Reiziger krijgt gelijk: onderzoek naar privacy NS

De Autoriteit Persoonsgegevens moet de privcay van treinreizigers uitgebreider onderzoeken. Dat heeft de rechter bepaald naar aanleiding van een zaak die was aangespannen door een reiziger, Michiel Jonker. 

Jonker heeft een voordeelurenkaart en mag daarmee na 9:00 uur met 40 procent korting reizen. In het tijdperk van het papieren treinkaartje kon dat anoniem, nu moet dat met een persoonlijke OV-chipkaart. Houders met een voordeelurenkaart mogen ook andere reizigers met korting meenemen (samenreiskorting) en die reizigers hoeven geen persoonlijke OV-chipkaart te hebben. 

Om toch anoniem te kunnen reizen heeft Jonker een truc bedacht. Hij reist niet met zijn eigen persoonlijke OV-chipkaart maar met een anonieme OV-chipkaart en maakt gebruik van de samenreiskortingregeling. Bij controle toont Jonker naast de anonieme OV-chipkaart ook de persoonlijke OV-chipkaart, zodat de conducteur kan controleren dat hij een abonnement heeft en dus recht heeft op korting.

Die methode heeft Jonker lange tijd zonder problemen kunnen gebruiken, totdat een conducteur daar geen genoegen mee nam.  Het spoorbedrijf gaat achter de conducteur staan en stelt dat Jonker ondanks dat hij betaalt voor de reis fraudeert, meldt reizigersorganisatie Voor Beter OV. Die overigens woest is op dat verwijt, omdat Jonker de treinreis betaalt en gewoon reist mét zijn abonnement op zak.

Om de strijd met NS aan te gaan zou Jonker een dure civiele rechtszaak moeten beginnen. Opnieuw verzon Jonker een list en vroeg de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) handhavend op te treden richting NS. De waakhond stelde dat NS zich aan de wet hield. Nu heeft de rechter echter besloten dat de zaak uitvoeriger onderzocht moet worden.

De rechtbank benadrukt dat de uitspraak niet betekent dat het nu mogelijk is om een voordeelabonnement (of Dal Voordeel abonnement) af te sluiten in combinatie met een anonieme OV-chipkaart.

This post was last modified on 22 december 2016 10:29

Share
Tags: OV-chipkaart

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug