Foto: Stefan Verkerk
De prachtige, slijtvaste vloer op het treinstation is niet alleen bestemd als decoratief design, maar dient ook zijn dienst te doen als systeem voor intensief voetverkeer zijn. Met enkele van de sterkste vloerafwerkingen zoals epoxy giethars, is het geen wonder dat deze transportvloersystemen favoriet zijn voor terminals in de luchtvaartindustrie, showrooms en treinstations.
24/7 voetgangersverkeer. Schurend vuil en gruis, harde of gespijkerde schoenen, gesleep met zware bagage of rolkoffers, gemorst eten of drinken, en zelfs reizende huisdieren moeten worden getrotseerd. Speciale ruimten zoals food courts en toiletten hebben ook hun eigen behoeften aan sanitaire vloeren.
Loopoppervlakken moeten te allen tijde veilig, slipvast en hygiënisch zijn – dit betekent dat de vloercoating van treinstations bestand is tegen desinfecterende middelen, schoonmaakchemicaliën en constante fysieke slijtage zonder schade op te lopen. Zonder de juiste vloercoatingsystemen kunnen de poreuze woonbeton platen die voor vloeren in de transport- en luchtvaartindustrie worden gebruikt, gevaarlijke chemicaliën absorberen, permanente vlekken ontwikkelen en gevaarlijke veiligheidsrisico’s vormen.
Daarom zijn slipvaste, niet-poreuze transportvloeren populair in verschillende omgevingen, maar vooral op treinstations en luchthavens.
In drukke omgevingen zoals een luchthaven, is woonbeton een perfecte keuze als vloer. Reizigers en hun rollende bagage zorgen voor een constante slijtage van de vloeren, waardoor duurzaamheid van het grootste belang is. Met een gietvloer creëert men een perfecte vloer waarbij hoge eisen mogen worden gesteld. Denk bijvoorbeeld aan de mechanische industriële belasting, de slijtvastheid, hygiëne, chemische resistentie en vochtbestendigheid.
Een van de redenen waarom een gietvloer van woonbeton zeer duurzaam is, is te danken aan het productieproces dat gebruikt wordt om het te maken. Ook de gietvloer prijs is niet al te hoog vergeleken met andere vloerenprijzen. Gietvloeren wordt gemaakt met behulp van een unieke warmte-geïnfuseerde technologie, bekend als de hot press-methode. Met een gietvloer creëer je een perfecte vloer waarbij hoge eisen mogen worden gesteld. Denk bijvoorbeeld aan de mechanische industriële belasting, de slijtvastheid, hygiëne, chemische resistentie en vochtbestendigheid.
Daarnaast zorgen ze voor een glad afgewerkt oppervlak op een goedkope manier. Meestal is de beste manier om een betonnen plaat te installeren, door vloeibaar beton in een vorm te gieten en deze dagen te laten uitharden. Er zijn echter andere manieren om een gietvloer te installeren. Manieren die veel sneller werken en veel gemakkelijker te doen zijn zonder de hulp van professionals. Betonplaten kunnen ter plaatse worden geïnstalleerd of kunnen in de fabriek worden voorgegoten!
En met als resultaat: een gelijkmatig, strak en glad oppervlak dat zonder overgangen door een of zelfs meer kamers loopt. Oorspronkelijk worden dergelijke vloerbedekkingen vooral in de industriële sector aangetroffen. Maar intussen komen gietvloeren ook meer voor in woonruimten en kantoorpanden. En dat is niet voor niets!
Dit bericht is een partnerbericht en valt buiten de verantwoording van de redactie van Treinreiziger.nl.
This post was last modified on 20 september 2021 11:13
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…