Nachttrein naar Wenen een succes: vaak volgeboekt (maar ook vaak te laat)

De eind mei geïntroduceerde nachttrein naar Wenen kan de vraag amper aan. Wie kort voor vertrek een ticket wil kopen voor een lig- of slaapplek heeft grote kans daar naast te grijpen. Dat blijkt uit een steekproef van Treinreiziger.nl.

Vaak uitverkocht

Treinreiziger.nl heeft de beschikbaarheid via de Oostenrijkse spoorwegen, de ÖBB, gecontroleerd. Die zijn de initiatiefnemer van de trein. Tot twee weken voor vertrek zijn er nauwelijks ligplekken beschikbaar. slechts op vier dagen* lukt dat. Het nog luxere slaaprijtuig is slechts één keer beschikbaar, en alleen in een gedeelde coupé.

Tijdens deze steekproef is Treinreiziger.nl uitgegaan van een boeking voor twee personen. Wie alleen wil reizen, heeft een iets grotere kans dat er plekken beschikbaar zijn, maar nog steeds zijn de lig- en slaaprijtuigen op de meeste dagen volgeboekt. Ook de zitrijtuigen zijn regelmatig volledig volgeboekt. Op zes van de veertien onderzochte dagen is dat van toepassing. Opvallend is dat NS op sommige dagen eerder uitverkocht lijkt te zijn dan de ÖBB.

Veel vraag

Langer voor vertrek is er meer kans op een plekje maar dat is nog steeds geen garantie. Zeker rond de weekenden is de trein heel snel uitverkocht. Wie bijvoorbeeld op zondag 12 september een plek wil boeken in het slaaprijtuig grijpt er nu al naast.

Overigens wordt de nachttrein niet alleen gebruikt door mensen die van en naar Nederland willen reizen. Sommige reizigers stappen in Duitsland in om naar Oostenrijk te reizen. Maar ook aan Nederlandse zijde is er veel interesse in de Nightjet, bevestigt NS-woordvoerder Anita Middelkoop.

Subsidie

De nachttrein heeft ook een deel naar Innsbruck. Ook dat is regelmatig volgeboekt, maar de beschikbaarheid daarvan is iets beter. De slaaptrein bestaat uit tien rijtuigen: per bestemming twee ligrijtuigen, twee zitrijtuigen en een slaaprijtuig. Door corona heeft de nachttrein een lagere capaciteit dan normaal. Zo zijn er nu alleen vierpersoonsligcoupés te boeken, terwijl er normaal ook zespersoonscoupés worden aangeboden. Bovendien worden er nu meer cabines privé aangeboden.

De nachttrein lijkt dus in een vraag te voorzien. Toch heeft NS in zijn businesscase rekening gehouden met verlies. De vervoerder kan over een periode van drie jaar bij verlies maximaal 6,7 miljoen euro subsidie krijgen. Volgens NS is het nog te vroeg om te beoordelen of de trein ook zonder subsidie kan. De vervoerder wijst op de coronacrisis, waardoor er veel onzeker is.

Heel vaak vertraagd

Wat minder een succes is, is de stiptheid. De Nightjet is zeer vaak vertraagd. Een vertraging van meer dan een uur is zeker geen zeldzaamheid. De afgelopen twee weken (23 juli t/m 5 augustus) kwam de nachttrein volgens Zugfinder negen keer ten minste een uur te laat aan in Amsterdam. Op 30 juli bedroeg de vertraging zelfs 210 minuten: 3,5 uur.

Ook de nachttrein van Amsterdam naar Wenen is zeer veelvuldig vertraagd. Op 15 juli kwam de trein volgens Zugfinder zelfs meer dan zes uur te laat in de Oostenrijkse hoofdstad aan. Het slechte weer (hevige regenval) speelde daarbij een belangrijke rol. Maar ook op andere dagen is de trein vaak vertraagd. De trein van 6 augustus kwam 172 minuten te laat.

* Op een vijfde dag zijn er weliswaar nog twee ligplaatsen te boeken, maar alleen in een damescoupé.

Via Treinrondreis.nl biedt Treinreiziger stedentrips per trein aan. Bijvoorbeeld een stedentrip naar Wenen met de Nightjet. Al vanaf € 199 p.p. voor een 4-daagse reis.

This post was last modified on 25 december 2021 17:17

Bekijk reacties

  • Toen wij vorige week deze trein namen was de wagon met ligplaatsen vervangen in welke wij een cabine hadden gereserveerd vervangen door een wagon met zitplaatsen. Dat was een flinke tegenvaller, en was van te voren niet naar ons gecommuniceerd. Vertraging viel met zo'n 20minuten uiteindelijk erg mee.

    • Ik heb een soortgelijk geval vernomen eerder. Zeker rijtuig 251? Iemand was toen niet ingestapt en overdag gaan reizen. NS wilde de vervangende kosten niet betalen. Vanuit treinrondreis.nl hebben wij dat wel gedaan, maar zo wordt het wel lastig gemaakt om er een boterham aan te verdienen.

        • Zo te lezen de kosten voor het vervangend vervoer. Die persoon is dus overdag gaan reizen en had daarvoor andere tickets nodig. De NS vond blijkbaar dat de reiziger maar gewoon de zitplaats in de nachttrein had moeten accepteren en wilde de andere tickets voor de dagtrein niet betalen.

        • @Ari heeft gelijk. NS vond: trein heeft gereden, dus geen verdere compensatie.

        • @Hildebrand. Gewoon een zaak van maken. Indien een afgesloten overeenkomst op essentiële punten niet wordt nagekomen, is er sprake van ontbinding van de overeenkomst. Als je een kamer in een hotel betaalt, hoef je ook niet te akkoord te gaan met de mededeling dat de kamer er helaas niet in zit, maar dat er fijne ligstoel voor je klaarstaat. Het ontbreken van de wagon is een probleem van NS (op het Nederlandse deel van het traject) en niet van de klant.

  • 24juli naar wenen gereist al met al 40 minuten vertraging. De terugweg 27juli hadden we in arnhem 133 minuten vertraging. Bij de grens oostenrijk duitsland werd de trein doorzocht door de bundespolizei en in koln bij de loc wissel ging er ook van alles mis.

  • Op 4 augustus (vertrek 3 augustus uit Wenen) kwam de nightjet met meer dan 3 uur vertraging aan in Utrecht. Het is wel typisch (bevestigd door personeel) dat de vertragingen hoofdzakelijk in Duitsland worden opgelopen. Dus denk ik tijd dat de DB zijn huiswerk gaat maken.

  • In hoeverre is de nasleep van de wateroverlast verantwoordelijk voor de vertragingen?

  • Ook overdag zijn vertragingen in Duitsland schering en inslag. Een vertraagde IC of ICE zorgt voor een domino-effect, want aansluitende treinen moeten wachten, omdat er reizigers zijn met reserveringen en de volgende IC of IC gaat vaak pas een stuk later.

    • De wachten valt nogal mee, meestal hooguit een paar minuten. Ik heb in Hannover vaker meegemaakt dat zelfs met drie minuten vertraging niet werd gewacht.

      • Nog voor Hannover werd bij vertraging omgeroepen, dat ik de aansluiting zou halen. De ICE stond keurig te wachten,

    • Ja, dat klopt. Ik ben sinds het begin van de coronapandemie niet in echt in Duitsland geweest, maar daarvoor was het een en al vertragingen. Op ieder grote station (Hamburg, Keulen, Dusseldorf, Aken) waren vaak alle IC- en ICE-verbindingen sterk vertraagd. Nou denk ik niet dat punctualiteit echt een groot issue is bij nachttreinen. Zeker niet in de richting van Nederland. De andere kant op kan het wel voor grote problemen zorgen. Bijvoorbeeld als je vanaf Wenen verder naar bijvoorbeeld Italië of Hongarije wilt reizen en daarvoor een reservering gemaakt hebt.

  • 1. Als een trein goed bezet is resp. vrijwel volgeboekt is betekent nog steeds niet dat de businesscase positief is. Te noemen hier de enorme kosten van het rijden van een nachttrein.
    2. De grote vertragingen zijn denk ik een gevolg van de vele infrastructurele buitendienststellingen onderweg ('s nachts !) waardoor er slechts enkelspoor kan worden gereden of slechter nog moet worden omgereden.

    • Dat eerste klopt, de goede bezetting is nogal geflatteerd door dat vanwege corona met een lagere maximale bezetting wordt gerekend. Daarnaast is jul/aug het hoogseizoen.

      • Dat de trein nu een lagere capaciteit heeft, klopt. Hoe groot het verschil tussen normale capaciteit en nu is, weet ik niet. Inderdaad is het nu hoogseizoen, maar nog steeds zijn er genoeg treinen die nu niet vol gereserveerd zijn, zo lang vooraf.

    • Als je de Amsterdamse NJ op Zugfinder opzoekt vind je een enorme variatie aan oorzaken voor de vertragingen. Er is niet zo eenvoudig één duidelijke reden aan te geven.

      • Kan daar slechts speculeren zonder op Zugfinder te kijken. Maar het Duitse spoornet staat niet bekend als punctueel. Komt door de mix van alle soorten treinen. ICE die een spoor deelt met een goederentrein is niet bijzonder in Duitsland.

        Zouden ze niet meer marge kunnen inbouwen op de stations waar de Nightjet stopt? Waardoor ze vertragingen meer kunnen inlopen.

        • De marges zijn al enorm. Om de trein naar Amsterdam maar even als voorbeeld te nemen: zo'n 5min speling op Oberhausen-Emmerich, 5min stilstand op Arnhem, bijna 10min speling op Arnhem-Utrecht, 5min stilstand op Utrecht en nog een minuut of 3 speling ri. Amsterdam. Ook de overige rijtijd v/n Oostenrijk is nu niet echt enorm krap te noemen, maar de problemen zijn blijkbaar nog groter dan dat.

        • Volgens mij is het in Duitsland zo dat de haltetijden meestal worden gehandhaafd. Als een trein 4 minuten aan een perron hoort te staan, zal deze 4 minuten aan het perron staan. Ook als de trein 10 minuten vertraagd is. Dan gebruiken ze niet de helft van de haltering om 2 minuten op de vertraging in te lopen, maar houden ze strikt vast aan die 4 minuten. Ik verwacht dat dit anders is als er 30 minuten wordt stilgestaan.

        • Er zijn nogal wat vertragingen veroorzaakt door problemen met de "Betriebsablauf". Dat zou te maken kunnen hebben met grenscontroles vanwege corona test/vaccinatie bewijzen.

  • Helaas nog geen (echte) mogelijkheid een fiets mee te nemen. Anders had ik er zeker gebruik van gemaakt in plaats van het (goedkopere) vliegtuig te nemen.

    • Fiets zou super zijn ja, ik heb op wenen hfb wel nj's gezien met fiets wagons en zelfs met auto wagons met auto's en motoren. Hopen dat dat ook een keer vanaf nederland zou kunnen.

      • Klopt, er waren eerst ook autorijtuigen vanaf Düsseldorf. Maar om de verlenging naar Nederland mogelijk te maken zijn die verdwenen. En er zijn inderdaad ook Nightjet rijtuigen waarmee de fiets mee kan. Wat betreft je vertraging: je hebt recht op een vergoeding, als je wil kan ik die voor je aanvragen (als je dat nog niet hebt gedaan).

        • Ja heb ik al gedaan de conducteur zei het al toen die kwam vertellen dat het nog langer ging duren in koln tijdens de loc wissel.

  • Dat de Nightjet een succes is prima. Maar er zijn wel véél minder nachttreinen. OBB heeft bijna een monopoliepositie. Alleen tussen Amsterdam - Keulen schrapte DB en SBB vele nachttreinen ten gunste van de ICE. De aandeel van de nachttrein van/naar Nederland blijft gering.

    • Tsja DB zag er geen heil meer in, en ÖBB nam het over. Kun je dus vooral DB aanrekenen.

      Het aandeel is nu nog klein, maar het is de bedoeling dat eind dit jaar een 2e Nightjet gaat rijden tussen Nederland en Zwitserland. En ik hoor elke week wel een nieuw initiatief voor een nachttrein van/naar/via Nederland opduiken. Ineens is de nachttrein Insta-hip, dus met dat aandeel komt het vanzelf wel goed.

  • Volgens mij is de goede bezetting vooral een voortzetting van wat er al bereikt was. Zoals ik begrepen had, was de trein al best goed bezet toen deze in Düsseldorf begon. De verlenging naar Amsterdam en Brussel zorgt er dan alleen maar voor dat passagiers elkaar verdringen. Interessant is vooral hoeveel reizigers van Amsterdam naar de Duitse grens (het gesubsidieerde deel) reizen met de nachttrein. Ik denk dat dat er hooguit tientallen zijn en dan spreken we over het hoogseizoen.

    Ik ken drie mensen/reisgezelschappen die de nachttrein naar Wenen hebben genomen. Geen van hen vond de trein erg druk. Onlangs zag ik op Youtube een filmpje van een gast die dankzij Hildebrand naar Wenen (of was het Innsbruck?) mocht. De (of het gebrek aan) drukte die hij laat zien, komt overeen met wat die mensen beschrijven. Van de drie groepen was er een (in het zitrijtuig) ontzettend positief vanwege het avontuur. Eentje was gematigd positief, maar kon in het ligrijtuig niet slapen, omdat er om de 20 seconden een ontzettend harde knal uit het remsysteem (ofzo) kwam. Zij kozen ervoor om terug te vliegen. De derde partij vond het helemaal niets. Geen van de bij mij bekende reizigers noemde de reis comfortabel.

    Misschien nog interessant om te kijken hoe het zit met het vliegtuig, waar de nachttrein een concurrent van moet worden. Vanaf Eindhoven was het afgelopen week mogelijk om voor 7,69 een enkeltje naar Wenen te boeken. De retourreis was 4,99.

    • Hoeveel vliegtickets waren tegen die afbraakprijs beschikbaar?
      Ik betaalde van Schiphol naar Wenen 298,- voor een retour met Austrian.

      • Ik heb even op de site van die Ierse stuntvlieger gekeken. Als ik op maandag van Eindhoven naar Wenen zou willen vliegen en vrijdag terug ben ik 247,- kwijt. Dan moet ik mij nog maar afvragen voor welke bijkomende kosten ik kom te staan. Verder moet ik dan helemaal naar Eindhoven om op een onmogelijk tijdstip de lucht in te gaan. Overnachten in het Tulip Inn Hotel bij Eindhoven Airport? dan komt er nog 90,- bij.

        • Moet je op dinsdag of donderdag in Wenen zijn, dan kun je niet vliegen met die Ier, want die vliegt op dinsdag en donderdag niet op Wenen.

        • Nu je op die website gekeken hebt, was het natuurlijk wel zo sportief geweest om dan te melden dat tarieven van 7,69 (per enkele reis) volop beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld halverwege september. In de afgelopen week was er een grote uitverkoop van tickets, waarin het nog goedkoper ging. Voor reizigers die met de (rug)tas heen en weer reizen op een citytrip, komen daar geen extra kosten bij.

          Aanstaande maandag vliegt Ryanair inderdaad op de onmogelijke tijd van 15:45 vanaf Eindhoven naar Wenen. Inderdaad onontkomelijk om dan een hotel in Eindhoven te nemen! De vroegste vertrektijd vanaf Eindhoven is 9:40. Dat is met behulp van het OV vanuit het grootste deel van Nederland gewoon te doen.

          Net als bij internationale spoorverbindigen (Eurostar/Thalys) bevindt de luchtvaart zich nu in de opstartfase. Afhankelijk van de vraag worden weer steeds meer vluchten uitgevoerd. Nu vliegt Ryanair op maandag, woensdag, vrijdag en zondag vanaf Eindhoven naar Wenen. WizzaAir doet dat op dinsdag, donderdag en zaterdag. Ook tegen ontzettend lage tarieven. Het zal niet lang duren voordat beide maatschappijen weer iedere dag vliegen en ook Transavia dat gaat doen. Dan zullen ze elkaar weer blijven beconcurreren. Je kunt er lacherig en moeilijk over doen, maar dit is wel de concurrentie waar de nachttrein mee te maken krijgt, voor de reiziger die lage tarieven zoekt. En dan zal vroeg of laat Flixbus zich nog roeren.

