advertorial

Rampalen bij stations verhogen veiligheid

Op drukke stationspleinen komen dagelijks veel verkeersstromen samen: taxi’s die passagiers afzetten, bussen die aankomen en vertrekken en auto’s die zoeken naar een kiss & ride-plek. Om voetgangers en treinreizigers beter te beschermen, worden op steeds meer plekken rampalen geplaatst.

Drukke stationspleinen vragen om slimme beveiliging

Ken je die chaos bij het station tijdens de spits? Taxi’s die snel even iemand afzetten, bussen die manoeuvreren, auto’s die zoeken naar een kiss & ride plek. Met dagelijks meer dan 1 miljoen treinreizigers op Nederlandse stations is veilige afscheiding tussen verkeer en treinreizigers een belangrijk thema. Rampalen voorkomen dat voertuigen ongewenst in voetgangerszones kunnen komen. Ze beperken risico’s bij drukte en dragen bij aan een overzichtelijke en veilige omgeving.

Welke beveiliging past bij welk station?

Niet elk station heeft dezelfde inrichting en verkeersstromen. Daarom bestaan er meerdere oplossingen. Bij aanrijdbeveiliging.nl zie je precies welke oplossingen waar werken:

  • Vaste rampalen: bieden permanente afscheiding en zijn geschikt voor plekken waar verkeer structureel geweerd moet worden, zoals langs perrons of bij bushaltes.
  • Flexibele rampalen: buigen mee bij lichte aanrakingen en veren terug. Ze worden vaak gebruikt in zones waar taxi’s of bestelwagens rijden, zodat schade wordt beperkt.
  • Inrijdbare rampalen: normaal staan ze omhoog als barrière, maar ze kunnen tijdelijk worden neergelaten voor hulpdiensten of bevoorrading.

Bewezen effectief

Bij grote stations, zoals Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal, zijn rampalen zichtbaar onderdeel van de inrichting. Ze zorgen ervoor dat verkeersstromen rond de bus- en taxistandplaatsen gescheiden blijven van voetgangersgebieden. Dit maakt de stationsomgeving overzichtelijker en veiliger voor reizigers.

Wat betekent dit voor jou als reiziger?

Voor reizigers dragen rampalen bij aan een veiligere wachtruimte en duidelijkere routes naar trein, bus of taxi. Vooral voor mensen met kinderen of reizigers die minder goed ter been zijn, maakt dit het verschil tussen een druk en onoverzichtelijk stationsplein en een omgeving waar je zonder zorgen kunt oversteken of wachten.

Meer weten over veiligheidsoplossingen voor openbare ruimtes? Wil je rampalen kopen of advies over de beste oplossing voor een specifieke situatie? Check de mogelijkheden en krijg direct inzicht in wat past bij jouw locatie.

Dit bericht is een partnerbericht en valt buiten de verantwoording van de redactie van Treinreiziger.nl.

This post was last modified on 2 september 2025 12:17

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug