat er een onderzoek komt naar een hogesnelheidslijn. Dat meldt Dagblad van het Noorden.

Europees geld

De vijf steden, die zich volgens de krant presenteren als de ‘Big 5’, tasten af of er Europees geld kan worden uitgetrokken voor een dergelijk onderzoek. Tussen Duitsland en Denemarken komt er al een treintunnel – de Fehmarnbelttunnel – die de reistijd tussen Hamburg en Kopenhagen aanzienlijk moet verkorten. Die zal tussen 2026-2028 worden gerealiseerd. Ook wordt er geopperd om een HSL Mälmo – Stockholm aan te leggen.

Lange adem

In mei komen de vijf steden bij elkaar, dat gebeurt op initiatief van Rolf-Barnim Forth. Hij is directeur van het Noord-Duitse samenwerkingsverband op het gebied van marketing en toerisme. Hij benadrukt dat de discussie over een HSL Amsterdam – Stockholm (- Helsinki) zich in een pril stadium bevindt. “Dit soort discussies duren vele jaren. Het is belangrijk dat provinciale steden in Noord-Nederland en Noord-Duitsland zich aansluiten bij dit Big 5-initiatief. Want met alle respect, Hamburg stelt met twee miljoen inwoners niets voor in vergelijking met Parijs of Sjanghai. Te weinig om snelle internationale treinverbindingen met veel passagiers aan te leggen’’, vertelt Foth aan Dagblad van het Noorden.

Hamburg – Berlijn

Aanleg van een dergelijke HSL zou vele miljarden kosten, maar volgens Foth is daar nu wel het moment naar. Hij wijst erop dat ook Nederland wil dat de trein een alternatief wordt voor de korte vluchten. Foth hoopt op een succes als tussen Hamburg en Berlijn, waar de reistijd van de trein is verkort naar 1 uur en 40 minuten. Dagelijks maken 16.000 mensen gebruik van deze trein. “Daarmee is het een meer dan goede vervanger van de binnenlandse lijnvlucht.’’


Vluchten op de route Amsterdam – Helsinki

  • Amsterdam – Bremen: 3 vluchten per dag
  • Amsterdam – Hamburg: 6 vluchten per dag
  • Amsterdam – Kopenhagen: 12 vluchten per dag
  • Amsterdam – Stockholm: 9 vluchten per dag
  • Amsterdam – Helsinki: 6 vluchten per dag
  • Hamburg – Kopenhagen: 5 vluchten per dag
  • Hamburg – Stockholm: 3 vluchten per dag
  • Hamburg – Helsinki: 2 vluchten per dag
  • Kopenhagen – Stockholm: 19 vluchten per dag
  • Kopenhagen – Helsinki: 10 vluchten per dag
  • Stockholm – Helsinki: 16 vluchten per dag

Momentopname, 28 januari 2019.

This post was last modified on 2 februari 2020 13:55

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug