Punctualiteit Achterhoek stijgt na dramatische start

De punctualiteit stijgt weer op de spoorlijn Arnhem – Doetinchem – Winterswijk. Op 9 december namen Arriva en Breng het reizigersvervoer over van Syntus. Dat verliep problematisch. De toch al zo geplaagde spoorlijn zag de punctualiteit daardoor in december dalen naar 59%. Inmiddels is de punctualiteit weer toegenomen richting de tachtig procent.

Dat blijkt uit antwoorden van staatssecretaris Mansveld, na Kamervragen van de PvdA en CDA. Mansveld erkent dat de punctualiteit in december zeer laag was. Over geheel 2012 komt de spoorlijn uit op een gemiddelde van 81,3%, ook veel lager dan het landelijk gemiddelde. In 2011 reed nog 87,6 procent van de treinen op tijd.

Sinds begin januari stijgt de punctualiteit weer, zo laat Mansveld weten. "De opstartproblemen van de eerste 2 weken van de dienstregeling 2013 lijken achter de rug te zijn en beide vervoerders Arriva en Breng werken samen met ProRail aan een verdere verbetering van de dienstverlening." De vervoerders hebben Mansveld beloofd om op een "gepast moment" reizigers te zullen gaan compenseren. Het gaat om 25 euro.

Alhoewel de punctualiteit na de twee rampzalige startweken weer steeg, bleef ook de maand daarna de stiptheid onder het landelijk gemiddelde. Van 20 december tot 20 januari kwam Arriva bijvoorbeeld uit op een percentage van 77,7%, Breng op 75,8%. Een woordvoerder van Breng zegt in de Gelderlander de kritiek nu het weer beter gaat niet te begrijpen. Daarmee reageert hij op een lokale motie uit Duiven.

Woordvoerder Jouke Schaafsma van ProRail erkent dat het beter gaat, maar ook dat het nog niet goed genoeg is. Volgens Schaafsma is het te makkelijk om de misère op het spoor op de vervoerders af te wentelen. "Het grootste probleem blijven de frequentieverhoging van het aantal ritten én de forse groei van het aantal reizigers. Daar worden langetermijnplannen voor onderzocht, zoals dubbelspoor en versnelde rijtijden." 

Een trein wordt in de genoemde cijfers als te laat gezien als deze 3 minuten of meer vertraagd is.

This post was last modified on 11 mei 2017 18:19

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug