Bij de renovatie van de Amsterdamse ondergrondse metrostations heeft een aannemer het verbod, in asbestplaten te gaan zagen en hakken, genegeerd. Door ronddwarrelend asbeststof in de metrotunnel en op de perrons zijn reizigers aan asbest blootgesteld. Dat stelt reizigersvereniging Voor Beter OV. De vereniging heeft aangifte gedaan bij de Amsterdamse Politie.
Er zijn al geruime tijd problemen rond de renovatie van de metrotunnel van de Oostlijn in Amsterdam. Daarbij is deze zomer tijdens een buitendienststelling van deze metrotunnel asbest aangetroffen. Vervolgens is het de aannemer verboden om te gaan hakken en breken in de aangetroffen asbestplaten.
Blootgesteld
De Arbeidsinspectie heeft, na alarm van een klokkenluider, gemerkt dat de aannemer dit verbod aan zijn laars gelapt heeft. Daardoor is gedurende ongeveer vier weken asbest vrijgekomen. Omdat er geen goede scheidingswanden tussen de werkplek van de bouwvakkers en de stations en de sporen waren, zijn niet alleen bouwvakkers maar ook metropersoneel en passagiers aan het kankerverwekkende asbest blootgesteld. Het probleem is nog verergerd door de metrotreinen die met hun rijwind het asbest in de tunnel en de stations laten rondwaaien, waar het niet makkelijk weg kan.
Aangifte
Het ondanks een verbod doorgaan met het breekwerk in asbest en de gebrekkige controle op het naleven van het verbod, met als gevolg dat de gezondheid van passagiers in gevaar is gekomen, zijn naar mening van Voor Beter OV strafbaar, en daarom doet Voor Beter OV aangifte bij de Politie Amsterdam-Amstelland.
Hoop
Voor Beter OV hoopt dat, als het Openbaar Ministerie de mening inzake de strafbaarheid van de gedragingen deelt, de rechter de betrokkenen zal straffen, zodat daar een afschrikwekkende werking van uit zal gaan waardoor men het in de toekomst wel uit het hoofd zal laten, de gezondheid van reizigers, andere consumenten of voorbijgangers in de waagschaal te stellen.
Gezondheid
Voor Beter OV is verbijsterd dat geen van de betrokken partijen de ernst van de situatie heeft ingezien en dat de gevaarlijke werkzaamheden vier weken lang konden doorgaan zonder dat iemand de verantwoordelijkheid heeft genomen voor de veiligheid en gezondheid van bouwvakkers, GVB-personeel en reizigers.
Foto: Archief
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…