        • @Annemiek. Jij was zo onsportief om alleen maar de belachelijke afbraakvliegtarieven te melden, die bij die Ier vorige week golden, om lege stoelen op te vullen. Ik gaf aan dat het ook anders kan zijn In september staan inderdaad veel tarieven nu nog laag, maar er is grote kans dat ze tegen de tijd dat iemand wil boeken, de prijzen ineens fors gestegen.

          Vliegtarieven fluctueren strek. Vaak is uitgerekend op dagen dat iemand moet vliegen de prijs hoog.

          Blijkbaar heeft de nachttrein dit soort stuntaanbiedingen niet nodig. Er is belangstelling genoeg.

        • De lage tarieven zijn interessant, omdat dat bij het verlengen van de nachttrein naar Amsterdam is gesteld dat Wenen een interessante bestemming is, omdat op die route op prijs kan worden geconcurreerd met het vliegtuig. Toen al stelde ik dat dat onzin is, omdat het vliegtuig op de route veel goedkoper is en de luchtvaartmaatschappijen elkaar aftroeven met de laagste tarieven. Wie plannen maakt voor een reisje naar Wenen, zal al snel merken dat het vliegtuig heel vaak veel goedkoper is dan de nachttrein. Zeker als in die trein een ligplaats gewenst is. Het grootste deel van de trein is beschikbaar voor reizigers met een klein budget (zitplaatsen). Wanneer de keuze bestaat uit een zitplaats in de trein voor 29,90-39,90, een zitplaats in de Flixbus voor 24,90 of een vliegticket van 7,69, zal snel voor de laatste gekozen worden. Zeker als er gereisd wordt op een tientjesbudget. Vanuit de luchtvaart is er geen enkel teken dat zij de nachttrein als concurrent zien. Luchtvaartmaatschappijen kijken vooral naar elkaar. Middels de invoering van een nachttrein gaat er geen enkel vliegtuig minder de lucht in.

          Ook in de nachttrein gelden fluctuerende tarieven. Veel tarieven zijn vaak niet beschikbaar of een aantal dagen in de week duurder. Dat geldt ook voor andere internationale tarieven. Bijvoorbeeld voor Eurostar en Thalys, maar ook voor Sparpreis-tarieven van bijvoorbeeld DB. Ook voor de trein loont het om de tarieven in de gaten te houden. Daarin staat de luchtvaart dus niet alleen.

        • Als er voor de nachttrein geen stunttarieven nodig zijn, omdat de vraag groot genoeg is, waarom moet ieder ticket dan met enkele tientjes worden gesubsidieerd?

        • @Waarom krijgen stuntvliegers zware subsidies voor het landen of diverse regionale vliegvelden?

      • Wie over pakweg een maand van Schiphol naar Wenen vliegt (maandag heen, vrijdag terug), kan kiezen uit 3 maatschappijen. easyJet vliegt tweemaal per dag vanaf 71 euro retour, KLM driemaal per dag voor 99 euro retour en Austria voor 123 euro retour. Die prijzen zijn ongeveer gelijk aan de situatie van voor de coronacrisis. Je 298 is daarnaast nauwelijks representatief.

        Wie in de trein een slaapplaats (lig- of slaapwagen) wenst, mist snel het voordeel van 'een overnachting uitsparen' ten opzichte van het vliegtuig. Zeker voor wie met meer dan 1 persoon reist.

        • In elk geval had het met de nachttrein ook niet gelukt, want die was al volgereserveerd. Ik heb voor een klant lastminute voor ruim 200 euro een enkeltje naar Wenen moeten komen, omdat ligrijtuig ontbrak en meneer (logisch) niet wilde zitten. Dat was dan wel 1e klas, maar zitplaats reserveren in de 1e klas kon niet, omdat slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar zijn voor reserveringen, en die waren vol.

        • Nee, ik hoef je ticket niet te zien. Ik geloof best dat er mensen zijn die teveel betalen voor hun ticket.

        • @Het was het goedkoopste tarief opdr dagen en de uren dat ik moest vliegen van Schiphol naar Wenen V.V.
          Een andere redelijke keuze was er niet en de nachttrein reed nog niet.

