ProRail gaat spoorbruggen waar nodig extra koelen met water. De spoornetbeheerder doet dit met oog op de verwachte tropische hitte de komende dagen. "Spoorstaven kunnen bij hitte uitzetten. Vooral spoorbruggen moeten dan extra in te gaten worden gehouden, omdat bij uitzetting de brug niet meer goed kan openen of sluiten," aldus ProRail.
Ook langs het spoor worden maatregelen genomen. Een vonk van een passerende trein kan brand veroorzaken in droge spoorbermen. ProRail gaat daarom tijdig maaien. Bij slijpwerkzaamheden aan de rails wordt bovendien een brandwacht ingezet.
Verder zijn inspecteurs van het spoorbedrijf overal in het land bezig met een zogenoemde hitteschouw. Ze letten er vooral op of de stalen rails goed vastliggen in het grindbed van het spoor. Dat voorkomt uitzetting van het staal door hitte.
(c) ANP. Foto: Marcel van Kouwenhoven, defecte spoorbrug bij Amsterdam (niet veroorzaakt door hitte)
This post was last modified on 28 oktober 2016 11:25
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…