Rotterdam koopt nieuwe metro’s, Amsterdam nieuwe trams

De Rotterdamse RET gaat nieuwe metro’s kopen terwijl in Amsterdam is besloten om nieuwe trams aan te schaffen. In Amsterdam gaat het om maximaal 78 nieuwe trams, in Rotterdam om 38 nieuwe metro’s.

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is deze week akkoord gegaan met de aanbesteding van 38 nieuwe metro’s voor de RET die bedoeld zijn voor onder meer lijn E . Er wordt rekening gehouden met een investering van in totaal 578 miljoen euro.

Langere treinstellen

De nieuwe metro’s zijn 90 meter lang. Daarmee zijn ze langer dan de huidige treinstellen. Het voordeel hiervan is dat er een betere ruimtelijke beleving is en een betere spreiding van reizigers, zo meldt de MRDH. Op zijn vroegst rijden de nieuwe metro’s in 2030.

Dienstregeling uitgebreid

De nieuwe metro’s in Rotterdam zijn nodig voor de geplande uitbreiding van de dienstregeling. Metro E tussen Den Haag en Rotterdam moet van een frequentie van eens in de tien naar eens in de vijf minuten. Dit is nodig omdat langs de route de komende jaren veel nieuwe woningen worden gebouwd waardoor het aantal reizigers met 3 procent gaat groeien.

Trams vervangen

In Amsterdam gaf de Vervoerregio Amsterdam vervoerbedrijf GVB de opdracht om de aanbesteding te starten voor 78 nieuwe trams. De nieuwe trams moeten een deel van de huidige voertuigen vervangen die het einde van hun levensduur hebben bereikt. De nieuwe trams zijn 30 meter lang en bedoeld voor de lijnen in de binnenstad. Ze moeten rond 2032 in gebruik worden genomen.

Vervoerregio reserveert 391 miljoen voor trams

De Vervoerregio Amsterdam reserveert 391 miljoen euro voor de aankoop van de nieuwe trams, reserveonderdelen, aanpassingen van de werkplaatsen en andere samenhangende kosten. Volgens bestuurslid Gerard Slegers van de Vervoerregio Amsterdam start de aanbesteding nu om later voldoende trams te houden voor een betrouwbare dienstregeling. “We zetten in op comfortabele voertuigen voor zowel reizigers als bestuurders. Daarnaast vragen we extra aandacht voor de toegankelijkheid, veiligheid en duurzaamheid van het voertuig.”

Trams gefaseerd vervangen

Al in 2023 begonnen de Vervoerregio en GVB met de verkenning van de aankoop van nieuwe trams. De trams van GVB worden gefaseerd vervangen, zodat er altijd voldoende voertuigen zijn en de vloot nooit verouderd raakt. In het voorjaar van 2027 moet bekend zijn wie de trams gaat leveren en wat de exacte kosten zijn.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 11 juli 2025 12:40

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug