Arriva zoekt testreizigers voor zelfrijdende trein (met machinist)

Tussen 13 en 17 februari organiseert Arriva de eerste testritten met zelfrijdende treinen met reizigers. De testritten zullen in de avond plaats vinden. Per testrit zoekt Arriva 50 reizigers, die worden beloond met een bol.com cadeaubon en een Arriva-dagkaart.

Het gaat om zelfrijdende treinen waarbij de machinist de verantwoordelijkheid houdt, daarmee is de situatie vergelijkbaar met de automatische piloot in het vliegtuig. In vaktermen gaat het om Automatic Train Operation (ATO) level 2.

Testreizigers gezocht

De eerste testen zijn vorig jaar uitgevoerd tussen Groningen en Zuidhorn, maar bij die test mochten geen reizigers mee. Bij de tests die nu op het programma staan, mogen wel reizigers mee. Er zijn wel een aantal eisen verbonden. Zo moeten de testreizigers goed ter been zijn, en bereid te zijn om twee keer een rit van een uur te maken (twee keer van Groningen naar Buitenpost en terug). Reizigers die interesse hebben kunnen zich via deze pagina aanmelden.

De ritten vinden plaats op donderdag 13, vrijdag 14, zaterdag 15, zondag 16 en maandag 17 februari tussen 20.00 en 24.00 uur.  De testritten zijn bewust in de avond. Dan rijden er minder reguliere treinen en is er dus meer ruimte op het spoor. De testritten worden georganiseerd in samenwerking met ProRail, Arriva, de provincie Groningen en Stadler. Stadler is als treinbouwer verantwoordelijk voor de ATO-techniek.

Over ATO

Er bestaan vier verschillende niveaus van Automatic Train Operation. De proef wordt uitgevoerd op ATO-systeem niveau 2. Dat betekent dat de machinist betrokken blijft, maar dat bepaalde taken worden overgenomen. Zo wordt de machinist ondersteund met een type smart cruise control. De verwachting is dat treinen hierdoor dichter op elkaar kunnen rijden zodat de capaciteit op het spoor wordt vergroot. Het energieverbruik daalt, zo is de verwachting, omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder hoeven te stoppen.

Bij ATO-systeem niveau 4 kunnen de treinen volledig automatisch rijden, zonder machinist. Op dit moment zijn er echter geen testen gepland op niveau 3 en 4. Er wordt over nagedacht om ATO-systeem niveau 2 uiteindelijk tussen 2030 en 2035 in Groningen te implementeren.

In beeld: ATO test bij NS (eind 2019)

This post was last modified on 2 februari 2020 13:52

Share

Recent Posts

Paar dagen voor stremming al geen treinen door storing Velsertunnel

De Kennemerspoorlijn Haarlem – Uitgeest is deels gestremd door een stroomstoring in de Velsertunnel. Er…

1 uur terug

Plan voor directe trein tussen Praag en Venetië

Het Tsjechische spoorbedrijf Leo Express plant samen met het Italiaanse Arenaways een directe trein tussen…

21 uur terug

Opnieuw stremming tussen Utrecht en Den Bosch – geen treinen in weekend

Het spoor tussen Utrecht en Den Bosch is komend weekend weer gestremd, ditmaal omdat ProRail…

1 dag terug

Drie weken lang minder treinen van en naar Schiphol Airport

Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…

4 dagen terug

WestBahn neemt Chinese dubbeldekkers in gebruik – veroveren de Chinezen het Europese spoor?

Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…

4 dagen terug

Vrijdagochtend weer treinen tussen Geldermalsen en Den Bosch – herstel op schema

Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…

5 dagen terug