    • Het is ongetwijfeld waar dat een behoorlijk aantal reizigers van/naar Duitsland rijdt. Daar reed de trein al, en was de trein zeker niet leeg. Grofweg kunnen er per trein en bestemming nu maximaal 70 mensen mee in het ligrijtuig. Het kan voorkomen dat 2 of 3 mensen samen een 4 persoonscoupe hebben geboekt, dan is het nog minder. In de praktijk zullen het er misschien 60 zijn?
      In theorie kunnen er 36 mensen per trein/bestemming in het slaaprijtuig. Veel zullen echter geboekt zijn als dubbele, sommigen als single. Dus ik denk dat daar gemiddeld 25 mensen mee zullen reizen. Hoeveel mensen in het zitrijtuig worden toegelaten weet ik niet, ik denk maximaal 3 per coupe. In dat geval kunnen er nog 66 mee met zitrijtuig per bestemming. Met andere woorden: ongeveer 150 reizigers per bestemming. Die stappen dan in verschillende stations op en staan verspreid over een lang perron. Dus wat ik wil zeggen, inderdaad is het logisch dat het perron niet afgeladen vol is.

        • Het is alleen geen begin. De trein is immers niet nieuw. In eerdere hoogseizoenen bestond dezelfde situatie, waarin de slaapplaatsen uitverkocht raakten. Nieuw is alleen het stukje tussen Amsterdam en Keulen.

          Dat er nauwelijks ligplaatsen te boeken zijn vanuit Nederland, bewijst geenszins het succes van het Nederlandse deel van het traject. Zelfs als er geen enkele reiziger in Nederland zou opstappen en alle slaapplaatsen uitverkocht waren aan Duitsers, zou de situatie op deze manier als een succes kunnen worden gepresenteerd. Interessant voor het Nederlandse deel (en de subsidie) is uitsluitend hoeveel reizigers er daadwerkelijk op dat deel van het traject gebruikmaken van de trein.

        • Zolang er geen cijfers zijn van het aantal instappers in Nederland, blijven de vooronderstellingen van Annemiek koffiedik kijken.

        • Het artikel claimt dat de in mei geïntroduceerde nachttrein een succes is. Ik stel slechts dat het succes niet bewezen is en dat die conclusie voorbarig is. Er zijn immers geen cijfers beschikbaar. Zonder afdoende basis claimen dat er een succes is, is misschien 'koffiedik kijken'. Mijn kritiek daarop niet.

          Als vorig jaar veel tarieven uitverkocht waren en dit jaar weer, wat bewijst dat dan? Volgens mij uitsluitend dat er een flinke extra (dure) inspanning wordt geleverd om hetzelfde resultaat te bereiken. Niet mijn definitie van succes.

      • Redelijke berekening, die echter wel aangeeft dat het aantal reizigers (zo'n 300) gezien de lengte van de trein (10 rijtuigen) toch wel erg beperkt is. De vraagtekens rond de rentabiliteit blijven daardoor toch een beetje boven de markt zweven.

Share

Recent Posts

Wie wordt de nieuwe NS-directeur? Vakbonden verdeeld over urgentie

Er is nog niets bekend over de opvolging van Marjan Rintel als president-directeur bij de…

4 uur terug

Ov-chipkaart nu ook geldig naar Emmerich

Na herhaaldelijk uitstel is het nu echt zover. Sinds afgelopen week kunnen treinreizigers met de…

3 dagen terug

Personeelstekort: treinuitval en geen vervangend vervoer bij storing(en)

Het treinverkeer piept en kraakt door een tekort aan personeel. Vrijwel dagelijks vallen er treinen…

3 dagen terug

In 2023 nachttrein naar Barcelona?

De Nederlands-Belgische spoorwegmaatschappij European Sleeper wil eind volgend jaar meerdere keren per week een nachttrein…

6 dagen terug

NS: mogelijk wekelijks aanpassingen in dienstregeling door personeelstekort

Als de NS komende zomer wegens de krapte op de arbeidsmarkt aanpassingen moet doen in…

2 weken terug

‘Openbaar vervoer in 2023 weer even druk als in 2019’

Het valt te verwachten dat het openbaar vervoer in 2023 weer bijna net zo druk…

2 weken terug