Reizen met de IC Berlijn of ICE? Eerst een formulier invullen

1 maand terug

De Duitse overheid heeft Noord- en Zuid-Holland als risicogebied aangemerkt. Dat betekent dat niet-essentiële reizen naar de twee provincies verboden zijn. Treinreizigers uit risicogebieden moeten eerst een formulier invullen.

“U bent momenteel verplicht om uw contact- en reisgegevens te verstrekken als u vanuit een risicogebied met een Deutsche Bahn-trein rechtstreeks naar Duitsland reist” zegt de spoorwegmaatschappij. Dit is dus onder andere van toepassing op de Intercity Amsterdam – Berlijn en de ICE Amsterdam – Frankfurt.

Treinreizigers kunnen zich op de stations van Berlijn, München, Nürnberg, Stuttgart en Neumunster ook laten testen. Ook België heeft Noord- en Zuid-Holland overigens als risicogebied verklaart. Maar zover bij onze redactie bekend hoeven treinreizigers richting België nog geen formulier in te vullen om in de trein toegelaten te worden.

This post was last modified on september 16, 2020 9:04 pm

Bekijk reacties

  • Uit medisch oogpunt begrijpelijk dat DB dit doet. Maar het maakt de drempel om te reizen met de ICE en Berlijn trein wel groter. Internationale treinreizen vanaf Nederland wordt onaantrekkelijker.

    • Wie in Noord/Zuid-Holland is geweest moet in Duitsland verplicht in quarantaine, dus dat willen ze registreren anders ontduiken mensen dat.

      • Quarantine ligt aan de Deelstaat waar je naar toe gaat.
        Een covid test is alleen verplicht.

        En dan moet je zien of de deelstaat een quarantine plicht heeft

        • Voor wat betreft de landelijke maatregelen in Duitsland heb je als reiziger uit een risicogebied de keuze tussen laten testen of direct twee weken in thuisquarantaine.

    • Het is nog maar de vraag of het überhaupt verstandig is om naar grote steden af te reizen in deze tijd, met welk vervoersmiddel dan ook. Niet om jouw te plagen, maar ik zou sowieso proberen om reizen naar grote steden uit te stellen totdat het aantal nieuwe corona-besmettingen niet meer een stijgende trend vertoont. Ook kun je nu enkel nog maar naar Stockholm, Berlin, Hamburg, München, Köln, Warschau, Krakau, Luxemburg, Zürich, Bern, Milano en Roma (of ik moet iets vergeten zijn). Reizen naar bijv. Amsterdam, Rotterdam, Brussel, Paris, Wien, Praha, Budapest, Lisboa, London en alle Spaanse steden worden al dringend afgeraden en ik denk niet dat dit rijtje eindig is.

      • Je mag uiteraard discussiëren of de middelen passen bij het doel, maar viruswaanzin lijkt (bijna) de feiten te vergeten. Het lijkt mij niet de beste bron om iets aan te tonen. Dat gezegd hebbende, denk ik best dat er discussie kan zijn of we nu teveel of juist te weinig doen. (Maar liever niet hier, want dit is de plek waar het om treinen gaat)

        • Even een aanvulling. Het feit is dat de huidige corona preventie (maatregelen) nog al te wensen overlaat. Denk hier bij aan anderhalve meter afstand en mond kapje's (plicht). deze maat regelen halen absoluut niks uit. De besmetting vind vooral in de binnen ruimte plaats. omdat er in de zelfde binnen ruimte de lucht amper beweeg en of stil hangt waardoor de aerosol meer klont gewijs verspreid waar door de besmetting (alleen via de luchtwegen) plaats vind. Dit is te verklaren waarom de besmetting is toegenomen. Preventieve maat regel daar tegen is, aanjager (ventilatie en airconditioning) op volle sterkte zetten, en ramen open houden in de binnen ruimte zo dat de lucht in beweging blijft waardoor de aerosol (vocht vol virus die uit geniest en gehoest word) uit elkaar tocht, waardoor de besmetting klein en gering blijft.
          Buitenruimte daar in tegen is de kans op besmetting juist gering of helemaal uitgesloten omdat de lucht van naturen zo beweeg dat de aerosol (vocht vol virus) direct na het niezen en hoesten uit elkaar waait. zie hier het voorlichting.s video. (via fecebook)
          https://www.facebook.com/956187671139838/videos/1140436639654192

    • Alles is onaantrekkelijker geworden door Corona, van een bioscoopje bezoeken tot een dagje winkelen tot treinreizen. Dat laatste brengt ook nog eens extra risico’s met zich mee vanwege de reisadviezen die continu veranderen.

      Jammer, maar de realiteit van nu. Internationaal reizen zat pre-Corona behoorlijk in de lift. Dat zal vast wel terugkomen zodra deze ellende echt over is.

    • medisch oogpunt moeten we zorgen dat ons eigen immuunsysteem op peil blijft /komt end e rest is allemaal onzin!

        • Ineens is iedereen een viroloog hier. Kritisch zijn is één ding, maar werkelijk over alles ongefundeerd tegengas geven komt niemand ten goede.

          Sommige mensen moeten blijven reizen, ook internationaal, daar blijven de treinen voor rijden en dat is maar goed ook.

          Vorige week ging ik weer terug naar huis in CZ met de IC Berlijn en de EC naar Praag. Toen nog geen formulier. Met Transavia een week eerder wél een formulier (van NL) wat ik mee moest nemen, maar eenmaal geland in Eindhoven was er niet eens een plek om het in te leveren. Een maand eerder naar Riga ook formuliertje maar niemand controleerde of je het daadwerkelijk afgeeft en kon verder gewoon zonder enkele controle in 5 minuten de terminal uitlopen en de bus pakken, ondanks alle zogenoemde reisrestricties. Om maar te zeggen, een formulier op zichzelf is nutteloos als er niet gehandhaafd wordt.

          Iedereen mag voor zichzelf uitmaken of de reis noodzakelijk is, iets met persoonlijke verantwoordelijkheid nemen enzo. ;)

  • In België moet je je registreren als je er langer dan 48 uur wilt verblijven (en je langer dan 48 uur buiten België geweest bent) Voor een korter verblijf is dit niet noodzakelijk.

  • Alleen Noord- en Zuid Holland zijn aangemerkt als risico gebied. Wat als ik (woonachtig ben) in Gelderland of Overijsel in één van die treinen stap? Is immers niet aangemerkt als risicogebied. Al met al... je kan de boel dus flessen

    • Dan hoef je in Duitsland niet in quarantaine en hebben ze je gegevens dus ook niet nodig voor eventuele controle.

      • Dat bedoel ik dus. Ik woon zelf in NH, maar in t formulier wordt nergens naar je woonplaats gevraagd of persoonsnummer. Er valt dus in feite niet te achterhalen waar je vandaan komt. Wat er hooguit kan gebeuren is dat treinpersoneel direct na vertrek uit Amsterdam/Hilversum gaat gcontroleren of iedereen naar Duitsland een formuliertje heeft ingevuld wat ze denk ik niet zullen doen, maar dan nog zegt dat niet waar je vandaan komt/woont (behalve dat je in theorie wel in de provincie NH bent geweest om in de trein te stappen en je dan wel een formuliertje zou moeten invullen). Maar als inwoner van NH of ZH zou je dan toch een trein vooruit kunnen pakken naar Amersfoort of Utrecht en doet dan net alsof woont en aan je reis bent begonnen. Waterdicht is t niet, of mis ik iets?

    • Dus... Als je in Hengelo, Enschede, Groningen, Arnhem, Heerlen op een stoptreintje stapt naar Duitsland omzeil je dit dus.

      • De grenscontroles zijn niet structureel - men gaat er vanuit dat je persoonlijke verantwoordelijkheid neemt.

        Je kan natuurlijk wel een argument maken waarom er wetten en regels worden geintroduceerd die niet handhaafbaar zijn/gehandhaafd worden maar dat is een discussie voor op een ander platform.

      • Begrijp ik goed dat je *wilt* dat we een politiestaat worden waarin alles altijd waterdicht gecontroleerd wordt?

    • Mensen met minachting voor de veiligheid van anderen zijn nu ook al het probleem. Net als wat u beschrijft en propageert

  • Gezien de explosieve toename van het aantal besmettingen zal het niet lang meer duren van het internationale treinverkeer weer wordt stilgelegd.