Spoorbeheerder ProRail heeft geleerd van de problemen van vorig jaar op de Heuvellandlijn, de lijn van Veolia tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum. Vorig jaar lag het treinverkeer dagen stil als gevolg van detectieproblemen.
Hierdoor werkten de overwegen niet goed meer, waarop ProRail het treinverkeer stillegde. Het duurde negen dagen voordat de treinen weer konden rijden en de oorzaak gevonden werd. De treinen van Veolia reden ´te soepel´ over het spoor, en werden door de bladval niet geconstateerd door de infrastructuur.
Nu probeert ProRail de situatie voor te zijn door het spoor te slijpen. Ook zijn er rondom Valkenburg bomen gekapt om de bladval te beperken. Ook heeft de spoorbeheerder een extra detectiesysteem bij overwegen neergelegd, dat immuun zou moeten zijn voor bladeren en vervuilde rails.
Herfstweer
Het herfstweer zorgt elk jaar voor vertragingen, doordat de sporen glad worden door de bladeren die erop vallen. Treinen kunnen daardoor minder goed optrekken en remmen en moeten derhalve langzamer wegrijden en eerder remmen, omdat ze anders in een slip raken. Daarbij kunnen ze bijvoorbeeld langs een station glijden. Vorig jaar noteerde het spoor de slechtste herfstdag sinds 2002, met 33% vertraagde treinen.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…